Opvallende kever Nepal, welke?

Gestart door Theo M Kiewiet, maart 29, 2013, 17:35:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo M Kiewiet

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/74277860
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2013-02-05 Nepal - Koshi
Foto's:

bij voorbaat dank Theo Kiewiet
Met vr groet, Theo.

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

Theo M Kiewiet

:duim: Ah, alweer zo'n grote. :D

Is er misschien meer van te zeggen?
Met vr groet, Theo.

Henk Soepenberg

lijkt op Eucorysses grandis (familie Scutelleridae), maar wacht op Arp.  :blink:    http://gaga.biodiv.tw/new23/cp03_82.htm
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Tsjonge, Arp kan ook alleen maar gezellig meepuzzelen hoor - nauwelijks literatuur voor wantsen en al helemaal niet voor dat gebied. Heb vaker met de Scutelleridae uit die regio zitten puzzelen en weet dat het een grote warboel is waar bij de meeste soorten door de eeuwen heen in zo'n 5-10 verschillende genera zijn ondergebracht en variabele soorten (zoals ook "grandis") minimaal een stuk of 5-10 keer opnieuw zijn beschreven, vaak gelijktijdig in verschillende genera.

Dat gezegd hebbende lijkt grandis ook voor mij een hele plausibele kanshebber (wilde ik ook net gaan voorstellen, maar Henk was sneller vandaag :) ). De roze-rode kleuren voor de onderkant kloppen inelk geval ook met diverse beschrijvingen (o.a. hier).

Een paar namen (let op, sommige zijn "misidentificaties" en die namen zijn ook in gebruik (geweest) voor andere soorten):
Eucorysses grandis
Chrysocoris grandis
Eucorysses pallens
Eucorysses superbus
Callidea distinguenda
Cimex baro / Callidea baro
Tetrarthria tetraspila

Als je nog verder gaat zoeken vergeet dan vooral niet om ook met dergelijke namen in het (oude) geslacht Tetyra te zoeken.

Invoeren als onzekere Eucorysses grandis lijkt mij in elk geval wel te verdedigen, maar ik durf het absoluut niet zeker te bevestigen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Theo M Kiewiet

Dit is voorlopig de laatste. :angel:
Heel misschien over 2 jaar nog een keertje.
Bedankt is zet die naam op onzeker.
Met vr groet, Theo.