Oproep aan iedereen die weleens muizen vangt

Gestart door albertallema, april 01, 2013, 22:55:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

albertallema

Beste iedereen,

Voor mijn biologieopleiding, doe ik een masteronderzoek naar de gewone en tweekleurige bosspitsmuis. (Sorex araneus/coronatus) Ik probeer hierbij door het vergelijken van DNA-gegevens met andere voorgestelde kenmerken, uit te zoeken welke kenmerken betrouwbaar zijn bij de determinatie tussen deze twee soorten en welke niet.

Voor dit onderzoek heb ik twee vragen aan iedereen, die wel eens muizen vangt:

-Allereerst: Zouden jullie gevonden dode bosspitsmuizen mee willen nemen en bij mij willen melden, zodat deze gebruikt kunnen worden voor het onderzoek (DNA-kenmerken, schedelkenmerken, kleurpatroon, et cetera)? De logistieke aanpak om de muizen bij mij te krijgen kunnen we daarna via de mail afspreken. Dit geldt helemaal als er redenen zijn om te veronderstellen dat het om de tweekleurige bosspitsmuis gaat, aangezien we een tekort aan tweekleurige bosspitsmuizen vrezen in het onderzoek.

-Ten tweede, graag zou ik zelf ook ervaring opdoen met het vangen, door met vangers mee te lopen. Hebt u plannen om de komende maanden (april, mei, juni, eventueel juli/augustus) muizen te gaan vangen, geef het dan graag aan mij door. Indien mogelijk zou ik dan graag mee doen. Ik kan dan extra vallen mee nemen van de Zoogdiervereniging, waardoor u door extra handen en extra vallen, misschien weer meer muizen kunt vangen (speciaal in de droge biotopen, waar tweekleurige verwacht worden voor te komen).

Bij voorbaat wil ik u heer hartelijk bedanken en ik hoop op uw reactie.

Vriendelijke groet,
Albert Allema
albertallema(at)gmail.com

John Melis

there are 10 kinds of people in the world, those that understand binary and those that don't .........

Rene Janssen

Dag Albert,


In Naturalis liggen flink wat bosspitsen op alcohol. Kleurpatroon gaat het dan niet meer worden, maar schedel- en DNA kenmerken moeten daarmee zeker lukken. Mogelijk iets regelen via Peter Lina?


Het is maar een suggestie...



René
René Janssen

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Merijn van den Hoogenhoff

Hoi Albert,

Ik heb inmiddels 5 bosspitsen voor je liggen en vangen gaan we samen in juni doen. Dan gelijk maar de bosspitsen mee nemen?
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff