Twee android apps: Vlinders en Lieveheersbeestjes

Gestart door Stippen, maart 26, 2013, 10:08:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Deze maand hebben we onze eerste android-apps in de play-store gezet.

Met de hulp van verschillende waarneming-leden hebben we een app gemaakt voor beginners op het vlinder gebied.
De 27 meest voorkomende vlinders in de tuin en op je wandeling, met foto's van onder- en bovenkant.
https://play.google.com/store/apps/details?id=vlinders.indetuin
zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=216327.msg1360727#msg1360727

Een app met foto's en beschrijving van 27 lieveheersbeestjes op dezelfde basis.
Altijd makkelijk om op je wandeling bij de hand te hebben, wanneer je onze website niet kan bezoeken :)
https://play.google.com/store/apps/details?id=lieveheersbeestjes.inNederland



Dank voor alle hulp!
Groet,
Kees
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

rapunzel

Ik heb ze meteen op mijn Samsung gezet !
Bedankt !
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Alex Kwak

Prachtige app's! Eigenlijk precies wat ik nog zocht. Geen super-zeldzame soorten die de gemiddelde Nederlander toch nooit ziet, maar gewoon het antwoord op de vraag "Wat vliegt/loopt daar". Top!

Nog 1 technisch vraagje: waar worden de foto's opgeslagen, op het toestel of op de sd-kaart?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Stippen

Bedankt voor de reacties!


@Alex de foto's staan op de sd-kaart


We denken al na over versie 2.00 (al zal dat nog wel even duren!) dus ideeën en tips welkom,
bv. op [size=78%]http://vlinders.stippen.nl/reageer.php[/size]





Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Jan Mudde

Hallo Kees,

Beide app´s zojuist gedownload en geïnstalleerd. Ziet er netjes en verzorgd uit :duim:. Grote klasse want een prachtig bruikbaar instrument in het veld. Niet alleen voor mijzelf,maar komt zeker ook van pas bij de wandelingen die Natuur/ en Vogelwacht ´Rotta´ regelmatig geeft voor het algemene publiek. Ook aanrader voor groepen die met kinderen/jeugd werken :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim:

Keep the good work up!

groetjes, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

marcel123

#5
1. Kunnen die zwarte randen niet weg rond de fotos, zodat de fotos iets groter worden en de app niet zo donker oogt.
2. Intutief zou ik swipen om meer foto's te zien, maar ik kwam er later achter dat je daarvoor op ''meer'' moest klikken.
3. De voorste vlekken van dit dekschild hebben een typische vorm (18stip)
Het patroon van het halsschild is ook kenmerkend (oogvlek).
3->Als je een patroon beschrijft kun je beter ook beschreven hoe dat patroon er dan uit ziet, het gebeurt soms wel (kattepoot patroon).

4. Kunnen verspreidingskaartjes opgenomen worden en biotoopbeschrijvingen?
5. Mogelijk is het mogelijk om via de waardplant te zoeken, bijv. alle lievehherstbeestjes met een voorkeur voor naaldbomen, of een voorkeur voor hop... of heggerank :-)
6. Zoeken op alle lieveheerstbeestjes in de volgende groepen:
a. Rood met zwarte stippen
b. Zwart met rode stippen
c. Geel met zwarte stippen
d. Rood met witte stippen.
Of is dat al mogelijk?



[Ja, ik gebruik idd een smartphone..want die gaat mee het veld in.]

Stippen

#6
Bedankt voor je uitgebreide reactie, Marcel
(het lijkt erop dat je een smartphone gebruikt? Op een tablet ziet het er al wat ruimer uit)
1. de foto's zouden geoptimaliseerd moeten worden, bij de vlinders heeft Patricia dat al wel keurig gedaan.
2. komt zeker in versie 2, ik ben al met experimenten bezig
3-6 soortgelijke  reactie al eerder gekregen (van Gerrian Tacoma) en deze worden meegenomen in versie 2.
De indeling lijkt nu misschien niet logisch, maar gedacht voor beginners is de volgorde van (zeer-) algemeen tot min of meer zeldzaam,
zodat de beginner eerder op de juiste soort komt  :)
In een tweede versie zal meer ruimte komen (ook door swipen) en we denken eraan om de determinatiehulp van de website om te programmeren voor de app.


Nogmaals dank Marcel. :duim:
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

marcel123

#7
Ja, ik gebruik idd een smartphone..want die gaat mee het veld in.
Bovendien installeert deze app. Niet op mijn tablet.

rapunzel

Er gaat bij mij wat mis in de vlinderapp. De foto´s kloppen niet met de tekst. Bij het Groentje (foto) staat tekst over het Koevinkje, bij het Koevinkje (foto) tekst over het Bruin zandoogje.
Gaat er iets mis met het downloaden van de foto´s ?
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Stippen

Oops dacht dat dat nu wel was opgelost.


Ga naar menu en kies 'Alles Bijwerken'


Dan moet alles in orde zijn.



Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

rapunzel

Ook bij de lieveheersbeestjes kloppen foto´s en tekst niet !
Koos
Koos Ballintijn

rapunzel

Citaat van: Stippen op maart 26, 2013, 15:18:38 PM
Oops dacht dat dat nu wel was opgelost.


Ga naar menu en kies 'Alles Bijwerken'


Dan moet alles in orde zijn.
Ook na alles bijwerken blijft het probleem voortduren.
Koos
Koos Ballintijn

Stippen

Heel vervelend,
Er is uitgebreid getest, op 5 verschillende apparaten.


Bij mij werkt alles naar behoren, ook na bijwerken.


