Rotslijster Den Helder

Gestart door Pim, april 11, 2013, 17:03:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

#210
Citaat van: laatvlieger op april 14, 2013, 11:08:01 AM
Citaat van: laatvlieger op april 14, 2013, 07:42:57 AM
Citaat van: frankneijts op april 13, 2013, 22:41:40 PM
Citaat van: laatvlieger op april 13, 2013, 21:04:30 PM
Citaat van: frankneijts op april 13, 2013, 20:21:16 PM
Citaat van: Albert de Jong op april 13, 2013, 19:56:12 PM
Citaat van: lennartv op april 13, 2013, 19:10:19 PM
Wat mij opvalt is dat er nu een hele discussie geweest is over de foto's die zijn gemaakt en hoe die bewerkt zijn. Er zijn nu toch inmiddels zo'n 150 vogelaars die deze vogel in het veld gezien hebben? Vanuit die ervaringen moet toch ook iets te zeggen zijn?  Leken de veren op zijn borst in het veld meer grijs of juist meer blauw?

Blauw, dat wil zeggen: dezelfde kleur als de geruide bovendelen.

@Frank: je redenatie over de franjes van de contourveren vind ik eigenlijk ook passen op de meeste nieuwe, oranje veren. Door zowel blauwachtige als oranjeachtige buikveren schemert het patroon van de juveniele veren. In dat opzicht blijf ik het vreemd vinden dat er twee verschillende kleuren 'franjes' (bedoel je hier de veertoppen, Frank?) zijn in de onderdelen en is mijn vraag nog steeds of dit bijvoorbeeld écht niet mag voor een rode rotslijster.

Ik bedoel inderdaad de veertoppen Albert. Inmiddels vermoed ik (net als de Theo's en diverse andere forummers en o.a. Arnoud v.d. B., zie DBA-site) dat dit een gewone 2e kj Rode is. Mogelijk is-ie wat traag is geweest met de rui en slijtage die tot een meer normaal 1e zomerkleed moeten leiden. Kan best zijn dat je dit 'kleed' in de overwinteringsgebieden meer ziet maar al deels is verdwenen (gesleten) zodra de vogels Europa bereiken.
Ik begrijp nog steeds niet helemaal wat je precies bedoelt Frank? Als je bedoeld dat het blauw alleen aan de veertoppen zit, dan is dat onjuist. Ik heb daar in het veld vandaag juist op gelet en wat je ziet zijn 3 types veren op borst, buik en flanken: juveniele veren zonder oranje of blauw en veren met oranje en met blauw.
Die Oranje en Blauwe veren zijn interessant.
De veren met oranje hebben een oranje BASIS, een klein donker lijntje en dan een lichte zandkleurige top. De veren met blauw hebben een blauwe basis, een donker randje en een zandkleurige top. Dit patroon is minder sterk dan bij de veren met een oranje basis. Het is dus niet zo dat de veertoppen blauw zijn en dat dit nog wegslijt. De veertoppen zijn zandkleurig, zowel bij de oranje als bij de blauwe veren.

maar zoals ik al schreef, kan het heel goed zijn dat ik niet precies begrijp wat je bedoelt.

Ik ben bang dat ik inderdaad bedoelde dat het blauw uitsluitend de veertoppen betrof Wouter..... :-[   Maar jouw post en het stukje op Birding Frontiers waar Ben naar verwijst doen me oprecht twijfelen: ben ik weer terug waar ik eerst was, ik houd ermee op..
Aha oké. In het veld heb ik zelfs even gedacht dat die blauwe veren geruid waren en die oranje nog over waren uit het juveniele kleed (hoewel dat waarschijnlijk niet kan omdat ze dan nog geen oranje in de veren hebben?). Dit omdat in eerste instantie leek alsof de lichte franje alleen aan de oranje veren zat. Bij beter kijken bleek dit niet het geval en zaten die zeemkleurige franjes ook aan de blauwe veren. Maar ze zijn hier wel minder goed ontwikkeld. Op deze foto goed te zien:
http://waarneming.nl/foto/view/4584186

