Studiemateriaal libellen

Gestart door Stefan v. Schaik, maart 01, 2013, 14:41:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede veldgids voor libellen/juffers.
Stad en land afgezocht, maar ik kan niks naar mijn zin vinden.
Wie kan mij helpen?
Stefan van Schaik

manger

Voila, http://www.brachytron.nl/Libellen/Veldgidsen.htm

Dijkstra + Bos, Wasscher en Reinboud staan daarbij als favoriet.......

Groeten, Rene



MangerEco
Video's van de Nederlandse Libellenfauna www.video.dutchdragonflies.eu
Libellenfauna van Nederland www.dutchdragonflies.eu

JohanvantBosch

En zie ook:


http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=42115.0


Veldgidsen Nederland/Europa:

- Veldgids Libellen  Frank Bos, Marcel Wasscher, Weia Reinboud  KNNV Uitgeverij, Zeist 1997  5e, volledig herziene druk, 2007  ISBN: 978-90-5011-264-2  Voor determineren van libellen in Nederland (en Europa), veel foto's per soort.- Field guide to the Dragonflies of Britain and Europe.   

- Klaas-Douwe B Dijkstra, Richard Lewington  British wildlife Publishing, Dorset, 2006  ISBN: 0-953-1399-4-8 (paperback), 0-953-1399-5-6 (hardback)  Voor determineren van libellen in Europa (en Nederland).  In 2008 is de Nederlandse vertaling verschenen bij uitgeverij Tirion. Zeer goede tekeningen van alle soorten, van een deel van de soorten ook foto's. ISBN 9789052107004, prijs € 39,95

(uit nieuwsgierigheid: waar en hoe goed heb je eigenlijk gezocht? In de betere boekhandel vind je ze en op bol.com zoeken op libellen of dragonflies levert ook vrijwel direct deze gidsen)

Anne Hueber †

En voor thuisgebruik achter de pc, heb je natuurlijk ook nog deze digitale gids  ;) ;D ..... 8)

manger

Boekje in het veld is ook prettig. Dan voor de volledigheid http://www.libellennet.nl/libellenalgemeen.php?id=9 deze dan ook nog maar....

Gr. Rene



MangerEco
Video's van de Nederlandse Libellenfauna www.video.dutchdragonflies.eu
Libellenfauna van Nederland www.dutchdragonflies.eu

SlechtValk

Ik ben zelf zeer tevreden met "Libellen Van Europa" door K.D.B. Dijkstra (ISBN: 9789052107004). Ik ben alleen nog maar een half jaartje in het bezit van dit boek en heb er dus nog niet heel veel mee gewerkt.

Helaas is het op veel plaatsen uitverkocht, maar misschien lukt het nog wel om een exemplaar te bemachtigen.

Eventueel kan ik wel een paar scans sturen van hoe het boek er van binnen uitziet/is ingedeeld, mocht je hierin geinteresseerd zijn stuur me maar een berichtje.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

JohanvantBosch

Citaat van: SlechtValk op maart 01, 2013, 15:23:52 PM
Ik ben zelf zeer tevreden met "Libellen Van Europa" door K.D.B. Dijkstra (ISBN: 9789052107004). Ik ben alleen nog maar een half jaartje in het bezit van dit boek en heb er dus nog niet heel veel mee gewerkt.

Helaas is het op veel plaatsen uitverkocht, maar misschien lukt het nog wel om een exemplaar te bemachtigen.

Eventueel kan ik wel een paar scans sturen van hoe het boek er van binnen uitziet/is ingedeeld, mocht je hierin geinteresseerd zijn stuur me maar een berichtje.


De oorspronkelijke Engelse versie is zo te zien gewoon verkijgbaar.
http://www.bol.com/nl/p/field-guide-to-the-dragonflies-of-britain-and-europe/1001004002903932/
http://www.natuurenboek.nl/details.aspx?lnPKID=13572

SlechtValk

Citaat van: JohanvantBosch op maart 01, 2013, 14:51:47 PM
(uit nieuwsgierigheid: waar en hoe goed heb je eigenlijk gezocht? In de betere boekhandel vind je ze en op bol.com zoeken op libellen of dragonflies levert ook vrijwel direct deze gidsen)

Ik kan me stiekem best wel goed voorstellen dat iemand moeite heeft om een goede gids te vinden, op internet staat over het algemeen slechts een afbeelding van de cover (en niet van hoe het boek er van binnen uitziet, en welke info er al dan niet in behandeld wordt). Daarnaast kan ik me voorstellen dat als je nog niet zo veel ervaring hebt (ik zeg niet dat dit hier het geval is), advies vraagt aan mensen die de boeken al eens in handen hebben gehad en ermee gewerkt hebben.

Citaat van: JohanvantBosch op maart 01, 2013, 15:47:20 PM
De oorspronkelijke Engelse versie is zo te zien gewoon verkijgbaar.

Klopt helemaal (ik heb het voor de volledigheid aan de post waar ik naar linkte toegevoegd), er zijn echter ook nog mensen die liever in het Nederlands lezen (of het Engels niet machtig zijn). Zeker fysieke beschrijvingen e.d. alsook soortnamen ben ik erg blij mee dat deze vertaald zijn.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

JohanvantBosch

Citaat van: SlechtValk op maart 01, 2013, 17:14:09 PM

Ik kan me stiekem best wel goed voorstellen dat iemand moeite heeft om een goede gids te vinden, op internet staat over het algemeen slechts een afbeelding van de cover (en niet van hoe het boek er van binnen uitziet, en welke info er al dan niet in behandeld wordt). Daarnaast kan ik me voorstellen dat als je nog niet zo veel ervaring hebt (ik zeg niet dat dit hier het geval is), advies vraagt aan mensen die de boeken al eens in handen hebben gehad en ermee gewerkt hebben.



Ik kan me dat ook heel goed voorstellen, hoor. Het is ook veel gemakkelijker om iets te vinden als je al precies weet waarnaar je zoekt, zoals jij en ik. En ik kan me ook goed voorstellen dat je die cover vindt en dan hier vraagt of het wat is. Maar uit de vraag van Stefan lees ik niet dat hij die cover gevonden heeft. Of dat hij die cover misschien wel heeft gevonden en heeft besloten dat het niet naar zijn zin was.... Maar zoals gezegd: het was nieuwsgierigheid (en geen kritiek of hoe je het ook maar zou kunnen of willen opvatten  O0 



Citaat van: SlechtValk op maart 01, 2013, 17:14:09 PM


Klopt helemaal (ik heb het voor de volledigheid aan de post waar ik naar linkte toegevoegd), er zijn echter ook nog mensen die liever in het Nederlands lezen (of het Engels niet machtig zijn). Zeker fysieke beschrijvingen e.d. alsook soortnamen ben ik erg blij mee dat deze vertaald zijn.
Ook dat snap ik helemaal. Maar als de Nederlandse er niet is, ben ikzelf altijd blij dat er ten minste nog een Engelse versie is. Maar als je Engels lastig vindt, is dat inderdaad geen optie.

Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Stefan v. Schaik

Citaat van: manger op maart 01, 2013, 14:47:47 PM
Voila, http://www.brachytron.nl/Libellen/Veldgidsen.htm

Dijkstra + Bos, Wasscher en Reinboud staan daarbij als favoriet.......

Groeten, Rene



MangerEco

In deze staan dan alle Nederlandse soorten?
Ik heb gezocht in wat betere boekhandels in de buurt, maar die zullen waarschijnlijk niet kunnen tippen aan de boekhandels in grotere steden. Helaas kan ik daar niet 'even snel' naartoe gaan. En via internet vind ik persoonlijk nooit handig want ik wil graag inzien wat ik koop.
Stefan van Schaik

Anne Hueber †

Bos, Wasscher en Reinboud-->een gids voor de nederlandse libellen met foto's.
KD Dijkstra-->een gids voor de nederlandse en europese libellen met zeer mooie tekeningen.
Zoals al gemeld, is deze gids in het nederlands uitverkocht, maar nog wel in het engels verkrijgbaar.
Deze laatste gids is ook handig voor je vakantie in Europa.

Sticht

Citaat van: StefanOss op maart 01, 2013, 22:29:20 PM
Citaat van: manger op maart 01, 2013, 14:47:47 PM
Voila, http://www.brachytron.nl/Libellen/Veldgidsen.htm

Dijkstra + Bos, Wasscher en Reinboud staan daarbij als favoriet.......

Groeten, Rene



MangerEco

In deze staan dan alle Nederlandse soorten?


Kom op Stefanoss, hoe moeilijk kan het zijn.....gewoon ff zelf je best doen.

SlechtValk

Ik ben in een goede bui en heb wel wat voorgekauwd...

De twee meest genoemde gidsen:

       
  • "Veldgids libellen" (algemeen verkrijgbaar, over het algemeen rond de 30 euro)
    door M. Wasscher, F. Bos & Weia Reinboud
    ISBN: 9789050112642

    Gids gebaseerd op foto's (zie voor een voorbeeld)

    "This beautifully illustrated field guide covers all 96 dragonfly species in Northern and Middle Europe." (bron: bol.com)

       
  • "Libellen van Europa: Veldgids met alle libellen tussen Noordpool en Sahara" (moeilijk verkrijgbaar zie eerdere posts, over het algemeen rond de 40 euro)
    door Klaas-Douwe B. Dijkstra met illustraties van Richard Lewington
    ISBN: 9789052107004
    Engelse variant: "Field Guide To The Dragonflies Of Britain And Europe" (algeneem verkrijgbaar, 30 euro bij naturalis)
    ISBN: 9780953139941

    Gids gebaseerd op tekeningen van Richard Lewington (zie voor een voorbeeld) met enkele foto's.

