Hoofdmenu

olifantje

Gestart door spanjool, april 21, 2007, 20:38:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

zat een zeggestengel te penetreren met zn slurfje. biotoop, rietveld behoorlijk nat.
Was onverstoorbaar.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

heeft mooi rood halsbandje.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Foutje: zie net dat ik em bij de insecten heb geplaatst, wie moved hem even naar de kevertjes?

groeten, Henk Gremmer
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Th.Heijerman

Het is een Notaris, en waarschijnlijk N. bimaculatus, maar dat is net niet helemaal goed te zien. Dus ik zou zeggen N. cf. bimaculatus of Notaris spec.

Theodoor

spanjool

#4
Hoi Theodoor,

heb net even bij de notarissen gekeken, de N.bimaculatus schijnt een meer donker afgetekende snuit te hebben als de N. acridulus Net als de door mij gespotte dus.
Welk kenmerk zou je nog meer of duidelijker willen zien heb er nog meer foto's van misschien staat dat er beter op 1 van de andere.

p.s. vind er juist nog iets over op "Bugs guide" ( N. bimaculatus, each elytron has a pale spot near the midline that is considerably larger than the other spots)
Die spots zie je ook op deze duidelijk.

Zou het kunnen dat de derde N. acridulus foto op deze site http://www.koleopterologie.de/gallery/FHL11/fhl11.html per ongeluk van een N. bimaculatus is? Daar zie je die gele spots namelijk ook heel duidelijk op.

iig Bedankt voor de determinatie

groeten, Henk Gremmer
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Th.Heijerman

N. acidilus is het niet (en volgens mij heeft Köhler het wel goed). Het zou nog N. scirpi kunnen zijn. Die heeft langs de zijranden van het abdomen kleine schubjes staan, dicht opeen, en de voortibiae zijn niet glad aan de binnenkant, maar er zitten kleine korreltjes op ...

Theodoor

spanjool

Wow Theodoor, daar heb ik geen foto's van maar hij zwerft nog ergens in de polder, misschien kom ik em ooit nog eens tegen.  :D
Bedankt voor de uitleg.

groeten, Henk Gremmer
Vriendelijke groet, Henk Gremmer