Ik zie nu net inderdaad dat Martin Garner en Nils van Duivendijk ook deze veren aanhalen. Ze schrijven: "Reddish feathers on underparts seem to be fresher than blue feathers. So blue is moulting away..." Ik ben het echter niet met hen eens dat de blauwe veren wegruien en de oranje veren nieuwer zijn. Volgens mij kun je dat niet aan de hand van de foto's concluderen. Wat wel klopt is dat de blauwe veren verder gesleten lijken op de foto's. Dat wil echter niet zeggen dat ze ouder zijn dan de veren met oranje. Het is heel goed mogelijk dat veren met dit specifieke blauwe pigment mogelijk wat zwakker zijn dan veren met het oranje pigment en daardoor sneller slijten (ik weet niet of dat waar is, maar dat moet je wel eerst weten voordat je zo'n uitspraak doet die Martin en Nils doen). De veren kunnen dus heel goed even oud zijn. Iets wat je ook verwacht omdat juveniele vogels geen oranje basis, maar zo ver ik weet ook geen blauwe basis aan de veren hebben! En de vogel is als we zijn verdere ruipatroon mogen geloven, pas in zijn tweede jaar.  Het zou dus vreemd zijn als de vogel eerst een ander kleed heeft gehad na zijn juveniele kleed en dit mysterieze kleed nu weer zou ruien voor zijn normale zomerkleed.

Ik weet niet wat ik van dit beest moet denken...


http://waarneming.nl/waarneming/view/75091525


Ik zet er vanavond een detailfoto bij, dan kun je zien dat het klopt wat de heren Garner en van Duivendijk zeggen. Alléén de oranje veertjes en het clustertje lichtgrijze veertjes op de borst zijn ongebandeerd en daarmee van een nieuwere generatie. De grijsblauwe veren op de buik en flank hebben allemaal subterminale, zwarte bandjes en lichte toppen en zijn dus oud!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

peterlindenburg

met andere woorden, als hij een tijdje later was opgedoken had hij er als een ordinaire rode rotslijster uitgezien!

Jaap Denee

#212
Citaat van: peterlindenburg op april 15, 2013, 10:20:58 AM
met andere woorden, als hij een tijdje later was opgedoken had hij er als een ordinaire rode rotslijster uitgezien!

Daar ben ik inmiddels van overtuigd.


EDIT 1: Ben er gister overigens pas voor het eerst wezen kijken en ik moet zeggen dat de meeste foto's hier op waarneming.nl en op dutchbirding.nl de vogel heel anders weergeven dan hij gister in die met een tapijt van hondenpoep beklede - en met zacht zonlicht overgoten wijk op mij overkwam. Dat zal te maken hebben met donker en nat weer, maar ook met de instellingen van camera's en nabewerkingshandelingen. Te koud van kleur, te donker, te blauw en te verzadigd in de meeste(!) gevallen. Marcel Haas suggereerde dit al heel vroeg in dit topic...


EDIT 2: Zie hier alvast een iets groter formaat van de foto bij mijn waarneming ('me waarneming' voor Rop) met iets meer detail: http://www.pbase.com/jaapdenee/image/149674069/original
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Max Berlijn

#213
Hmmm, begin langzaam ook naar een afwijkende RRL op te schuiven, alleen het gedrag en habitat passen volledig op Blauwe en ik blijf de staart (te) lang vinden. ik ga mijn invoering in ieder geval aanpassen..
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

JohanvantBosch

Citaat van: Max Berlijn op april 15, 2013, 10:40:35 AM
... alleen het gedrag en habitat passen volledig op Blauwe ...


... en ik denk dat het verstandig is dat ook nog met een korrel zout te nemen..... Het gaat om een dwaalgast. Alle andere Rode Rotslijsters in NL en vele andere dwaalgasten komen hier nu eenmaal niet in het biotoop terecht waar ze bij voorkeur zitten. In geval van een Rode rotslijster is dat ook niet voorhanden....

peterlindenburg

Ik vind dat het beest van Den Helder zich totaal anders gedroeg dan de blauwe rotslijster in Westkapelle (zie http://www.youtube.com/watch?v=hNkADp7Vsvc)

