Sovon Jongerendag - 20 april - meld je snel aan of geef het door!

Gestart door Albert de Jong, april 05, 2013, 10:45:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

Albert de Jong

Beste jonge vogelaar!

Ik plaats dit evenement ook maar even in het gewone forum, want dan zien heel veel mensen dit bericht! De Sovon Jongerendag is al over twee weken. Ben je tussen de 14 en 25 jaar?
Meld je dan aan via http://www.sovon.nl/jongerendag

Een greep uit het programma. Dit mag je toch niet missen! Spread the news...



Roofvogels volgen met een GPS-zender, door drs. Wouter Vansteelant (UvA)

Hoe trekken roofvogels elk jaar duizenden kilometers tussen Afrika en Europa? Wouter Vansteelant volgt als onderzoeker aan de UvA verschillende Wespendieven uit Nederland op hun reis met behulp van GPS-zenders. En reeds sinds 2008 bestudeert hij elke      herfst de trek van 500,000 Wespendieven langs de oostelijke Zwarte Zee als organisator van Batumi Raptor Count. In deze masterclass kom je te weten hoe je trektellen en GPS zenders kan gebruiken om belangrijke vragen over de vogeltrek te beantwoorden. In een leuk spel kom je te weten hoe je dan eigenlijk te werk gaat met zo'n GPS zender....


Klauwierenonderzoek in zonnig Zambia, door Jorrit Vlot (student HAS/ stichting Bargerveen)

Na vele jaren van onderzoek is er al veel bekend over de Grauwe Klauwieren die in Nederland broeden. Over de overwinteringsgebieden, waar de klauwieren het grootste gedeelte van het jaar verblijven, is nog vrij weinig bekend. Afgelopen winter is er door een onderzoeksteam van Stichting Bargerveen onderzoek gedaan naar Grauwe Klauwieren in Zambia. Er zijn vele Grauwe Klauwieren gevangen en geringd om te kijken hoe plaatstrouw deze vogels zijn in de overwinteringsgebieden. Verder is er gekeken naar het voedselaanbod door de vogels te observeren en vele insectenmonsters te nemen. Op de Sovon Jongerendag zal ik wat vertellen over het Grauwe Klauwierenonderzoek en uiteraard komen er ook veel andere mooie soorten voorbij!

Wonen er pinguïns op de noordpool?, door Daan Vreugdenhil (levensgenieter)

Hoe kom je nu op de noordpool terecht? Daar is het toch heel erg koud? Daar woont toch niemand? Allemaal vragen die ik 10 jaar geleden aan mezelf stelde.Ik wist weinig van de polen, maar er was een enorme drang daar heen te gaan. Ik neem jullie graag mee naar het koude noorden waar ik drie zomers onderzoek deed aan ganzen in het meest noordelijke dorpje ter wereld. Ik heb er vier zomers toeristen rond geleid. Ik heb er talloze avonturen beleefd: achter ijsberen aan, op zoek naar bladluizen, toeristen redden en in het volle daglicht de hele nacht op zoek naar witte walvissen. Ik heb een paar mooie plaatjes van dieren die er voorkomen en welke aanpassingen deze dieren hebben gedaan om in het arctisch gebied te kunnen overleven.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Albert de Jong

We hebben nog heel veel plekken over! Meld je aan via (klik op het plaatje):


Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.