Hoofdmenu

valk

Gestart door teunvankessel, april 17, 2007, 20:47:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

teunvankessel

Kan iemand nog iets van dit silhouet maken,
ik zit te twijfelen tussen Boomvalk en Smelleken

deze vogel werd gefotografeerd op 13-04-07
in een natuurontwikkelingsgebied in NO-Brabant
samen met Thijs Fijen.

Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Thijs Fijen

Erbij vermeld moet wel worden dat de vogel aan het thermieken was, en was kleiner dan een Sperwer.

Thijs
Thijs Fijen

teunvankessel

CiteerErbij vermeld moet wel worden dat de vogel aan het thermieken was, en was kleiner dan een Sperwer.

Thijs
dat is bij deze gedaan :P  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

TjeerdBurger

tja ja...zou het ook niet weten
kom inderdaad ook uit op smelleken/boomvalk. Ik weet niet of smellekens thermieken, heb ik nog nooit over gehoord/gezien, misschien dat anderen dat weten. Het is wat vroeg voor een boomvalk maar het kan wel.  

Rutger

dit doet mij meer aan boomvalk denken dan aan smelleken. Smelleken heeft relatief gezien brede vleugels en een vrij korte staart en boomvalk smalle vleugels en een vrij lange staart. Aangezien hij kleiner dan sperwer is kan het wat mij betreft alleen maar een boomvalk zijn.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Guus Peterse

Kan me goed voorstellen dat dit een boomvalk is, al is dat van zo'n fotootje moeilijk vast te stellen. Geen smelleken, lijkt me. Precies om de redenen die Rutger noemt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

redmar_woudstra

boomvalk doet altijd wat gierzwaluwachtig aan. Dat vind ik deze vogel ook wel doen. Maar zeker kun je op basis van deze foto niet zijn denk ik.
groet,
Redmar

steenl

Dit is volgens mij ook een Boomvalk.
Smelleken is veel compacter. (Kortere staart en vleugels)

BramtK

Waarom was de vogel "kleiner dan een Sperwer"!? Zag je 'm samen met een Sperwer? Een Boomvalk is volgens mij niet kleiner dan een Sperwer.

Grootte is m.i. een bijzonder slecht kenmerk. Zeker hoog in de lucht, ver op zee of in avondlicht lijken vogels nogal eens groter/kleiner dan ze werkelijk zijn.

Groeten,

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Hij/zij vloog samen met 2 Buizerden, heel even inderdaad met een Sperwer. En toen we de vogel net uit beeld hadden vloog er een Torenvalk en een Havik.
We hadden sterk tegenlicht omdat ie bijna heel de tijd rond de zon vloog. Hij/zij vloog ongeveer 20 meter boven ons. Het enige dat we goed konden zien was het silhouet en een licht doorschijnende staart zónder eindband.
Het rare is dus dat de grote inderdaad niet echt op een Boomvalk past, maar omdat hij/zij aan het thermieken was lijkt het me geen Smelleken (tenminste heb nog nooit van een thermiekende Smelleken gehoord)

Het silhouet was echt die van een valk met zijn spitse vleugels.

Groeten Thijs
Thijs Fijen

RWester

dit ziet er i.d.d. als Boomvalk uit, om bovengenoemde redenen qua silhouetverschil met Smelleken.

Zijn op verschillende plekken alweer over de telposten gemeld.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


teunvankessel

CiteerHij/zij vloog samen met 2 Buizerden, heel even inderdaad met een Sperwer. En toen we de vogel net uit beeld hadden vloog er een Torenvalk en een Havik.
We hadden sterk tegenlicht omdat ie bijna heel de tijd rond de zon vloog. Hij/zij vloog ongeveer 20 meter boven ons. Het enige dat we goed konden zien was het silhouet en een licht doorschijnende staart zónder eindband.
Het rare is dus dat de grote inderdaad niet echt op een Boomvalk past, maar omdat hij/zij aan het thermieken was lijkt het me geen Smelleken (tenminste heb nog nooit van een thermiekende Smelleken gehoord)

Het silhouet was echt die van een valk met zijn spitse vleugels.

Groeten Thijs
Thijs,
hij vloog wel wat hoger als 20M !
kan goed 150M zijn geweest
hij vloog samen met een Buizerd en we hebben hem opgepikt toen hij naast die Buizerd vloog anders had ik hem in ieder geval niet gezien je kon hem nog net zien met het blote oog als je wist waar hij ongeveer vloog
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

BramtK

Citeerhij vloog wel wat hoger als 20M !
kan goed 150M zijn geweest

Dat maakt dat inschatten van grootte niet makkelijker  ;)

Lijkt me inderdaad wel een Boomvalk...

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Citeer
CiteerHij/zij vloog samen met 2 Buizerden, heel even inderdaad met een Sperwer. En toen we de vogel net uit beeld hadden vloog er een Torenvalk en een Havik.
We hadden sterk tegenlicht omdat ie bijna heel de tijd rond de zon vloog. Hij/zij vloog ongeveer 20 meter boven ons. Het enige dat we goed konden zien was het silhouet en een licht doorschijnende staart zónder eindband.
Het rare is dus dat de grote inderdaad niet echt op een Boomvalk past, maar omdat hij/zij aan het thermieken was lijkt het me geen Smelleken (tenminste heb nog nooit van een thermiekende Smelleken gehoord)

Het silhouet was echt die van een valk met zijn spitse vleugels.

Groeten Thijs
Thijs,
hij vloog wel wat hoger als 20M !
kan goed 150M zijn geweest
hij vloog samen met een Buizerd en we hebben hem opgepikt toen hij naast die Buizerd vloog anders had ik hem in ieder geval niet gezien je kon hem nog net zien met het blote oog als je wist waar hij ongeveer vloog
Op het begin niet ;) Oke, eerst 40-50 meter misschien, maar niet hoger. Later vloog hij inderdaad wel hoger.

