Asbestverwijdering: ervaring met offertes?

Gestart door Margreet Kwh, maart 07, 2013, 12:47:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Iemand ervaring met het opvragen van offertes voor asbestverwijdering?
Bij het onderhoud aan mijn verwarmingsketel bleek vandaag, dat de asbestplaat erachter moet worden verwijderd, anders komt de monteur de volgende keer niet meer langs.
Ik heb nu een site gevonden met alle gecertificeerde bedrijven, en vraag nog om tips van ervaringsdeskundigen, als die hier aanwezig zijn onder de lezers.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Antonie Blom

Wat wil je weten (ik heb er beroepsmatig zijdelings mee te maken, dus kan je misschien wel advies geven)?
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Margreet Kwh

Hallo Antonie,

Dank voor je reactie. Is het normaal dat een asbestplaat, die jarenlang zonder probleem ter plaatse aanwezig was, nu ineens verwijderd moet worden?
Ik lees op internet, dat je asbest liefst ter plaatse moet laten zitten. Is het niet veel gevaarlijker om te gaan breken?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

arjan.kop

Klopt. Die monteur ziet spoken. Laten verwijderen is ook onzinnig duur. Zet er een koevoet achter en weg ermee.

Margreet Kwh

Hallo Arjan,

helaas weigert het bedrijf (Eneco) vanwege aangescherpte regels nog mijn woning te betreden.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Klaas v d Meer

Stofmasker op koevoet er achter en dan stofzuiger
er over .Met niemand over praten inpakken in plastic
je kunt het gratis bij de gemeente inleveren.
Gewoon tegen hun zegen dat het door een
bedrijf is verwijderd.Niet te veel woorden aan vuil maken.
Groeten van Klaas.

Margreet Kwh

Dank voor je advies, Klaas. We beraden ons nog wat we gaan doen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Antonie Blom

Koevoet erachter is niet verstandig, hoewel ik het wel zelf zou proberen te verwijderen (zonder koevoet). Even een stukje informatie. Bij asbest zijn de losse vezels gevaarlijk (met name wanneer er sprake is van langdurige / regelmatige blootstelling (waarmee ik overigens niet zeg dat eenmalige blootstelling niet gevaarlijk kan zijn). Zolang de asbest in een plaat verwerkt zit, zijn de vezels gebonden (hechtgebonden) en kan het eigenlijk geen kwaad. Daarom is het niet verstandig om er een koevoet achter te zetten, dan breekt de plaat en komt er dus een hoeveelheid vezels vrij die potentieel gevaarlijk voor je gezondheid kunnen zijn. Als de plaat met schroeven vast zit, gewoon de schroeven losdraaien (eventueel een stofzuiger erbij zodat het stof dat vrijkomt bij het verwijderen van de schroeven gelijk opgezogen wordt (en dus niet door het huis gaat zweven), in een plastic zak doen en bij het gemeentelijk afvalbrengstation brengen. Als de plaat vast gelijmd zit, kan je proberen hem voorzichtig los te maken zonder dat de plaat breekt. Als dat niet lukt zou ik het inderdaad aan een erkend bedrijf vragen (zij hebben de apparatuur om te voorkomen dat de vezels zich verspreiden).

Mijn advies m.b.t. asbest is niet paniekerig te doen, maar wel voorzichtig te zijn. Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Margreet Kwh

#8
Dank je wel, Antonie. Ik ben niet bang, in ons vorige huis hebben we al buizen verwijderd en zelf ingepakt.
Ik kreeg toen van een mevrouw van de vuilstort het advies om de buizen op 1,20 m af te zagen, en dat hebben we dus niet gedaan.
Gerold in bouwplastic en met hulp van buurman (we hadden toen geen auto) de lange, gedeeltelijk gebroken buizen naar het milieuplein gebracht.

Het lastige is, dat de ketel op de plaat vastzit. Dus hoe haal je die plaat op een elegante manier weg. Hij lijkt gelijmd te zitten.
En wat moet er dan weer achter die ketel aangebracht worden aan isolerends.

Enfin, aanstaande maandag schijnt er iemand aanwezig te zijn die een particuliere klant wellicht kan helpen, want de mevrouw van vandaag wist niet wat ze met een particuliere klant aanmoest. Het schijnt dat ze vooral woningbouwverenigingen als klant hebben, en dan werkt het natuurlijk anders.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Antonie Blom

Iets eroverheen plakken zodat niemand meer ziet dat er een asbestplaat zit  :angel: ;)
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Margreet Kwh

Helaas Antonie, de monteur heeft op het werkbriefje genoteerd dat er een asbestplaat verwijderd moet worden.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

Citaat van: Margreet Kwh op maart 07, 2013, 19:42:09 PM
Helaas Antonie, de monteur heeft op het werkbriefje genoteerd dat er een asbestplaat verwijderd moet worden.

en dat is mooi lastig, want nu heb je goede kans je straks een certificaat moet laten zien dat het door een erkend bedrijf verwijderd is..
wij hebben thuis iets vergelijkbaars gehad toen er lekstroom op de waterleiding bleek te staan.. dat het veilig moest was stond meteen vast, maar het werd wel een duur grapje.. -ik wil je niet bang maken, maar beter op het ergste voorbereid zijn, dan kan het alleen maar meevallen  :angel: Misschien is het zinnig om het bedrijf van de cv-ketel te vragen WAT je nu moet doen.
succes.

Margreet Kwh

Dank je wel, André. Die laatste vraag ga ik zeker stellen. :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

marcel123

Zoals hierboven al staat moet je de plaat niet breken of stukmaken. Mij is vertelt dat je de plaat nat of vochtig moet maken en dan wel kan verwijdderen. Ik heb mijn plaat gewoon laten zitten..

sybo

Plak het af en laat een ander bedrijf het onderhoud doen. En als je ter zijne tijd een nieuwe ketel nodig heb, dan kun je de plaat waarschijnlijk zelf simpel verwijderen.

Margreet Kwh

Dank, Marcel en Syb, voor jullie reacties.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven