onbekende vlieg

Gestart door spanjool, april 16, 2007, 16:11:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

voor mij onbekend.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

van opzij
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

han.endt

#2
Dit is er één uit het geslacht Bibio (rouwvliegen).

spanjool

Hoi Han,

bedankt voor de hulp, heb het onderwerp gelezen op i.net.
het gemakkelijkst is om Bibio Marci aan te houden maar zo werkt het dus niet hé?
las trouwens ook ergens:
Het zoeken van oplossingen geeft minder stress dan het zoeken van problemen.

als je daar van uit gaat is Bibio Marci wel een goeie oplossing.  :D

groeten, Henk Gremmer
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Robert Heemskerk

Als onderstaande klopt, dan is het Bibio marci;

1) Achterlijf grotendeels zwart behaard
2) Poten geheel zwart
3) grote soort (groter dan 10mm). Voorrand van de vleugel verdonkerd, vleugelstigma duidelijk, rest van de vleugel melkwit.

Arp

#5
Citeer1) Achterlijf grotendeels zwart behaard
2) Poten geheel zwart
3) grote soort (groter dan 10mm). Voorrand van de vleugel verdonkerd, vleugelstigma duidelijk, rest van de vleugel melkwit.
Hallo saampies, mag ik even meedoen met deze vlieg (kereltje denk ik) van gisteren? Volgens mij past bovenstaande checklist, alleen vind ik de vleugels niet duidelijk "melkwit" en snap ik misschien nog niet alle termen goed - hij lijkt voor mijn lekenoog in elk geval wel ...

Mag ik die waarneming als "zekere" B. marci afboeken of is het voor een kenner toch wat anders c.q. onzeker??




Alvast bedankt voor jullie mening!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Robert Heemskerk

#6
Het kan de belichting zijn..<_< maar ik kan niet goed beoordelen of de vleugels melkwit zijn.

Een voorbeeld van deze melkwitte kleur en een duidelijk donker vleugelstigma:

http://www.waarneming.nl/fotonew/7/46577.jpg

p.s. er staan in de database enkele waarnemingen met foto's die geen Bibio Marci zijn.
enkele vliegen hebben duidelijk blonde haren maar ook enkele vliegen met roodbruin gekleurde poten. dit zijn andere soorten..

Arp

CiteerHet kan de belichting zijn..<_< maar ik kan niet goed beoordelen of de vleugels melkwit zijn.
Ja, d@mn, dat zei ik zelf ook al  :angry:  Welke andere komt eventueel in aanmerking? Of zijn dat er domweg teveel?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

Tja, ik vang ze nog steeds...............

Arp

#9
CiteerTja, ik vang ze nog steeds...............
Bedankt Han - is duidelijk :duim:

Hoewel ... Dacht dat ik daarmee dan genoeg wist en wilde de waarneming al aanpassen naar Bibio spec. maar die keuze is er niet ... heb er nu dan maar een "zekere" Vlieg spec. (Diptera spec.) van gemaakt - lekker veilig (hoewel, in het Duits heet het ding Märzhaarmücke) :rolleyes:

Dacht even dat ik een keertje een mazzeltje had en wat herkende wat ik hier toevallig langs zag komen op dezelfde dag dat ik er ook eentje kiekte - was te proberen natuurlijk :gap:

Voorlopig blijven de (zweef)vliegen maar weer lekker in de la - misschien als ik 100 wordt heb ik nog eens tijd me zelf erin te gaan verdiepen :wacko:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spanjool

#10
CiteerAls onderstaande klopt, dan is het Bibio marci;

1) Achterlijf grotendeels zwart behaard
2) Poten geheel zwart
3) grote soort (groter dan 10mm). Voorrand van de vleugel verdonkerd, vleugelstigma duidelijk, rest van de vleugel melkwit.
Hoi Robert, Han en Pudding

ik heb het kereltje even ontleed, en gedetermineerd met de tabel van Zeegers. Het is m.i. een zekere Bibio marci. de kenmerken die jij noemt kloppen precies, bovendien 2 stevige doornen aan het uiteinde van de tibia.
Voorrand van de vleugel is niet alleen verdonkerd maar kun je rustig pikzwart noemen.
De aders in de achterste vleugelhelft zijn niet melkwit (kenmerk B. Hortulanus) lijkt mij voldoende om dus niet B.hortulanus te zijn. ook vliegtijd en gebied maken dat minder waarschijnlijk.
Ik durf hem dus met een gerust hart als B. Marci invoeren.
Is dus niet "Maartse vlieg", maar genoemd naar San Martin -Sint Maarten. 25 april.
Ik citeer Zeegers. Hopelijk met zijn instemming.

Overigens zie ik net dat ie in de soortenlijst nog wel als maartse vlieg aangeduid wordt? moet zeker nog aangepast?

groeten, Henk Gremmer
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

gardensafari

Ik twijfel. De reeds jaren ingeburgerde Nederlandse naam is Maartse Vlieg en daarbij verwijst maart inderdaad niet naar de maand maar naar de heilige. Dat veel mensen dat niet begrijpen mag toch geen reden zijn de vlieg zijn oude naam te onthouden....
Voor mij blijft het gewoon de maartse vlieg die vliegt op St. Maarten in April.
En wat maakt het uit: de novemberspanner vliegt vooral in oktober en de rode dennenspanners in mijn tuin zijn altijd groen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

spanjool

Hoi Hans, ik vind het best hoor Maartse vlieg klinkt ook minstens zo goed maar meneer Zegers stelt het kennelijk erg op prijs om em niet zo te noemen.

Groeten, Henk Gremmer
Vriendelijke groet, Henk Gremmer