Harmonia yedoensis ook in NL??

Gestart door Arp, april 21, 2007, 21:35:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo, ik kwam onlangs deze opmerking tegen op entomologie.de die doet vermoeden dat veel van mijn H. axyridis dat wellicht helemaal niet per se zijn maar net zo goed Harmonia yedoensis zouden kunnen wezen ... theoretisch dan.

Is er iets bekend over de verspreiding van deze soort in Nederland? Zijn ze überhaupt al gesignaleerd hier? Van die dingen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jeroen Nagtegaal

Mij zegt de naam helemaal niks, en google geeft maar 1 afbeelding en 1 link, dus het lijkt me sterk dat dit beets in Nederland woont, Maar een foto zou fijn zijn,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jan cuppen

Hoi Arp en Jeroen,

Er is geen enkele bevestigde waarneming van Harmonia yedoensis in Europa. Volwassen H. axyridis hebben een richel/deuk op het einde der dekschilden, althans het merendeel van de exemplaren (naar schatting 90% in Nederland), deze richel/deuk ontbreekt bij H. yedoensis. De larven zijn gemakkelijker te onderscheiden.

Je hoeft (nog) geen rekening te houden met het voorkomen van deze soort in Nederland.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

CiteerMaar een foto zou fijn zijn,
Dat is het punt dus een beetje ... pak een willekeurige foto van een HARAXY zonder deuk in zijn/haar bibs en het zou net zo goed H. yedoensis kunnen zijn  :huh:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

CiteerEr is geen enkele bevestigde waarneming van Harmonia yedoensis in Europa.
Kijk, dat wilde ik even horen - dank je Jan!  :D  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

#5
Citeer
CiteerMaar een foto zou fijn zijn,
Dat is het punt dus een beetje ... pak een willekeurige foto van een HARAXY zonder deuk in zijn/haar bibs en het zou net zo goed H. yedoensis kunnen zijn  :huh:
Toch leuk dit in gedachten te houden,
in de Verenigde Staten zouden zo ook niet geintroduceerd zijn en toch zijn er gevonden.
De soort schijnt vooral op dennen voor te komen.
Het onderscheiden van de larven gaat als volgt:

Achterlijfssegmenten met zwarte uitsteeksels; dorso-lateraal veld van de segmenten 1-7 oranjekleurig................................H. yedoensis (Takizawa)

Achterlijfssegmenten met bleke uitsteeksels op segment 4 en 5, zwart op de overige segmenten; dorso-lateraal veld van de segmenten 1-5 oranje, zwart op de segmenten 6-7; protibiae langer................H. axyridis (Pallas)

(Bron Coccinula 2004)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

CiteerHet onderscheiden van de larven gaat als volgt:
*rechtsklik*, *"Save as"* .... dank!  :D  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Hoi Kees,

In de Verenigde Staten worden Harmonia axyridis en H. yedoensis ook wel eens als synoniem opgevat (Koch, 2003: http://www.insectscience.org/3.32/Koch_3_32-2003.pdf).

Er zijn geen wetenschappelijke bronnen voor H. yedoensis in de USA.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

#8
Citeer(Koch, 2003: http://www.insectscience.org/3.32/Koch_3_32-2003.pdf.
Bedankt voor de link Jan!

Helaas stond er een haakje teveel achter ... die heb ik in de quote hierboven eruit gehaald, maar toen werkte hij nog niet ...

Ik neem aan dat dit de HTML-versie is?

Dan zal dit de PDF wel zijn ;) http://www.insectscience.org/3.32/Koch_JIS_3_32_2003.pdf
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Bedankt Arp!!

Zo werkt ie in elk geval wel. Het is de belangrijkste revisie voor H. axyridis in de USA.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Stippen

CiteerHoi Kees,


Er zijn geen wetenschappelijke bronnen voor H. yedoensis in de USA.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
In de database van "ROBO - Releases of Beneficial Organisms
in the United States and Territories" zijn vier gevallen te vinden van H. yedoensis die aangeboden werden aan de grenzen van de V.S.
In twee gevallen ging het hierbij om kevers die foutief als H. axyridis waren gedetermineerd.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl