2 onbekende vliegen

Gestart door bjornvanlieshout, april 20, 2007, 00:00:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

bjornvanlieshout

Hallo allamaal,

Kunnen jullie me helpen een naam te plakken aan deze vliegen:

Ik dacht aan een tweestreepdansvlieg:


Schaduwplatvoetjes?


m.v.g.
Bjorn

gardensafari

Met de bovenste ben ik het eens. Ik doe geen uitspraak over de zweefvliegen, want er zijn beter ingevoerden op dat gebied.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Mark van Veen

Over de zweefvliegen: de foto toont mannetjes. Kun je op een vergroting zien of ze platte voetjes hebben?? In eerste instantie denk ik namelijk aan mannetjes Melonostoma mellinum en die hebben ronde voetjes.
groet,

Mark van Veen

Louis.Boumans

Bjorn: mooie foto, trouwens, van die zweefvliegjes!

Zou een plaatsje verdienen in het Grote Zweefvliegenboek dat in de maak is..

Louis

bjornvanlieshout

#4
CiteerOver de zweefvliegen: de foto toont mannetjes. Kun je op een vergroting zien of ze platte voetjes hebben?? In eerste instantie denk ik namelijk aan mannetjes Melonostoma mellinum en die hebben ronde voetjes.
:huh: Oei, ik weet niet zo goed waar ik op moet letten, misschien dat iemand aan de hand van deze 100% crops kan zien hoe het met de pootjes zit. Ik ben helemaal geen expert. (Dus waarschijnlijk zullen het wel gewone driehoekzweefvliegen zijn...)

Even een paar foto's bekeken van de driehoekzweefvlieg. Op die foto's lijkt de kop donkerder en de vleugels veel transparanter dan van de exemplaren die hier op de foto staan... Maar wat de pootjes betreft, dat zie ik niet...







@Louis: De foto is beschikbaar...  ;)

m.v.g.
Bjorn

han.endt

Het is te zien, vooral op de laatste foto. Het zijn dus platvoetjes, Platycheirus. Ik denk Gewone Platvoetjes, P. clypeatus, maar durf daar zo van deze foto's niet helemaal zeker van te zijn. Er zijn namelijk veel meer platvoetjes dan driehoekszweefvliegen (2).

bjornvanlieshout

#6
Dank voor de reacties!

Dus: Platycheirus spec.? Ik geloof niet dat er nog meer over te zeggen is aan de hand van deze foto's...

m.v.g.
Bjorn

han.endt

Misschien dat Mark er meer aan ziet.

bjornvanlieshout

Dan wachten we nog even met de conclusie... Ik heb even tussen de 18 soorten platvoetjes gezocht, maar ik kom er in ieder geval niet uit.

Overigens, waaraan kun je zien dat het hier om mannetjes gaat?

m.v.g.
Bjorn

gardensafari

Bij verreweg de meeste vliegen hebben de mannetjes veel grotere ogen. Vaak raken die elkaar (of bijna) in het midden. De ogen van de vrouwtjes zijn veel kleiner en raken elkaar nooit. Er zijn uitzonderingen, maar als hoofdregel gaat dit wel op.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.