Langpootmug uit beuk gehaald (opgekweekt)

Gestart door Ed Romeijn, april 19, 2007, 14:46:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ed Romeijn

Op 25 januari heb ik niet ver van het Natuurdiorama op de Holterberg een ca. 50-jarige beuk omgezaagd voor een particulier. In deze beuk zat een holte met natte houtmolm en opvallend veel larven van verschillend pluimage. Deze heb ik in een boterhamzakje gedaan en meegenomen naar huis. Vanmorgen hoorde ik geritsel in het boterhamzakje op de vensterbank. Daar bewoog zich deze langpootmug. Mogelijk verwant met Ptychoptera contaminata.

Wie weet hier meer van, of heeft betere literatuur tot de beschikking?

gardensafari

#1
Op deze site wordt melding gemaakt van een langpootmug gebonden aan beuk: Ctenophora flaveolata. Leg je foto en verhaal anders eens even voor aan Pjotr Oosterbroek. Beleefde en concrete vragen worden door hem meestal prompt beantwoord. Zijn e-mail adres is volgens mij gemakkelijk te vinden via de site van het Zoölogisch Museum van de Universiteit van Amsterdam dan wel Google.

Het vele geel op jouw dier kan wijzen op een andere soort, maar het kan ook een sekse-verschil zijn.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Louis.Boumans

Met de tabel en afbeeldingen die Pjotr Ooosterbroek et al. in 2006 gepublicerd hebben, is deze mug te identificeren als Ctenophora festiva (vrouwtje).

Eigenlijk zou deze tabel eens op internet gezet moeten worden. Zal bij gelegenheid eens navragen of dat kan.

groet, Louis

Ed Romeijn

Bedankt voor de verwijzing en bedankt voor het determineren. Wat een service!

Verder ben ik nog benieuwd naar de ecologische en verspreidingsgegevens. Een latijnse naam is mooi, maar wat kan ik nu nog verder van deze vondst leren?