Theovanv

#216
Citaat van: Jaap Denee op april 15, 2013, 10:32:20 AM
Citaat van: peterlindenburg op april 15, 2013, 10:20:58 AM
met andere woorden, als hij een tijdje later was opgedoken had hij er als een ordinaire rode rotslijster uitgezien!
EDIT 1: Ben er gister overigens pas voor het eerst wezen kijken en ik moet zeggen dat de meeste foto's hier op waarneming.nl en op dutchbirding.nl de vogel heel anders weergeven dan hij gister in die met een tapijt van hondenpoep beklede - en met zacht zonlicht overgoten wijk op mij overkwam. Dat zal te maken hebben met donker en nat weer, maar ook met de instellingen van camera's en nabewerkingshandelingen. Te koud van kleur, te donker, te blauw en te verzadigd in de meeste(!) gevallen. Marcel Haas suggereerde dit al heel vroeg in dit topic...
Mee eens, dat is wat ik de hele tijd probeer aan te geven en aan te tonen ;) Maar nog belangrijker hoe grijs of blauw het is is dat ruipatroon zoals jij het beschrijft en met goede detailfoto's erbij kan dat mss wel de doorslag geven! :duim:

Citaat van: JohanvantBosch op april 15, 2013, 11:27:41 AM
Citaat van: Max Berlijn op april 15, 2013, 10:40:35 AM
... alleen het gedrag en habitat passen volledig op Blauwe ...


... en ik denk dat het verstandig is dat ook nog met een korrel zout te nemen..... Het gaat om een dwaalgast. Alle andere Rode Rotslijsters in NL en vele andere dwaalgasten komen hier nu eenmaal niet in het biotoop terecht waar ze bij voorkeur zitten. In geval van een Rode rotslijster is dat ook niet voorhanden....
Mee eens, niet doorslaggevend voor een dwaalgast op vreemd terrein.

Hier nog eentje, die wat verder in de rui is, maar ook nog wat blauw tussen het rood heeft:
http://www.flickr.com/photos/suhaaz/5586359418/

Qua staartlengte, of eigenlijk meer de projectie, er zit niet veel verschil tussen die van Den Helder en andere exemplaren.
RRL:
http://www.flickr.com/photos/56541100@N00/5783829106/

http://www.flickr.com/photos/56541100@N00/2608456967/

http://www.iberianwildlife.com/blogimages/entry82/Rufous-tailed%20Rock%20Thrush%20males%20are%20always%20a%20stunning%20sight@Monticola%20saxatilis.jpg

Den Helder:
http://waarneming.nl/fotonew/9/4585379.jpg

http://waarneming.nl/fotonew/5/4579935.jpg

Er blijkt iig variatie te zitten tussen een staart die een stuk uitsteekt en een staart die even ver komt als de vleugeltoppen.
Theo van Veenendaal

Jaap Denee

#217
Zojuist even thuis geluncht en ondertussen wat details uitgewerkt. Ik moet mijn uitspraak m.b.t. het ontbreken van subterminale bandjes in de oranje veertjes toch nuanceren: er zijn wel homogeen oranje veertjes (met alleen lichte top), maar meer nog die ook een (soms weliswaar vaag) subterminaal bandje en een lichte top hebben. En of deze veren daarmee verser zijn dan de blauwe veren op de flank (rechts in beeld met dito subterminaal bandje en lichte top) vraag ik me nu toch af.


Zie hier voor meer detailfoto's: http://waarneming.nl/waarneming/view/75091525


Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

meeuwissen

Het blijft me verbazen dat je van een en dezelfde vogel zoveel totaal verschillende plaatjes kan maken. Zoals gezegd bepaalt de camera-instelling/kleurtemperatuur en bewerking achteraf hoe de vogel eruit gaat zien. In het veld zijn een aantal kenmerken echter wel goed vastgelegd. Wat mij toch benieuwt is of we te maken hebben met een 2e KJ vogel of een ruiende adult?
Hierbij een plaatje van een Rode Rotslijster in eclips kleed in Alpine Zoo, Innsbruck Oostenrijk.
Schemert hier ook blauw door het oranje op de borst? Wel van veraf genomen.
Groet

Erwin Reinstra

#219
Heb mijn waarneming, aanvankelijk ingevoerd als Blauwe rotslijster 'met grote slag om de arm', ook (zaterdagavond reeds) veranderd naar Rode rotslijster.

