Op hogere politieke niveaus word hier nu over gesproken.
https://www.rbb24.de/panorama/beitrag/2017/09/wisent-lebus-thema-kreisttag.html Wel interessant. De reden om het dier af te schieten wordt nu genoemd. "Wenn etwas passiert wäre, hätte letztlich der Landkreis dafür haften müssen, sagte Schmidt und bezog sich damit auf das Prinzip der Staatshaftung. " Die zou zijn dat de gemeente verantwoordelijk is voor schaden die deze dieren aanrichten en dat men daarom dit dier heeft afgeschoten. Het dier, de wisent is overigens ook in Duitsland beschermd. Dit is een interessante redenering, want als die geaccepteerd wordt kan men op grond van deze redenering alle beschermde dieren afschieten. Ook dieren als wolf, lynx, Eland, Beer en herten, wilde zwijnen etc.
Gedeeltelijk worden er natuurlijk ook dieren afgeschoten omdat ze schade veroorzaken. Maar die afweging wordt niet op gemeentelijk niveau genomen. Ten minste niet in Nederland. Om diezelfde redenen zou men namelijk ook mensen kunnen afschieten die mogelijk gevaarlijk zijn of schade aanrichten. Beschermd is beschermd, ik ben benieuwd hoe serieus de Duitsers dat nemen, de Duitse justitie. Volgens mij zou hier een proces moeten volgen, want anders lijkt het erop dat dit wordt toegestaan. Het WWF heeft al een aangifte gedaan (Strafanzeige) "...eine Klage des "World Wide Fund for Nature" (WWF), der Strafanzeige gestellt hat. "
Verderop in het artikel staat overigens ook : "Anders als in der Döberitzer Heide, leben die Wisente im polnischen Nationalpark Warthemündung in freier Wildbahn. Landrat Schmidt glaubt daher, dass Grenzgänger wie der jetzt abgeschossene Wisent kein Einzelfall bleiben werden." Er kunnen meer Wisenten de rivier overzwemmen en naar Duitsland komen. Dat verwacht ik overigens ook want overal groeit het aantal Bisons. Men is 100 jaar geleden begonnen met 12 dieren en nu zijn er iets van 3500.
Overigens zijn die dieren niet helemaal ongevaarlijk. Er wordt ook gezegd: "Unterdessen beurteilen deutsche Wisent-Experten die Auswilderung der Tiere durchaus skeptisch: "Es ist nicht ungefährlich, wenn Wisente in dicht besiedelten Gebieten frei laufen", sagt Michael Hafner vom Wisent-Projekt Donaumoos, das ebenfalls Wisente hält - allerdings in befestigten Gehegen." Ook in Nederland lopen die dieren niet vrij rond. "Wenn da mal jemand zu Schaden kommt, wird man wild lebende Wisente in anderem Licht beurteilen." En dat geldt ook voor wolven natuurlijk en Elanden. Alhoewel men daar ook wel enige tolerantie heeft. In Nederland waren eens een paar Elanden ontsnapt en op de snelweg terecht gekomen, met als gevolg een ongeluk. Ik dacht met dodelijke afloop. Ook uit zweden is wel bekend dat ongelukken met Elanden dodelijk af kunnen lopen. EN ik neem eigenlijk aan dat er in Nederland ook wel aanrijdingen met dieren zijn die ook voor de mensen dodelijk waren.