Als je dit probleem hebt, heb je dan misschien een matige internetverbinding? (ik probeer een oorzaak te vinden)

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

rapunzel

Citaat van: Stippen op maart 26, 2013, 15:31:41 PM
Heel vervelend,
Er is uitgebreid getest, op 5 verschillende apparaten.


Bij mij werkt alles naar behoren, ook na bijwerken.


Als je dit probleem hebt, heb je dan misschien een matige internetverbinding? (ik probeer een oorzaak te vinden)
Toestel is Samsung Galaxy S plus, nooit problemen met draadloos internet. Zal de downloadsnelheid eens meten.
Koos
Koos Ballintijn

SlechtValk

Ik wilde reageren met een paar kleine opmerkingen, maar zag dat optilete die allemaal al genoemd had (ik sluit me daar dus bij aan).

Blijft één dingetje over... gekgenoeg gebeurde dit alleen bij de eerste keer starten, daarna niet meer (dus slechts klein probleempje): bij beide apps, als ik op "meer" geklikt heb en uit die lijst een soort aangeklikt heb, daarna op de terugknop klik, ga ik terug naar het home scherm en niet naar de pagina waar ik aan het kijken was (dus die achter de "meer" knop).

Zoals gezegd gebeurde dit alleen bij eerste keer starten, toen ik het probleem wilde reproduceren, kwam ik gewoon netjes op het scherm terecht waar ik aan het kijken was.

Verder leuke apps die zeker op mijn phonetje geïnstalleerd zullen blijven :D
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Stippen

Citaat van: rapunzel op maart 26, 2013, 15:44:15 PM

Toestel is Samsung Galaxy S plus, nooit problemen met draadloos internet. Zal de downloadsnelheid eens meten.
Koos


Welke versie Android heb je, Koos?

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

rapunzel

Mijn internetdownloadsnelheid via wifi op mijn mobiel is 15497 kbps Wifi  (Nuria mobiel)
Op mijn toestel Gingerbread XXXKPG
firmware 2.3.5
Nooit problemen met obsmapp of webobs.
Koos
Koos Ballintijn

Stippen

Citaat van: rapunzel op maart 26, 2013, 16:15:28 PM
Mijn internetdownloadsnelheid via wifi op mijn mobiel is 15497 kbps Wifi  (Nuria mobiel)
Op mijn toestel Gingerbread XXXKPG
firmware 2.3.5
Nooit problemen met obsmapp of webobs.
Koos
Dan is dat ook het probleem niet.. (wat wel?, het lijkt toch bij de meesten goed te gaan, als ik wist wat het was kon ik er iets aan doen!)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

rapunzel

Koos Ballintijn

Stippen

Citaat van: rapunzel op maart 26, 2013, 16:33:50 PM
Ik haal ze eraf en installeer ze opnieuw.
Koos
Het zal inderdaad het downloaden van de foto's zijn.
Ik ga een andere foutafhandeling schrijven.
Ik heb het vermoeden dat zodra een download niet goed gaat, het systeem de volgende interrupts negeert.
Met een andere foutafhandeling wordt dat iig duidelijk.
Bedankt voor je geduld, Koos.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

rapunzel

Beide apps opnieuw geladen. Alles lijkt nu goed te zijn gegaan.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Bert Oving

Prachtig initiatief! Heb de app meteen op mijn Nexus gezet en werkt goed.
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Net ook op m'n Nexus7 geinstalleerd, en daar kan ik beide programma's alleen in landscape bekijken. Is dat bewust?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Stippen

Citaat van: Alex Kwak op maart 26, 2013, 18:08:01 PM
Net ook op m'n Nexus7 geinstalleerd, en daar kan ik beide programma's alleen in landscape bekijken. Is dat bewust?
Ja, op tablets draait hij in landscape.
Bij 10 inch is dat een stuk mooier, ik geef toe dat het bij 7 ook anders had gekund.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Stippen

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Helen Commandeur

Hallo,

:'( In Spanje krijg ik de melding: Dit item is niet beschikbaar in uw land. Wil je hem vrijgeven voor Spanje e.o.

De app ziet er geweldig mooi uit en ik wil zo graag iets over vlinders leren.

Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Stippen

Citaat van: Helen Commandeur op maart 26, 2013, 22:01:44 PM
Hallo,

:'( In Spanje krijg ik de melding: Dit item is niet beschikbaar in uw land. Wil je hem vrijgeven voor Spanje e.o.

De app ziet er geweldig mooi uit en ik wil zo graag iets over vlinders leren.

Groeten,
Helen.
Ik heb beide voor Spanje vrijgegeven. Het kan even duren, maar dat hoef ik jou geloof ik niet te vertellen :-)
Vlinders (en ook deels de lieveheersbeestjes) in Spanje zijn wel andere hoor! :rolleye:
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Helen Commandeur

Hallo Kees,

Dank je wel  :blink: en: wordt vervolgd.

Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Stan.

Mooie app, maar er gebeurde wel iets raars bij mij.
Bij de eerste keer downloaden/installeren van de lieveheersbeestjes app op de Nexus 7 bleef die oneindig lang de foto's laden (hij begon steeds weer opnieuw) tot ik hem stopte. Toen ik hem weer opstartte deed ie het wel gewoon, maar klopten de foto's in het overzicht niet. Na hem erafgegooid te hebben en opnieuw gedownload/geïnstalleerd lijkt ie het nu wel gewoon goed te doen, met de goede foto's.
Ik kan ook de teksten niet helemaal lezen, ze gaan door buiten het scherm maar ik zie niets waarmee ik kan scrollen.
Groeten,
Stan van Remmerden