Ben inmiddels voor 95% overtuigd hiervan (eerder was het ca. 50/50). Voorlopig nog wel op onzeker (uiteraard).

De maatvoering (handpen- en staartprojectie, snavel e.d.) klopt toch behoorlijk goed voor Rode rotslijster en bewijs dat er Blauwe rotslijsters (incl. Oostelijke) zijn met rood in de staart heb ik nog niet gezien.

Hybride geloof ik ook niet in; (b)lijkt als ik het goed heb alleen beschreven in 'stokoude' artikelen en is m.i. nooit keihard bewezen (hybride zou derhalve mogelijk nog extreem veel zeldzamer zijn dan Rode én Blauwe rotslijster).

Geluid dat de vogel voortbracht stelde niet veel voor, maar kan voor beiden. Ook habitat/ tijd van opduiken kan m.i. voor beiden en is in ieder geval geen grond om de één dan wel de ander uit te sluiten.

Ik heb me in eerste instantie denk ik wat teveel laten leiden door het afwijkende verenkleed, al vond ik eigenlijk de maatvoering gelijk al (meer) op Rode rotslijster passen. Wat betreft het verenkleed heb ik inmiddels al behoorlijk wat foto's voorbij zien komen die aantonen dat het kleed van de vogel van Den Helder weliswaar niet vaak zo gezien wordt/ is (niet in Europa, wel in overwinteringsgebied?), maar eigenlijk niet eens heel ongebruikelijk is voor Rode rotslijster.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


pdeknijff

Jaap,

Als ik naar jouw perfecte crop kijk, dan zie ik op alle oranje veertjes een restantje witte top.
Bij de blauwe veertjes zie jij veel meer wit en zwart bandering op de toppen.
Ik denk niet dat je op grond hiervan een betrouwbare uitspraak over de leeftijd van deze veertjes kunt doen, maar het lijkt er op dat de oranje veertjes meer slijtage vertonen (en dus ouder lijken), precies het tegenovergestelde dus van Nils en Martin.
Verse blauwe of oranje veren lijken dus niet te onderscheiden te zijn op deze vogel en beiden geen ondersteuning.

gr.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Jaap Denee

#221
Citaat van: pdeknijff op april 15, 2013, 14:48:42 PM
Jaap,

Als ik naar jouw perfecte crop kijk, dan zie ik op alle oranje veertjes een restantje witte top.
Bij de blauwe veertjes zie jij veel meer wit en zwart bandering op de toppen.
Ik denk niet dat je op grond hiervan een betrouwbare uitspraak over de leeftijd van deze veertjes kunt doen, maar het lijkt er op dat de oranje veertjes meer slijtage vertonen (en dus ouder lijken), precies het tegenovergestelde dus van Nils en Martin.
Verse blauwe of oranje veren lijken dus niet te onderscheiden te zijn op deze vogel en beiden geen ondersteuning.

gr.

Peter


Nee, inderdaad Peter. Tot dat inzicht kom ik nu ook.

Overigens zie ik óf oranje veren met een subterminaal zwart bandje en een witte top, óf oranje veren met alleen een hele brede witte top zonder subterminaal zwart bandje. Het zwarte bandje sluit in alle gevallen vrijwel direct aan op de oranje kleur en bij de veren zonder zwart bandje is de top zodanig breed, dat ik me afvraag of de afwezigheid van een zwart bandje op die veren te verklaren is door slijtage. Ik denk het niet.

Verder zitten er ter hoogte van het dijbeen blauwe veren met een witte top, een subterminaal zwart bandje en rond de schacht een oranje kern. Deze veren hebben dus alle kleuren ineen!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Ben Wielstra

CiteerHybride geloof ik ook niet in; (b)lijkt als ik het goed heb alleen beschreven in 'stokoude' artikelen en is m.i. nooit keihard bewezen (hybride zou derhalve mogelijk nog extreem veel zeldzamer zijn dan Rode én Blauwe rotslijster).

Maar een Rode Rotslijster met dit afwijkende verenkleed is zelfs nooit in stokoude artikelen beschreven ;-)

Tja ik ben ook bang dat het een Rode gaat worden, juist degene die ik nog niet in NL had. O wacht, dat is juist goed.

