Joekel van een snuitkever in Turkije (Andes potato weevil?) Premnotrypes suturic

Gestart door hdeheer, maart 15, 2013, 18:00:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdeheer

Zet deze snuitkever toch maar hier op waarneming omdat ik denk dat hier meer deskundigen kijken.
Heb deze snuitkever van ruim 1.5 cm gezien in Perge antiekstad Anatolie, Antayla, Belek.
Is het Premnotrypes suturicallus? Zie Wikipedia voor afbeelding
Zo ja, is dat voor Turkije niet erg verontrustend voor hun aardappeloogsten. Blijkt later Brachycerus te zijn.

beetlestitch

is een groot geslacht in de middellandse zee omgeving. de larven leven in [wilde]bolgewassen. ze komen dus niet uit zuid amerka. ik heb geen goede literatuur hier over om ze te determineren helaas want ik heb ook een paar naamloze soorten. groeten toon.
Toon Keukelaar

Marc de Winkel

De kever doet mij aan een zwartlijf kever (Tenebrionidae) denken.
Mvg, Marc
Mvg, Marc de Winkel

jan cuppen

Citaat van: atypus op maart 15, 2013, 22:16:49 PM
De kever doet mij aan een zwartlijf kever (Tenebrionidae) denken.
Mvg, Marc
Mij ook. Het is geen Curculionidae (geen snuit, verkeerde tarsenformule).
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Th.Heijerman

Tis wel een snuitkever: Brachycerus spec. Maar ik heb geen idee welke soorten er allemaal in Turkije voorkomen....

hdeheer

Bedankt voor jullie reactie, Theo heeft denk ik wel gelijk: Brachycerus. Via Internet: De Atlas of Russian beetles vermeldt B. succulatus als een typische Anatolische soort en bij het natekenen van de kever onder de binoculair gelegen, kwam elk deukje, bobbeltje exact overeen.
Herman.