Lijkt wat op een oorkruiper maar..............

Gestart door Gerrit Reitsma, april 08, 2013, 17:06:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Reitsma


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/74876003
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2013-04-08 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:






bij voorbaat dank Gerrit Reitsma

thijsdegraaf

#1
Een heel grote heel lastige familie Gerrit. Namelijk uit de familie kortschildkevers (Staphylinidae).
Quedius spec. lijkt er op, maar dat zegt niets. Tim Struyve en Jan Cuppen zijn de kenners. Je kunt de titel veranderen in "kortschildkever" dan heb je meer kans op bezoek.
Hier staan enkele afgebeeld: http://www.kerbtier.de/cgi-bin/deFSearch.cgi?Fam=Staphylinidae

jan cuppen

Lijkt me eerder een Tachinus-soort. Kortschilden moeten in principe onder de binoc.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Gerrit Reitsma

Hallo Thijs,

Ik begrijp na het bekijken van de link wat of je bedoeld.

Hallo Jan,

Onder de binoc, een Tachinus-soort, het blijft allemaal dus heel moeilijk.

Ik wacht het nog maar even want af je weet niet, in elk geval Thijs en Jan bedankt voor de moeite.

Groet Gerrit Reitsma

liptaster

Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424


Arp

Citaat van: Gerrit Reitsma op april 22, 2013, 17:31:05 PM
O.p. ???
Vermoedelijk een aansporing van Tim om nog eens naar deze te kijken? ;) :
Ocypus picipennis ??
Oligota parva ??
Oligota punctulata ??
Olophrum piceum ??
Othius punctulatus ??
Oxytelus piceus ??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Citaat van: Gerrit Reitsma op april 22, 2013, 17:31:05 PM
O.p. ???
Misschien kun je de lezertjes vertellen op basis van welke zichtbare kenmerken je tot deze cryptisch naamgeving komt.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Gerrit Reitsma

Ik houd mijn pet nog maar even op.

Groet Gerrit Reitsma

Arp

Als ik voor de Nederlandse Tachinus-soorten plaatjes probeer te vinden, lijken de soorten waarvoor dat lukt korter/breder gebouwd met een breder halsschild en kortere kop. Geen idee of dat diagnostisch is natuurlijk  :rolleyes: Lekker professioneel plaatjeskijkend vind ik van de "O.p." dan Othius punctulatus inderdaad een strakkere kandidaat.

Stel dat Gerrit die had/zou kunnen leveren, dan zou theoretisch volgens coleo-net alleen al op de afmeting punctulatus van alle andere Othius afgezet kunnen worden. Wel geeft die sleutel aan dat Lathrobium-soorten hier ook op lijken (18 soorten in NL?.

Heb m'n digitale FHL niet bij de hand, dus geen idee wat de genus-kenmerken zouden zijn om tot Othius te kunnen komen, maar er zullen ongetwijfeld dingen tussen zitten als vorm van de lip/kaakjes ofzo, dus ga ik ervan uit dat Tim meer op basis van schmilblick tot z'n soort komt?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

liptaster

Inderdaad Othius punctulatus.

De Lathrobiums zijn vrij stabiel in kleur: de soorten met rode dekschilden hebben zeer contrasterende dekschilden (doorgaans met zwarte basis) en een zwart achterlijf. Othius punctulatus veel variabeler en kan bruinig zijn met fletser rode dekschilden. Daarnaast is Lathrobium sterk gepunkteerd op de kop en halsschild hetgeen een matter uitzicht zou moeten geven.


Het blijft echter weinig zinvol om op foto te willen identificeren voor deze groep.

Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Gerrit Reitsma

Hallo allemaal,

Dan laten we het maar zo, iedereen bedankt voor reactie.

Groet Gerrit Reitsma.