    Op de achterkant (van de Nederlandse variant) van deze gids staat: "Alle voorkomende soorten tussen Noordpool en Sahara, inclusief migranten" (naar het schijnt 160 soorten). Ik ga er even vanuit dat de Engelse variant dezelfde soorten beschrijft (maar mocht dit niet zo zijn mag iemand die dit weet me corrigeren).
Voor de volledigheid (zoals manger al aangaf) staan op http://www.libellennet.nl/libellenalgemeen.php?id=9 nog enkele oudere boeken/tabellen en ook:

       
  • "De Atlas van de Nederlandse libellen" (moeilijk verkrijgbaar, tweedehands prijzen varieren)
    door P. de Winter, Klaas-Douwe B. Dijkstra met illustraties van S.B. Blankevoort
    ISBN: 9789050111546

    Uitgebreide atlas over voorkomen van Nederlandse libellen (geen veldgids/herkenningsgids)

       
  • "Fotogids Larvenhuidjes van Libellen" (Net uitgekomen dus algemeen verkrijgbaar, over het algemeen voor 50 euro)
    door Christophe Brochard, Dick Croenendijk, Ewoud Van Der Ploeg & Tim Termaat
    ISBN: 9789050114097

    Deze gids beschrijft (aan de hand van foto's) libellenhuidjes
Naast de tabellen (die ook elders op het forum genoemd worden) zijn dit volgens mij wel de belangrijkste boeken, de keus is natuurlijk aan jezelf om te bepalen welke je het prettigste vind werken.

Prijzen zijn exclusief eventuele verzendkosten (bij Naturalis zijn de verzendkosten afgeschaft en bij bol.com rekenen ze boven de 20 euro ook geen verzendkosten)

Persoonlijk ben ik vanuit het vogelen nogal gewend aan tekeningen, en de tekeningen van Richard Lewington zijn van zeer hoge kwaliteit, daarom ben ik zeer tevreden met mijn exemplaar van "Libellen van Europa" door Klaas-Douwe B. Dijkstra, maar als je liever foto's hebt is "Veldgids libellen" door M. Wasscher e.a. de betere keus. Uiteraard kan de moeite van het verkrijgen van een (zo goed als) uitverkocht boek en het geld ook een afweging zijn.


Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Anne Hueber †

Stefan.....alles mooi uitgebreid op een rijtje gezet :duim:

Gert Veurink

Heel mooi, stel voor dat we dat kopieren en pinnen in het literatuurtopic. Mijn ervaring is overigens dat als je verder gaat met een soortgroep dat je dan meerdere boeken wilt. Ik gebruik ze veel naast elkaar en vind ze erg aanvullend
groet!
Gert Veurink



Stefan v. Schaik


Citaat van: MartinBorsboom op maart 02, 2013, 19:16:07 PM
Kom op Stefanoss, hoe moeilijk kan het zijn.....gewoon ff zelf je best doen.
Voor iemand die hier net mee is begonnen kan dit moeilijk zijn.....Ik open niet voor niks een topic waarin ik advies vraag ofniet???

Citaat van: SlechtValk op maart 03, 2013, 00:29:48 AM
Ik ben in een goede bui en heb wel wat voorgekauwd...


Danku,
Ik heb zojuist een exemplaar besteld.
Stefan van Schaik

Anne Hueber †

Welke gids heb je besteld Stefan?

En natuurlijk veel plezier ermee!

Anne Hueber †

Citaat van: Gert Veurink op maart 03, 2013, 08:24:36 AM
Heel mooi, stel voor dat we dat kopieren en pinnen in het literatuurtopic.

Ik heb de update weer gedaan en de links bij de desbetreffende boeken gezet.

Stefan v. Schaik

Citaat van: Anne Hueber op maart 03, 2013, 11:49:11 AM
Welke gids heb je besteld Stefan?

En natuurlijk veel plezier ermee!

Om te beginnen leek mij "Veldgids libellen" wel geschikt. Mocht ik hier nog niet voldoende aan hebben dan kan ik later alsnog proberen wat anders te bestellen.
Ik zal komend seizoen zelf eens wat meer proberen te determineren. Ik vind vooral de witsnuiten erg lastig....
Maar misschien moet ik ook maar eens een keer op pad met een ervaren libelaar....
Stefan van Schaik

Anne Hueber †

Stefan, je hebt een mooie avatarfoto toegevoegd :duim:

Anne Hueber †

Citaat van: Stefan v. Schaik op maart 03, 2013, 12:00:54 PM
Maar misschien moet ik ook maar eens een keer op pad met een ervaren libelaar....

