Kom er niet meer uit :-( Glans- of Matkop

Gestart door mkant, april 16, 2013, 21:12:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

mkant

Hallo, wie kan mij vertellen wat dit voor vogeltje is. Na zelf opzoeken kwam ik eerst op een Matkop maar twijfelde later weer met een Glanskop. Later kreeg ik van verschillende mensen verschillende antwoorden, zelfs Zwarte Mees werd geopperd. Ook kreeg ik te horen dat een Matkop en Glanskop dezelfde soort mees zouden zijn. Verschillende sites en zoekopdrachten geven verschillende antwoorden dus dan maar eens bij de kenners hier informeren.Wie kan mij nu dus eens duidelijkheid geven en eventueel uitleggen waarom het welke vogel is.

Bart van Hoogstraten

Het is in ieder geval geen Zwarte Mees en het is een Glans- of Matkop (waarschijnlijk Matkop) (Matkop en Glanskop waren ooit dezelfde soort maar die zijn gesplit). Waar en wanneer heb je hem precies gezien?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

mkant

Hallo Bart,
ik woon in Zweden en heb hem daar dus ook gespot. In Store Mosse, een natuurgebied wat voornamelijk bestaat uit moerassen. Wellicht dat het dat makkelijker maakt? Ik kreeg namelijk nogal wat verschillende antwoorden op internet met het zoeken en dat witte plekje op de bovenrand van de snavel waar iedereen het over heeft zie ik vaak niet goed bij de voorbeelden die ze geven. tja, beginner in de vogelfotografie.