Max Berlijn

was ik net voor 90% naar RRL begin ik nu weer te twijfelen, hybride lijkt, hoe onwaarschijnlijk ook, de enige oplossing die alles kan verklaren?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Theovanv

waarom Max? de term hybride komt alleen maar om de hoek omdat we er (nog) niet helemaal uit zijn.

wat is er nou daadwerkelijk onmogelijk bewezen voor Rode Rotslijster waardoor het dat niet kan zijn?
Theo van Veenendaal

Gert Ottens

Citaat van: Modest Moose op april 15, 2013, 14:38:50 PM
Heb mijn waarneming, aanvankelijk ingevoerd als Blauwe rotslijster 'met grote slag om de arm', ook (zaterdagavond reeds) veranderd naar Rode rotslijster.

Ben inmiddels voor 95% overtuigd hiervan (eerder was het ca. 50/50). Voorlopig nog wel op onzeker (uiteraard).

De maatvoering (handpen- en staartprojectie, snavel e.d.) klopt toch behoorlijk goed voor Rode rotslijster en bewijs dat er Blauwe rotslijsters (incl. Oostelijke) zijn met rood in de staart heb ik nog niet gezien.

Hybride geloof ik ook niet in; (b)lijkt als ik het goed heb alleen beschreven in 'stokoude' artikelen en is m.i. nooit keihard bewezen (hybride zou derhalve mogelijk nog extreem veel zeldzamer zijn dan Rode én Blauwe rotslijster).

Geluid dat de vogel voortbracht stelde niet veel voor, maar kan voor beiden. Ook habitat/ tijd van opduiken kan m.i. voor beiden en is in ieder geval geen grond om de één dan wel de ander uit te sluiten.

Ik heb me in eerste instantie denk ik wat teveel laten leiden door het afwijkende verenkleed, al vond ik eigenlijk de maatvoering gelijk al (meer) op Rode rotslijster passen. Wat betreft het verenkleed heb ik inmiddels al behoorlijk wat foto's voorbij zien komen die aantonen dat het kleed van de vogel van Den Helder weliswaar niet vaak zo gezien wordt/ is (niet in Europa, wel in overwinteringsgebied?), maar eigenlijk niet eens heel ongebruikelijk is voor Rode rotslijster.

Dat de documentatie van die vermeende hybriden niet toereikend zou zijn is hier een eigen leven gaan leiden. Niemand hier (ook ik niet) heeft die artikelen gezien/gelezen dus volgens kan niemand er een oordeel over hebben, behalve dat het stokoude artikelen zijn in redelijk obscure publicaties. Maar dat laatste wil niet meteen zeggen dat deze publicaties niets waard zijn, ook vroeger waren er capabele (museum)ornithologen. Om aan alle twijfels een einde te maken, zou het toch zeker lonen om deze artikelen eens op te snorren...

Edwin Snoek

Is de vogel gevlogen? Of durft niemand meer een rode, blauwe of paarse rotslijster in te voeren?  ;D

JandJ

Het was afgelopen nacht een prachtige nacht, bijna windstil en helder. Zal dus wel vertrokken zijn.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Edwin Snoek

Jammer! Was een prachtige vogel!  :(

gerdwichers8

p1  overtuigend veel te klein voor BLR. Mooi zichtbaar in deze foto.


http://waarneming.nl/fotonew/8/4579958.jpg

Wat het blauw betreft moet er nog flink gesmurft worden, anders blijft het smurfen; opdat niet de smurf..

Bas vd Burg

Citaat van: Gert Ottens op april 15, 2013, 15:52:19 PM
Citaat van: Modest Moose op april 15, 2013, 14:38:50 PM
Heb mijn waarneming, aanvankelijk ingevoerd als Blauwe rotslijster 'met grote slag om de arm', ook (zaterdagavond reeds) veranderd naar Rode rotslijster.

Ben inmiddels voor 95% overtuigd hiervan (eerder was het ca. 50/50). Voorlopig nog wel op onzeker (uiteraard).

De maatvoering (handpen- en staartprojectie, snavel e.d.) klopt toch behoorlijk goed voor Rode rotslijster en bewijs dat er Blauwe rotslijsters (incl. Oostelijke) zijn met rood in de staart heb ik nog niet gezien.

