Wie kent dit geluid

Gestart door Marian en Bert, april 16, 2007, 00:36:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Wie herkent het geluid van deze diertjes.

http://www.waarneming.nl/sound_details.php?id=292

In het bos, vlak langs het pad maken een aantal beestjes dit geluid. Er groeit voornamelijk pijpenstrootje en er zijn ook gangen te zien (waarschijnlijk van muizen). We hoopten op een Veenmol maar het geluid was veel zachter en veel korter. Het geluid is opgenomen rond 17.00 uur.

Met vriendelijke groeten,
Marian en Bert

han.endt

Uit de beschrijving maak ik op dat het een droog biotoop is, anders zou ik zeggen dat het rugstreeppadden zijn.

Marian en Bert

#2
Hoi Han,

Er is wel een poel op ongeveer 25 meter afstand.
Maar deze beestjes hoor ik al drie dagen op dezelfde paar vierkante meters (waar het inderdaad droog is).

Met vriendelijke groeten,
Marian

Marian en Bert

Hoi Han,

Vandaag ben ik nog gaan kijken en heb zelfs een te verwachten vergeefse poging gedaan om wat te vangen.

Ze zitten er dus nog steeds, het geluid dat ze maken nog steeds even zacht. Zijn padden zo honkvast dat ze bijna een week op dezelfde plaats bijven zitten?


Met vriendelijke groeten,
Marian

han.endt

Zoals ik de rugstreeppad ken zitten ze altijd in dezelfde sloot. Probeer het eens op het amfibieënforum of ze daar het geluid herkennen.

Marian en Bert

Hoi Han,

De tekst heb ik ook op het amfibieenforum gezet.
We doen dit jaar mee aan een inventarisatieproject van de fauna op de gebieden van het Landschap Overijssel rond de vliegbasis Twente. Een Veenmol zou mooi zijn geweest en een Rugstreeppad is ook prima maar het geluid is wel erg zacht.
Inmiddels ben ik vooral nieuwsgierig geworden wie deze geluiden maken.

Bedankt voor je hulp,
Groeten van Marian

Kees van Bochove

ik vind het moeilijk omdat er veel ruis is. maar het is een vrij onregelmatig geluid zodat veenmol afvalt. Op hoe grote afstand was het geluid te horen. Ik vind het wel wat weghebben van boskrekel. Maar dat zou wel erg raar zijn voor de tijd van het jaar. Maar nogmaals, ik kan er met deze opnamen weinig van maken.
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Marian en Bert

#7
Hoi Kees,

Nadat ik een paar dagen geleden de CD-rom behorende bij de Veldgids sprinkhanen en krekels had afgeluisterd had ik 0eigenlijk al opgegeven dat ik nog achter de naam van deze de lawaaischoppertjes zou komen. Het geluid klinkt wel krekelachtig, maar dat van de boskrekel klinkt, zo te horen, toch iets anders.
Het geluid is  zacht en op korte afstand (30 - 40 cm) gemaakt met de fotocamera vandaar de vele ruis.  

Zo belangrijk is het ook eigenlijk niet. Bedankt voor je reactie,
Groeten van Marian

b.achterkamp

CiteerZo belangrijk is het ook eigenlijk niet. Bedankt voor je
Maar leuk is het wel. Het is geen boskrekel, die heeft een snellere ratel met een meer zuiver toon en verschil in lengte van de ratels. prrrrr prr prr prrrrrrrr etc.
Andere Nederlandse sprinkhaanachtige vallen m.i. ook af. Ik zou gokken op een kever, maar dat is meer omdat ik weinig van kevers weet.... Bart

marcel123

Ik ken geen kevers die geluiden maken.
Cicaden, Sprinkhanen, Amfibieen en Vogels en wat zoogdieren. En daarmee houdt het wel zo'n beetje op dacht ik.

Leon Olsthoorn

Toen ik alleen de openingspost had gelezen was ook mijn eerste indruk rugstreeppad, ondanks de ruis. Kijk in de schemering eens langs de oever van het plasje (als dit toegestaan is natuurlijk), misschien is het dan mogelijk de veroorzakers van het kabaal ook te zien.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

#11
De veldgids amfibieën en reptielen geeft aan dat de roep van de rugstreeppad verward zou kunnen worden met die van de nachtzwaluw of de veenmol. Zijn die hier misschien een optie, zeker omdat je zelf ook al aan veenmol dacht?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Marian en Bert

Hoi allemaal,

Ik had niet verwacht nog reacties te krijgen op deze topic.
Een paar weken geleden heb ik nog een tweede vergeefse poging gedaan om iets op te graven tussen te begroeiïng maar helaas.

Voor Veenmol of Rugstreeppad was het geluid kennelijk te zacht en te kort.
Nogmaals bedankt voor de moeite.

Groeten van Marian