We kunnen zeker wel een keer een afspraak maken.
Ik kom wel vaker die kant op.....omgeving Nijmegen toch?
Help me er tegen die tijd maar aan herinneren!

JohanvantBosch

Citaat van: Stefan v. Schaik op maart 03, 2013, 12:00:54 PM
Citaat van: Anne Hueber op maart 03, 2013, 11:49:11 AM
Welke gids heb je besteld Stefan?

En natuurlijk veel plezier ermee!

Om te beginnen leek mij "Veldgids libellen" wel geschikt. Mocht ik hier nog niet voldoende aan hebben dan kan ik later alsnog proberen wat anders te bestellen.
Ik zal komend seizoen zelf eens wat meer proberen te determineren. Ik vind vooral de witsnuiten erg lastig....
Maar misschien moet ik ook maar eens een keer op pad met een ervaren libelaar....

Houd de excursies van de NVL eens in de gaten....

Stefan v. Schaik

Citaat van: Anne Hueber op maart 03, 2013, 12:01:16 PM
Stefan, je hebt een mooie avatarfoto toegevoegd :duim:

Danku. Was dit jaar ook de leukste verrassing. Was gewoon maar even een uurtje op mn gebruikelijke stekkie en had ze daar nog niet eerder gezien.

Citaat van: Anne Hueber op maart 03, 2013, 12:06:02 PM

We kunnen zeker wel een keer een afspraak maken.
Ik kom wel vaker die kant op.....omgeving Nijmegen toch?
Help me er tegen die tijd maar aan herinneren!

En ik zal je tegen die tijd wel een seintje geven. Bedankt alvast.

Citaat van: JohanvantBosch op maart 03, 2013, 12:08:53 PM
Houd de excursies van de NVL eens in de gaten....

Nog niet aan gedacht. Goede tip!
Stefan van Schaik

Anne Hueber †

Stefan, ben je al eens naar de NVL Libellenstudiedag geweest?
Dat is echt een aanrader en is dit jaar op 6 april in Zwolle: http://www.brachytron.nl/
Altijd interessante lezingen en je ontmoet er ook enthousiaste libellenliefhebbers.
Ik zal er ook zijn.

Stefan v. Schaik

Die van 6 april had ik gezien en daar wilde ik graag naartoe gaan, maar dan heb ik al verplichtingen.....
Stefan van Schaik

Anne Hueber †

Citaat van: Stefan v. Schaik op maart 03, 2013, 14:08:30 PM
maar dan heb ik al verplichtingen.....

Ik eigenlijk ook, want dan is m'n dochter jarig.
Maar ze viert het nu voor moeders een dag later ;D

Sticht

#27
Citaat van: Stefan v. Schaik op maart 03, 2013, 11:44:38 AM

Citaat van: MartinBorsboom op maart 02, 2013, 19:16:07 PM
Kom op Stefanoss, hoe moeilijk kan het zijn.....gewoon ff zelf je best doen.
Voor iemand die hier net mee is begonnen kan dit moeilijk zijn.....Ik open niet voor niks een topic waarin ik advies vraag ofniet???



Prima dat je vragen stelt! Maar ik was ff bang 'naar de bekende weg' na een aantal zowat dezelfde reacties van de kenners in dit topic ;D
Ik ben i.i.g. blij dat het je gelukt is een goede gids uit te zoeken, je zult er veel plezier van hebben.

edit; ik zie opeens dat je je naam veranderd hebt van oss in schaik. Heel goed om  onder je echte naam te posten.

Stefan v. Schaik

Citaat van: Anne Hueber op maart 03, 2013, 14:11:24 PM
Ik eigenlijk ook, want dan is m'n dochter jarig.
Maar ze viert het nu voor moeders een dag later ;D

Tja, dat is het mooie van moeders en dochters haha. Ik heb dan helaas een verplicht personeelsuitje. En zij gaan het helaas niet speciaal voor mij verplaatsen.....van je collega's moet je het hebben zeg ik dan maar  :rolleyes:
Stefan van Schaik

Weia

Hoe dat met de Tiriongids (kortweg 'de KD') is gegaan is niet echt mooi. Zowel Tirion als de KNNV wilde de Nederlandse vertaling uitgeven, zonder veel uitleg ging het naar Tirion en Tirion vindt het na 1 druk gewoon welletjes. Jammer. Eiegenlijk zou de KNNV het nu moeten kunnen overnemen...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0