Hybride geloof ik ook niet in; (b)lijkt als ik het goed heb alleen beschreven in 'stokoude' artikelen en is m.i. nooit keihard bewezen (hybride zou derhalve mogelijk nog extreem veel zeldzamer zijn dan Rode én Blauwe rotslijster).

Geluid dat de vogel voortbracht stelde niet veel voor, maar kan voor beiden. Ook habitat/ tijd van opduiken kan m.i. voor beiden en is in ieder geval geen grond om de één dan wel de ander uit te sluiten.

Ik heb me in eerste instantie denk ik wat teveel laten leiden door het afwijkende verenkleed, al vond ik eigenlijk de maatvoering gelijk al (meer) op Rode rotslijster passen. Wat betreft het verenkleed heb ik inmiddels al behoorlijk wat foto's voorbij zien komen die aantonen dat het kleed van de vogel van Den Helder weliswaar niet vaak zo gezien wordt/ is (niet in Europa, wel in overwinteringsgebied?), maar eigenlijk niet eens heel ongebruikelijk is voor Rode rotslijster.

Dat de documentatie van die vermeende hybriden niet toereikend zou zijn is hier een eigen leven gaan leiden. Niemand hier (ook ik niet) heeft die artikelen gezien/gelezen dus volgens kan niemand er een oordeel over hebben, behalve dat het stokoude artikelen zijn in redelijk obscure publicaties. Maar dat laatste wil niet meteen zeggen dat deze publicaties niets waard zijn, ook vroeger waren er capabele (museum)ornithologen. Om aan alle twijfels een einde te maken, zou het toch zeker lonen om deze artikelen eens op te snorren...

Precies mijn gedachte Gert. De enige beschreven hybride kleine x temmincks strandloper betreft een waarneming van sept 1995 in Noord-Holland. Deze vogrl werd destijds eerst als Least doorgegeven maar het was Lars Jonson himself die hybride opperde en een artikel heeft geschreven voor DB (als ik het goed heb). Kortom hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt te zijn het kan dus wel......
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

Hoe dan ook zullen er meer zuivere rode (en blauwe) rotslijsters rondvliegen op de wereld dan hybriden, dus niet meer dan logisch om eerst te kijken - zoals nu gebeurt - of de kenmerken van onze vogel niet ook op een zuivere vogel zou kunnen passen. Maar inderdaad moet je de mogelijkheid van een hybride niet uitsluiten omdat er weinig literatuur over is met vooralsnog onbekende inhoud en niveau.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

andre

Ik ben vandaag de hele dag weer op de plek geweest en de vogel is niet meer gezien.
André
Andre Boven

Phil

Citaat van: peterlindenburg op april 15, 2013, 12:03:33 PM
Ik vind dat het beest van Den Helder zich totaal anders gedroeg dan de blauwe rotslijster in Westkapelle (zie http://www.youtube.com/watch?v=hNkADp7Vsvc)

Vind ik ook Peter: de vogel van West-Kapelle was de volgende dag foetsie en die van Den Helder niet ... lag helaas met fikse griep op bed 10 jaar terug.

Grt Phil

JandJ

Het moment van vertrek is afhankelijk van het weer, heb ik altijd gedacht. Is het te achterhalen hoe het weer in wk was toen die daar 's nachts vertrokken is? Waarschijnlijk niet zwaar bewolkt, regenachtig of mistig.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Edwin Russer

Citaat van: JandJ op april 15, 2013, 18:27:15 PM
Het moment van vertrek is afhankelijk van het weer, heb ik altijd gedacht. Is het te achterhalen hoe het weer in wk was toen die daar 's nachts vertrokken is? Waarschijnlijk niet zwaar bewolkt, regenachtig of mistig.


http://weerverleden.nl/20030920-310&all
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Erwin Reinstra

#236
CiteerHeb mijn waarneming, aanvankelijk ingevoerd als Blauwe rotslijster 'met grote slag om de arm', ook (zaterdagavond reeds) veranderd naar Rode rotslijster.

Ben inmiddels voor 95% overtuigd hiervan (eerder was het ca. 50/50). Voorlopig nog wel op onzeker (uiteraard).

