Trichobolus Zukalii (Harig Sinterklaasschijfje)

Gestart door adinda, maart 30, 2013, 21:21:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Geannuleerd
Met vriendelijke groeten,

Joop

Willy

Hallo Joop,een foto ervan op NMV verspreidingsatlas zetten.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gulistan

De lengte van de haren past beter bij Harig Sinterklaasschijfje - Trichobolus zukalii. Wel een mooie waarneming, super!
Groeten van Christiane

xenion

Citaat van: adinda op april 01, 2013, 07:30:18 AM
Dit exemplaar lijkt in het geheel niet op hat harig sinterklaasschijfje dat op waarneming staat. Het komt wel overeen met zijn Nederlandse naam het ziet er namelijk uit als een knikker.
Dat zijn beide heel slechte determinatiekenmerken...
Groeten,
Martin

ratje

Hannie zal dit eerst nog verder nakijken, met een sleutel. Is ten slotte al weer 2 jaar geleden.

Marian Jagers

Goh Joop, Waar heeft Martin deze reactie aan verdient?
Martin is een vrijwilliger, ook amateur, die helaas de niet altijd even dankbare taak van admin bij de paddenstoelen op zich genomen heeft. 
Je hebt  foto's en tekst geplaatst (prima gedocumenteerd overigens) zonder er bij te zetten wat je er mee wilde. Als de reactie van Martin niet was waar je op hoopte, had je nu toch kunnen vragen of hij z'n opmerkingen zou willen toelichten.
Groeten Marian

Gulistan

In Nordic Macromycetes Vol1 worden de twee soorten Trichobolus beschreven. Haren 100-600 x 7-16,5 µm T. zukalii, haren 100-160 x 7-10 µm T. spaerosporus. Bij Ellis en Ellis is het verschil tussen de haarlengte ook zo groot. Ik ben benieuwd, waarom je zegt dat de haarlengte bij die twee soorten nagenoeg gelijk is.
En als je dan uithaalt naar admins en ook forumgebruikers, waarvan naar jouw mening een determinatie bij een ingevoerde soort, die er helemaal niets te maken heeft, niet klopt, is dat in mijn ogen vervuiling van een anders zeer interessant topic.
Groeten van Christiane

xenion

CiteerIs dit het enige commentaar wat je kunt geven Martin. Denk eens een keer mee met wat voor problemen wij als amateurs te maken hebben om tot een determinatie te komen zeker voor een soort paddenstoel waar bijna niemand in Nederland zich mee bezig houdt.
Zonder in de literatuur te duiken wel ja, ik snap net zo min wat jij precies wilt. Ik probeer alleen mensen af te remmen om op basis van (in mijn ogen) slechte kenmerken iets proberen te determineren, soms moet je genoegen nemen dat je iets geen naam kan geven, doe ik ook vaak genoeg.
Ik ben bovendien net zo amateur als jou, ik heb me ook ooit eens met deze soorten bezig gehouden en weet al te goed dat hier zonder recente literatuur (waar vele malen meer soorten in beschreven staan dan literatuur van >10 jaar oud) geen beginnen aan is.

CiteerDit vruchtlichaam bevatte waarschijnlijk 3 cirkelvormige asci een waar staat dit beschreven?
Als het nergens beschreven staat is het geen (bruikbaar)kenmerk...

CiteerWat zijn dan de determinatiekenmerken van de melding van het Harig Sinterklaasschijfje op Waarneming want die mis ik en wie zegt mij dat het microscopisch onderzoek daarvan terecht is?
Voor de kenmerken moet je bij de waarnemer zijn... De waarneming is bovendien niet goedgekeurd.

CiteerVoor alle duidelijkheid Hannie Wijers heeft een Sporormiella (S. Lageniformis) op waarneming gezet die niet juist is, ik heb haar hedenmorgen gesproken en ik stuur haar de foto's van Lageniformis die ik toevallig gisteren ook had gevonden en gedetermineerd. En aan deze informatie heeft zij meer dan dat er helemaal geen of een nietszeggend antwoord komt.
Vast commentaar waar je niks aan hebt: veel meer heb je aan een recente sleutel waar de 4-cellige Sporormiella's worden uitgesleuteld ipv. foto's te vergelijken, zeker bij Sporormiella zijn de verschillen subtiel.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: adinda op april 03, 2013, 18:49:49 PM
Citaat van: Marian Jagers op april 03, 2013, 14:35:57 PM
Goh Joop, Waar heeft Martin deze reactie aan verdient?
Martin is een vrijwilliger, ook amateur, die helaas de niet altijd even dankbare taak van admin bij de paddenstoelen op zich genomen heeft. 
Je hebt  foto's en tekst geplaatst (prima gedocumenteerd overigens) zonder er bij te zetten wat je er mee wilde. Als de reactie van Martin niet was waar je op hoopte, had je nu toch kunnen vragen of hij z'n opmerkingen zou willen toelichten.
Hallo Grieta ik waardeer de kennis van Martin in het herkennen van paddenstoelen vanaf foto's maar als hij reageert op een ingezonden stuk kan hij ook reageren met wat meer informatie en niet met
one-liners daar heeft hij wel meer een handje van.
En als hij niet beschikt over de benodigde informatie dan is het ook eenvoudig om gewoon niet te reageren.
Op ingezonden waarnemingen wordt nagenoeg nooit de bijbehorende microscopische informatie gegeven dus hoe kan ik er dan zeker van zijn dat hetgene waar we over praten wel werkelijk zo is.

Joop het was Grieta niet, maar Marian.

CiteerVoor alle duidelijkheid Hannie Wijers heeft een Sporormiella (S. Lageniformis) op waarneming gezet die niet juist is, ik heb haar hedenmorgen gesproken en ik stuur haar de foto's van Lageniformis die ik toevallig gisteren ook had gevonden en gedetermineerd. En aan deze informatie heeft zij meer dan dat er helemaal geen of een nietszeggend antwoord komt
Vast commentaar waar je niks aan hebt: veel meer heb je aan een recente sleutel waar de 4-cellige Sporormiella's worden uitgesleuteld ipv. foto's te vergelijken, zeker bij Sporormiella zijn de verschillen subtiel.

Martin ik begrijp deze zin niet, wil je dit toelichten.

ratje

Eerlijk gezegd vind ik het niet prettig om in een dicussie betrokken te worden waar ik part of deel aan heb. Kan deze misschien stoppen? Dank u  ;)

Gulistan

Citaat van: adinda op april 03, 2013, 18:46:36 PM
Deze gegevens staat beschreven in Fungi Fimicoli Italici maar er staan ook artikelen in de Canadian Journal of Botany.
De bibliotheeek van het Nationaal Herbarium heeft alle Canadian Journals vanaf 1948 dus documentatie materiaal genoeg voor € 30 ben je betalend lid en heb je toegang tot als deze informatie.
Fungi Fimicoli Italici heb ik ook in mijn bezit. Bij zijn Observations pag. 576 schrijft hij, dat ....T. zukalii, celarly differs from T. spaerosporus in the comparatively larger spore and asci, and longer setae.
Dus, goed lezen, anders heb je aan de beste literatuur niets.
Groeten van Christiane

Nico Dam

Dag allemaal,
We hebben ons een tijdje niet laten zien op het forum, en weten nu weer waarom...
Alle admins: complimenten voor jullie inzet, geduld, kennis en olifantenhuid!

Al diegenen die zo hoog opgeven van hun eigen determinatiekunsten op basis van recente of oudere literatuur willen we graag uitnodigen om naar de Floradag van de Nederlandse Mycologische Vereniging te komen, zaterdag 6 april in Naturalis (zaal open 10.00 uur, toegang gratis; geen NMV-lid? dat kunt u ter plekke worden). We verwachten dat in ieder geval het verhaal over Russula's het nodige hoofdgekrab op zal leveren.
Groet,
Marjo & Nico Dam

johan79

Citaat van: adinda op april 03, 2013, 23:23:01 PM
ik vind het wel best zo mij zie je hier niet meer terug.

Ik volg(de) deze discussie omdat ik het behandelde interessant vind, beetje jammer dat het zo zou moeten eindigen  :-[
`t zou jammer zijn als door zo`n uit de hand gelopen discussie kennis van dit forum zou verdwijnen.

Ik hoop echt dat iedereen even diep ademhaalt, en dat deze discussie gewoon voortgezet kan/gaat worden...

Ik weet het, ik moet me er eigenlijk niet mee bemoeien... maar ik vind het onderwerp gewoon interessant... pse...strijk over je hart allemaal, en ga door...


Gulistan

#13
Citaat van: adinda op april 04, 2013, 05:51:44 AM

180-350x7-10 voor T. Zukalii en 125-350x7-10 voor T. Spaerosporus is gem. 265x12 resp. 237.5x8.5, waar is dan bij een gemiddelde gemeten waarde van 235 um lengte dit ten gunste van T. Zukalii of is het de zinsnede "longer setae" tegenover mijn opmerking "nagenoeg gelijk". Als je daar je gelijk mee kan halen wees er blij mee. Je moest overigens wel ver spitten als je eerst naar Nordic en Ellis & Ellis refereert.
Wat ben je toch dwars! Laat je niet zo kennen!
Doveri geeft bij T. spaerosporus op pagina 574 de maten van één collectie, meer heeft hij namelijk niet onderzocht.
Ook hier geldt, goed lezen, anders heb je aan de beste literatuur helemaal niets....
Groeten van Christiane

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,
Ik stel voor deze discussie (in ieder geval in deze toon) nu te stoppen voordat het nog erger wordt. Ander rest ons niets anders dan dit topic op slot te zetten.  :police:
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

heppo

geachte heer dam,


zijn de mensen die in uw opinie niet hoog opgeven van zijn of haar determinatievaardigheden nu niet welkom op de floradag? of is dat een omissie uwerzijds? en deze floradag gaat over dna-barcoding. en gaat deze toepassing van bar-coding betekenen, dat we over 10 jaar onze paddenstoelen op een andere wijze gaan determineren en afscheid gaan nemen van 18/19e eeuwse uitgangspunten  . en hoe anders zal dan de inhoud van dit dit forum zijn? voor een cultureel-antropoloog, geïnteresseerd in de communicatie tussen amateurs wordt het misschien wel saaier.
maar ik sluit me bij melchior aan, wat betreft de inhoud en toon van dit forum: hoe saaier, hoe fraaier!


herman sieben




Gulistan

Het blijft voor mij T. zukalii. De meeste sporen passen toch in de lengte, je hebt altijd uitschieters, en soms liggen de sporen niet plat.
Groeten van Christiane

tjerk

Zou dat hert van die keutel nu denken "Stront aan mijn knikker" ?
Groet (en houd het leuk op het forum!)
Tjerk

Gulistan

Groeten van Christiane

Gulistan

Groeten van Christiane