Thijs
Thijs Fijen

frankneijts

Ik wil hier toch eens een lans breken voor Smellekens. Vrijwel altijd worden ze 'uitgescholden' voor laag-bij-de-grondse, compacte, kortstaartige voetzoekertjes. Juist daarom worden ze door zoveel vogelaars zo weinig gezien: o.a. omdat veel van die soms hoog overvliegende, soms zeilende, soms thermiekende slanke, (middel-)langstaartige Smellekens de 'vreemdste' namen krijgen toebedeeld: Boomvalk, Roodpootvalk (vooral in april), Torenvalk of Slechtvalk. Vraag maar eens bij ervaren trektellers op posten waar veel Smellekens langskomen!
Smellekens hebben géén korte staart (Forsman bij foto op blz. 501: ".....typical silhouette of the species with rather short but pointed wings and a fairly long tail") en kunnen hoog thermieken! Daarnaast is bij roofvogels inschatten van grootte en dikwijls ook silhouet vaak erg lastig. Er is bij veel soorten een flink grootteverschil tussen de geslachten en het silhouet is in veel gevallen afhankelijk van de leeftijd.
Op basis van de foto en de summiere beschrijving lijkt een sluitende determinatie erg lastig maar het zou best een Smelleken kunnen zijn!

Groet,

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bram Rijksen

jizz lijkt ook mij veel eerder Smelleken-achtig dan Boomvalk. Maar hoe dan ook; je kan hier niet zo veel meer mee, toch?

Thijs Fijen

Nee klopt, helaas
Thijs Fijen

laatvlieger

Zouden jullie deze waarneming dan s.v.p. niet als een zekere boomvalk in willen voeren, maar op onzeker willen zetten!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Thijs Fijen

Heb em als niet zekere Smelleken ingevoerd, ook goed?  ;)  
Thijs Fijen

Steven Wytema

Citeer..Vraag maar eens bij ervaren trektellers op posten waar veel Smellekens langskomen!
Smellekens hebben géén korte staart (Forsman bij foto op blz. 501: ".....typical silhouette of the species with rather short but pointed wings and a fairly long tail")
..
Groet,

Frank
hoi,

lijkt me toch een Boomvalk. Leuk dat Frank inderdaad een punt aanhaalt waar vogelaars regelmatig de mist ingaan, evenals ik 1 of 2 x afgelopen weekend op Eemshaven (wishful thinking over mn 1e Boomvalk). D'r vlogen +/- 20 Smellekens langs geloof ik...
maar de vogel (al is het wel een redelijk nietig plaatje) heeft wel redelijk lange vleugels (itt short but pointed) en daarom pleit ik voor Boomvalk.
Als hij samen met een Buizerd vloog kan je toch grootte inschatten overigens?
Steven Wytema


Jaofik

#20
Hey,

Meeste Smellekens die we in t voorjaar zien/zagen in de Blauwe Kamer vliegen erg hoog en thermieken regelmatig. Dan zeer wijd uitgewaaierde staart met nog steeds zeer puntige vleugels. Meeste vogelaars, zoals Frank Neijts al zegt, missen deze soort snel en i wordt dus nogal onderteld denk ik.

Succes,

Herman.

teunvankessel

Oke,
ik heb weer een nieuw valkje in de aanbieding
deze alleen met blote oog en door de zoeker van camera gezien,
ik denk Torenvalk door de zwarte eindband,
maar voor de zekerheid  :rolleyes:

Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Thijs Fijen

Ja, als je hem zelf even met een of ander fotoprogramma oplicht en met contrast speelt, dan zie je een zwarte eindband. In combinatie met de lange staart lijkt het me een Torenvalk

Thijs
Thijs Fijen

JaapHennevanger

Maar de brede vleugels kan je toch ook wel aanzien dat het geen boom- of smelken is? en idd een gewone torenvalk :unsure:  
Jaap Hennevanger



teunvankessel

#24
Weer een valk :rolleyes: ,

Vanmiddag rond half 2 zat ik ergens in een weiland te kijken of er nog wat over wilde komen, (niet veel) komen er 2 valken aan gevlogen, hoog, en achter elkaar aan hard richting NO..

kenmerken, (van beide valken)

-middellange staart
-zwarte vlek op de wang, mogelijk ook op achterhoofd niet goed genoeg gezien
-tussen de stuit en de anus een lichtere vlek
-redelijk lichte bovenvleugels
-lichte ondervleugels

heeft er iemand opties?

oja, een van de valken leek trouwens donkere vleugelpuntjes te hebben

alvast bedankt
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Guus Peterse

Zwarte vlek op de wang duidt, zeker bij een hoog overvliegende vogel, op boomvalk of slechtvalk. Boomvalk ligt het meest voor de hand op dit moment, maar daarvoor zijn ook structuurkenmerken nodig. Spitse vleugels? Smalle of brede vleugels? Kromme vleugels? Rechte vleugels? Groot? Klein? Dat soort dingen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

teunvankessel

vogel formaat van Torenvalk
redelijk spitse vleugels,
geen rode broek gezien,
vleugels tussen smal en breed in
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

henkjanvdkolk

waarom dan geen torenvalk?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

teunvankessel

zwart wangachtig iets
en geen zwarte eindband
ook de gehele 'jizz' was net iets anders
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Jos Welbedacht

Boomvalk lijkt mij dan toch de beste optie.
Ik had vandaag ook weer m'n eerste voor 2007.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space