Brandgans x Anser

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, april 15, 2013, 22:36:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Valt er iets over deze gans ( http://utrecht.waarneming.nl/waarneming/view/75136403 ) te zeggen? Het lijkt me in ieder geval brandgans x Anser. Hij is in gezelschap van een brandgans en ongeveer hetzelfde formaat. Er is vast wel vaker discussies over deze vogel of dergelijke vogels geweest, maar ik kan het niet vinden.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Jeroen Nagtegaal

Die hoek zit vol hybriden... Inderdaad een Brandgans x Anser. Niet nog een plaatje?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Menko Vlaardingerbroek


Tweede plaatje (net toegevoegd):



Eerste plaatje (voor de volledigheid):


Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

JohanvantBosch

Ik vind hem nogal grootlijvig en langnekkig overkomen. Hij oogt op de foto voor mij dan ook groter dan een Brandgans, maar dat is zo met zo'n beest solo op de foto lastig in te schatten.
Zou er geen Canadees in zitten? Heb je een foto waar de Brandgans ernaast staat?

Jeroen Nagtegaal

Ook de bekende grens van Brandganzen-zwart lijkt er niet te zijn... Ik kom er nu even niet op...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maurice Elf

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 16, 2013, 08:57:13 AM
Die hoek zit vol hybriden...

Dat is mij dus ook opgevallen, heb bovenstaande gans deze week ook gezien, bij de Dwerggans. Ik bedacht me toen
ook dat er wel erg veel hybriden in de buurt zitten (en ik heb er nog meer gezien dan alleen deze), zou daar een verklaring voor te vinden zijn? 
Mvg Maurice

Jeroen Nagtegaal

Ik ben in die hoek wel eens geweest, wat me toen opviel waren ook vele soepganzen, maar er loopt ook veel aangeschoten rond... Ik vermoed dus een combinatie van een kweker met een wel groot gebied en aangeschoten vogels...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Menko Vlaardingerbroek

CiteerIk vind hem nogal grootlijvig en langnekkig overkomen. Hij oogt op de foto voor mij dan ook groter dan een Brandgans, maar dat is zo met zo'n beest solo op de foto lastig in te schatten.
Hij was kleiner dan de (grote) canadese gans die er ook rondliep. Inderdaad zwaarder gebouwd dan een brandgans, als ik nu nog eens goed kijk. Een foto met de brandgans erbij heb ik helaas niet. Als ik nog eens in de buurt ben, maak ik er een.

CiteerZou er geen Canadees in zitten?
Misschien heb ik te snel geredeneerd. Het is Branta (zwarte hals) x Anser (kleur van de snavel en poten). Hij was in gezelschap van een brandgans en leek me te klein voor grauwe gans of grote canadees (maar daar kan ik me in vergissen: je hebt natuurlijk canadezen in alle maten), dat suggereerde brandgans x kolgans of dwerggans (die er alledrie rondlopen).
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Alcedo atthis

 difficult bird colorwise more like barnacle x greylag, structurally more like canada x greylag.

could it be (canada x barnacle) x Greylag i wonder? but not to prove now I assume...
greetings,
Jörn Lehmhus