De maatvoering (handpen- en staartprojectie, snavel e.d.) klopt toch behoorlijk goed voor Rode rotslijster en bewijs dat er Blauwe rotslijsters (incl. Oostelijke) zijn met rood in de staart heb ik nog niet gezien.

Hybride geloof ik ook niet in; (b)lijkt als ik het goed heb alleen beschreven in 'stokoude' artikelen en is m.i. nooit keihard bewezen (hybride zou derhalve mogelijk nog extreem veel zeldzamer zijn dan Rode én Blauwe rotslijster).

Geluid dat de vogel voortbracht stelde niet veel voor, maar kan voor beiden. Ook habitat/ tijd van opduiken kan m.i. voor beiden en is in ieder geval geen grond om de één dan wel de ander uit te sluiten.

Ik heb me in eerste instantie denk ik wat teveel laten leiden door het afwijkende verenkleed, al vond ik eigenlijk de maatvoering gelijk al (meer) op Rode rotslijster passen. Wat betreft het verenkleed heb ik inmiddels al behoorlijk wat foto's voorbij zien komen die aantonen dat het kleed van de vogel van Den Helder weliswaar niet vaak zo gezien wordt/ is (niet in Europa, wel in overwinteringsgebied?), maar eigenlijk niet eens heel ongebruikelijk is voor Rode rotslijster.

CiteerDat de documentatie van die vermeende hybriden niet toereikend zou zijn is hier een eigen leven gaan leiden. Niemand hier (ook ik niet) heeft die artikelen gezien/gelezen dus volgens kan niemand er een oordeel over hebben, behalve dat het stokoude artikelen zijn in redelijk obscure publicaties. Maar dat laatste wil niet meteen zeggen dat deze publicaties niets waard zijn, ook vroeger waren er capabele (museum)ornithologen. Om aan alle twijfels een einde te maken, zou het toch zeker lonen om deze artikelen eens op te snorren...
CiteerPrecies mijn gedachte Gert. De enige beschreven hybride kleine x temmincks strandloper betreft een waarneming van sept 1995 in Noord-Holland. Deze vogrl werd destijds eerst als Least doorgegeven maar het was Lars Jonson himself die hybride opperde en een artikel heeft geschreven voor DB (als ik het goed heb). Kortom hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt te zijn het kan dus wel......
Beetje voorbarig inderdaad van me. (Uiteraard) mee eens dat die artikelen eerst boven water moeten komen en grondig bestudeerd moeten worden voor een goed oordeel. Hoop dan ook dat er ook goede foto's van dergelijke (vermeende) hybrides zijn opgenomen in de artikelen. Is natuurlijk goed mogelijk dat het perfecte artikelen zijn die hybride duidelijk aantonen. Hoewel ik het apart blijf vinden dat er in al die jaren erna nooit op verder onderzocht is en over geschreven is.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Cygnus

Misschien dat deze informatie ook nog van belang kan zijn (volgens mij nog niet aangehaald in dit topic):
Rock Trush: http://www.ibercajalav.net/img/341_RockThrushMsaxatilis.pdf
Blue Rock Trush: http://www.ibercajalav.net/img/342_BlueRockThrushMsolitarius.pdf
De pdf's openen bij mij vreemd genoeg niet in Chrome, maar wel in Explorer.

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

frankneijts

Citaat van: Cygnus op april 15, 2013, 23:13:16 PM
Misschien dat deze informatie ook nog van belang kan zijn (volgens mij nog niet aangehaald in dit topic):
Rock Trush: http://www.ibercajalav.net/img/341_RockThrushMsaxatilis.pdf
Blue Rock Trush: http://www.ibercajalav.net/img/342_BlueRockThrushMsolitarius.pdf
De pdf's openen bij mij vreemd genoeg niet in Chrome, maar wel in Explorer.

Op de DBA-site werd al wel vrij vroeg in de discussies naar deze site verwezen Trinus maar hier inderdaad (nog) niet.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

.zekers, bedankt Trinus; eerste handpen welft vet voorbij de kleine buitenste dekveer bij BRL en komt in dezelfde orde van grootte uit bij de grootste dekveren. Onzichtbaar bij deze RRL ( aan de onderzijde); de absentie ervan laat zich, zij het inlegkundig, verklaren  :angel:   .