Hoofdmenu

Bibio

Gestart door corzonneveld, april 17, 2007, 22:30:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Door een onderwerp op dit forum geprimed keek ik direct naar deze vlieg: ook een Bibio? En welke zou het kunnen zijn?

Ik heb vandaag nieuwe foto's gemaakt, die beter van kwaliteit zijn. Ik heb de oude daarom vervangen.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

#1
deze ook
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Robert Heemskerk

#2
Waar heb je de vlieg gevonden Cor?
(= i.e.g. leuke soort!)

Vleugel melkwit, aders in achterste vleugelhelft melkwit. Vrouwtje oranje Bibio hortulanus
(Nee, aders in achterste vleugelhelft zijn niet melkwit)

Vleugelstigma donker(bruin) en duidelijk begrensd. Achterlijf vrouwtje oranje.
Ja, volgens mij is dit een Bibio anglicus. Al ben ik niet overtuigd over het donkere vleugelstigma.., kan ik niet 100% goed zien.., kijk daar zelf eens goed naar.

Zeldzaam, eind april-midden mei

hieronder een voorbeeld van een vrouwtje Bibio hortulanus:
http://www.nuzban.scholaris.pl/zwierz/l/lenogrod.htm

corzonneveld

#3
Locatie: in bomensingel om grasveldje in Amstelveen... niet de eerste plek waar je bijzondere dingen verwacht, maar er zitten leuke zweefvliegen en natuur in Amstelveen is sowieso erg schaars.

De vlieg zat op meidoorn en kornoelje bladeren. Vandaag zag ik er drie, lijkt hier niet zeldzaam. Staat op het soortenoverzicht te boek als vrij algemeen. @Robert: klopt dit, of is ie wel zeldzaam?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

han.endt

#4
CiteerVleugel melkwit, aders in achterste vleugelhelft melkwit. Vrouwtje oranje Bibio hortulanus

Vleugelstigma donker(bruin) en duidelijk begrensd. Achterlijf vrouwtje oranje.
Ja, volgens mij is dit een Bibio anglicus. Al ben ik niet overtuigd over het donkere vleugelstigma.., kan ik niet 100% goed zien.., kijk daar zelf eens goed naar.
Dit zijn de enige twee vrouwtjes met een oranje rug en achterlijf Robert?
Ik heb er één met melkwitte vleugels, aders doorzichtig (uitgezonderd langs de voorrand) en een donker pterostigma. -> B. hortulanus
Beestje verzameld. De foto's zijn helaas niet denderend.

Robert Heemskerk

een aanrader is om de door Theo Zeegers gemaakte tabel te downloaden via:
http://www.diptera.info/search.php

(kies download en type in Bibio)

A field key to the indigenous march flies (Bibionidae) [in Dutch] - 354 kb

Ikzelf weet er wel wat van af maar het blijft ondanks de vrij toegankelijke tabel best lastig.
Dat heeft ook met veldervaring te maken. Ik ken een paar Bibio-soorten en volg de waarnemingen die op waarneming.nl gedaan worden.

Naar mijn mening heb je drie soorten oranje vrouwtjes:

Bibio ferruginatus
B. hortulanus
B. anglicus

Deze staan alle drie als zeldzaam.
Theo Zeegers heeft cor zijn foto ook bekeken en denkt ook aan B. Anglicus, maar is nog niet 100% overtuigd omdat op de eerste foto's van deze soort de vleugel niet helemaal helder erop stonden.
Als ik nu naar de nieuwe foto's kijk, ben ik nog meer overtuigd dat het B. anglicus moet zijn..
Toch moet je ze maar even aan Theo laten zien want het is nogal speciaal.
De vlieg is zeldzaam maar de vindplaats is ook nogal vreemd..

Zo'n orangje Bibiovrouwtje met melkwitte vleugels is denk ik een B. hortulanus.

Let wel op de schenen, hierop moeten lange doorns zitten dat karakteristiek is voor de soort Bibionidae.






han.endt

#6
De tabel heb ik, maar daar zijn alleen mannetjes mee te determineren. Of mis ik iets?

Robert Heemskerk

Op 28 april vond ik bij de Heuvel - Amsterdamse Bos een mannetje Bibo Anglicus.
Op 29 april vond ik er ook een bij het Tribunebos Koenen - Amsterdamse Bos.





han.endt

#8
Hebben de soorten anglicus en hortulanus waarschijnlijk toch een ruimere verspreiding en zijn minder zeldzaam dan gedacht.

Robert Heemskerk

#9
Dat is mogelijk, het kan ook sterk verschillen per jaar denk ik.
Theo Zeegers heeft er volgens mij uitgebreid onderzoek naar gedaan en die schrijft dat deze soort zeldzaam is/zijn.

Het kan ook zijn dat de soort de laatste jaren algemener is geworden.