roomvleklieveheersbeestje ?

Gestart door Windekind, april 18, 2007, 17:30:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Vanmiddag in mijn tuin op de Crataegus monogyna.
Lijkt me roomvleklieverheersbeestje, maar graag een bevestiging.

Overigens wat mij opvalt in mijn tuin is dat de aziaat dit jaar enorm is toegenomen t.o.v. vorige jaren. Ik heb er nog nooit zoveel gezien en het is nu het meest door mij waargenomen lieverheersbeestje in mijn tuin.

Zijn er anderen met dezelfde ervaring ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

geertje

Ja, klopt.

In mijn tuin zie ik voornamelijk cocsep (7stip).
In de omgeving van mijn huis dito; vorig jaar zag ik wel veel meer haraxy.
Misschien moet het nog komen; al hoop ik dat ik verschillende soorten blijf zien!  :)  
Groeten,
Gera Nieland

Windekind

Dank voor de bevestiging, ik kon me ook niets anders voorstellen.
Cocsep zit er ook veel, maar lijkt bij mij in de tuin, althans op dit moment, te zijn ingehaald door Haraxy.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Stippen

CiteerOverigens wat mij opvalt in mijn tuin is dat de aziaat dit jaar enorm is toegenomen t.o.v. vorige jaren. Ik heb er nog nooit zoveel gezien en het is nu het meest door mij waargenomen lieverheersbeestje in mijn tuin.
Waar is je tuin Elmar?
Ik merk dat 'hier' (Rotterdam-Zevenkamp) veel meer Coccinella septempunctata zitten dan waar ik 2 jaar geleden zat (Rotterdam-Kralingen)

Ook meen ik te merken dat de zevenstip vroeg in het jaar vaak de overhand heeft en dat Harmonia axyridis later in het jaar de schade inhaalt.


Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Windekind

#4
In Velp gld Kees.

Ik heb ook vrij veel Coccinela sepempunctaata in de tuin hoor. En verder natuurlijk het Hegegranklieverheersbeestje (4ex). Darnaast nog af en toe ook andere zoals dus de roomvlek en natuurlijk de bipunctata en soms nog wat anders, zoals een 14stip.
Ik benoem overigens alle lieveheersbeestjes die geen C. septempunctata zijn, maar wel zo groot en met afwijkende nogal verschillende stippenpatronen/tekening en oranje poten tot aziaat. Volgens mij kan je daarmee niet mis gaan, toch ?

En dat zijn er meer dan C. septempunctata. Ik zal er deze dagen nog eens goed voor je op letten en de beestjes eens tellen volgens een route door de tuin.

Mij viel het in ieder geval op dat ik vorig jaar veel meer 7stip had en weinig aziaten en nu heb ik dus minstens net zoveelaziaten als 7stippen gezien.

Ik zal eens goed tellen en ik zal je deze info niet onthouden.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Stippen

#5
Citeer
Ik benoem overigens alle lieveheersbeestjes die geen C. septempunctata zijn, maar wel zo groot en met afwijkende nogal verschillende stippenpatronen/tekening en oranje poten tot aziaat. Volgens mij kan je daarmee niet mis gaan, toch ?

Bedankt voor de extra info.

Wat je determinatiemethode betreft, op zich klopt dit wel (oogvlek is overigens minstens zo groot en kan redelijk lichte pootjes hebben) maar je komt wel in de problemen met de kleinste H. axyridis, die met 4.9mm niet groter zijn dan de grotere  H. quadripunctata, A. decempunctata. etc.

Beter lijkt me dus toch op de stippatronen te letten en bij twijfel ons een foto te laten zien.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

#6
Hoi allemaal,

Zelf vind ik het stippenpatroon van de (19-stippelige?) oranje/rode ab. succinea's toch wel behoorlijk voorspelbaar, alleen de grootte/dikte van de stippen varieert erg, zodat sommige wegvallen - tot helemaal geen stippen aantoe.

Of zie ik dat verkeerd?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Windekind

Citeer
Beter lijt me dus toch op de stippatronen te letten en bij twijfel ons een foto te laten zien.
In eerste instantie let ik ook op de stippenpatronen, alleen niet bewust, maar ondanks de diversitiet is er blijkbaar iets kenmerkends. Ik heb eerder wel stippenpatronen vergeleken met voorbeelden en uitleg van jouw site (wat ik een fantastische site vind) en toen klopte het altijd dus... Ik controleer voor de zekerheid op basis van de rode poten.
Ik zal nog eens wat meer aandacht gaan besteden aan de lieverheersbeestjes want ze zijn zo leuk.


Dank je,
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Stippen

#8
CiteerHoi allemaal,

Zelf vind ik het stippenpatroon van de (19-stippelige?) oranje/rode ab. succinea's toch wel behoorlijk voorspelbaar, alleen de grootte/dikte van de stippen varieert erg, zodat sommige wegvallen - tot helemaal geen stippen aantoe.

Of zie ik dat verkeerd?
Dat klopt, en dat is ook het principe van vergelijken op stippenpatronen.
Niet alle stippen komen altijd tot ontwikkeling, en soms bedekken ze elkaar, maar een stip kan niet opeens op een hele andere plek zitten.

Dit is het typerende patroon van succinea, 2-3-3-1
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

CiteerDit is het typerende patroon van succinea, 2-3-3-1
Hoi Kees, bedankt voor je reactie.

Maar wat doet dat "grijze" stipje in jouw tekening ... ???

Dat vraag ik omdat ik voor HARAXY ab. succinea een enkele keer ook wel eens iets van "21 stippen" lees ?? Zelf nog niet tegengekomen, maar heeft die grijze daar wat mee te maken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

Citeer
CiteerDit is het typerende patroon van succinea, 2-3-3-1
Hoi Kees, bedankt voor je reactie.

Maar wat doet dat "grijze" stipje in jouw tekening ... ???

Dat vraag ik omdat ik voor HARAXY ab. succinea een enkele keer ook wel eens iets van "21 stippen" lees ?? Zelf nog niet tegengekomen, maar heeft die grijze daar wat mee te maken?
Dat klopt.
Op foto's van winterconglomeraties, waarop soms honderden kevers staan, zie je wel eens 1 of meer die 21 stippen lijken te hebben.
Als hypothese hebben we de stip erbij gezet, bewezen is het nog niet.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl