Onbekende bij in Thailand

Gestart door MJE, maart 06, 2013, 17:43:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

MJE

Aangetroffen nabij het strand van Tub Kaek nabij Krabi, Thailand op 4 Februari 2013.
Deze bij is volgens mij niet een xylocopa sp., want hij was ook weer niet zo groot.
Iemand enig idee?
Alvast enorm bedankt!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))


MJE

Dank Theo! Het zou ellicht een camsomeriella sp. kunnen zijn.
Hoe weet je dat ik het hier moet zoeken? Er is afgezien van de door jou genoemde website verder helmaal niets te vinden over deze genus.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Theo MJP

Citaat van: MJE op maart 07, 2013, 13:25:32 PM
Hoe weet je dat ik het hier moet zoeken?

Tja, hoe weet jij dat je een tapuit bij de familie van de lijsters moet zoeken?
Ik ken de familie van de Scoliidae (dolkwespen) nog niet zo goed, maar werk momenteel aan dieren uit de Pyreneeën en heb wel hier en daar wat soorten gezien...
Het zijn prachtige, fotogenieke dieren, maar geen vogels en dus nog relatief weinig op het internet te vinden.

GroeTheo:)



MJE

Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

corzonneveld

Kan er niet een typfout in het spel zijn? Campsomeriella herken ik wel...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

MJE

Tja Cor, over de campsomeriella is veel meer info op internet te vinden. Maar die beestjes lijken niet bepaald op mijn wesp.

Theo kan hier wellicht op antwoorden....
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Henri van Dodeweerd

Wat een mega mooie foto overigens!  :duim:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

MJE

Dank Henri!!

Da's nog eens aardig! ;)
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

corzonneveld

#9
CiteerMaar die beestjes lijken niet bepaald op mijn wesp

Ligt eraan waar je op let. Kleuren kunnen binnen een geslacht sterk varieren, maar structureel (denk aan doornen op de poten, overall bouw tec) lijkt deze naar mijn idee genoeg op Campsomeriella om die mogelijkheid niet meteen uit te sluiten op grond van kleur alleen.

Maar een ander geslacht is natuurlijk een heel goede optie! 't Zal echter niet heel ver afzitten van Campsomeriella.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Theo MJP

Hoi allemaal,

De enige in ons land die mijns inziens hier een oplossing kan bieden is Gerard Schulten. Kijk maar of je die soms te pakken kan krijgen om je verder te helpen. Ik hoor graag wat het geworden is...

GroeTheo


Arp

Citaat van: MJE op maart 07, 2013, 13:25:32 PM
Er is afgezien van de door jou genoemde website verder helmaal niets te vinden over deze genus.
Theo had het ove de familie, niet alleen dat ene genus ;)

Zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=217137.msg1344786#msg1344786  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Hi Arp,

Dank voor je reactie, maar mijn wesp vind ik niet lijken op een van de in de door jouw gestuurde link. Maar misschien bedoelde je dat ook helemaal niet  ;)
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

Tja, wit kraagje ipv oranje - maar habitus zit toch echt wel in de buurt (ook Scoliidae) ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Ai, ik had niet gekeken naar de kleine foto''s van die met dat witte kraagje. Je hebt gelijk; die lijkt enorm op die van mij! Thanks, Arp!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Theo MJP

Beste allemaal,

Ik heb de foto van dit topic voorgelegd aan Gerard Schulten en kreeg daarop het volgende antwoord.

... 'De naam van het vrouwtje is dus Campsomeriella collaris quadrifasciata (Fabricius, 1798) (Scoliidae, Campsomerini). Het is een algemene soort in Zuid Oost Azie.'

GroeTheo



Arp

Geweldig - een echte naam erop  :duim:

Als Gerard zich nog eens een paar minuten mocht vervelen ... 


Hoe vreselijk mis zit ik met Campsomeris voor deze?
Sept. 2010; Surabaya, Java, Indonesië - circa 2cm.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Fijn dat Theo de foto heeft voorgelegd aan Gerard Schulten en dat hij heeft gereageerd. Veel dank daarvoor!
Ik zou graag zijn gehele reactie willen lezen. Ik heb hem op 15 maart jl. een mail gestuurd met een paar foto's, maar geen reactie ontvangen. Naar aanleiding van zijn reactie aan Theo, heb ik hem vandaag opnieuw gemaild met het verzoek om meer informatie over Campsomeriella collaris quadrifasciata. Op internet is maar weinig informatie te vinden, behalve dat de soort in India en Sri Lanka voorkomt (nergens staat Thailand vermeld).
Ben benieuwd!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))