Hutchins' (?) Canadese Gans bij Vriezenveen

Gestart door August, februari 24, 2013, 23:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

Citaat van: August op maart 10, 2013, 10:13:37 AM
Citaat van: gerdwichers8 op maart 10, 2013, 01:48:51 AM
De vogel van Roosteren is hier vaak ter sprake gekomen, maar in hoeverre is uitgesloten dat dit dezelfde is? Of, andersom, is dat met zekerheid te bevestigen..de twee lijken erg veel op elkaar, het is al vaker gezegd.
Ja ik denk ook dat het dezelfde kan zijn, er word gezegd dat de vogel van Roosteren een lichtere borst zou hebben , en kleiner zou zijn. Is er niet iemand die handig is met foto,s om eventuele individuele kenmerken van bv de kop tekening kan uitlichten ?


Ik oordeel de grootte van de Vriezenveense vogel ergens tussen vrouw en man Kolgans in . Vanuit veel aspecten lijkt het een grote, forse vogel, tot aan vergelijking met een man Kolgans; dan vind ik het lijf kleiner. In vergelijking met een paar Kolgans is dat te zien. Optische illusie is enigszins een probleem maar er is veel  vergelijking mogelijk met vele individuen van deze soort.
Waar ik ook naar heb gekeken is het de vorm achter, tussen zijn poten. Ik ben van mening dat de meerderheid  aan de overkant van de oceaan slanker is. Slechts 1 vogel die ik vond beantwoordde aan gelijke proporties. Beide  vogels, Roosteren en Vriezenveen, zijn aan de kritieke maat achter tussen de poten.
De kopvorm is intermediair tussen een typische hutchinsii en taverneri; niet vanuit iedere hoek begrijpelijk maar in profiel zijn van beide vogels foto's beschikbaar. 
Vergelijk het voorhoofd, de hoek met de kruin, de lengte van de kruin tot aan de hoek met het achterhoofd en  ook die hoek. Vergelijk zowel in rust als uitstrekkend. De lengte en dikte van de nek komt bij beide vogels overeen.
De chinstrap laat bij beide vogels ter hoogte van het oog de allerflauwste inkeping zien; te flauw en te vaak onzichtbaar om opvallend te zijn maar sommige foto's tonen het nèt .. en dan weer beide vogels.
De keelstreep is omstreden geweest bij die van Vriezenveen; een foto van Arno ten Hoeve laat echter geen twijfel; maar.. het is vooral een vuile, schemerige streep en zeker niet uniform donker  over de hele breedte.
Foto's en profiel van de vogel te Roosteren laten een 'outline' zien die, vergeleken met de witte kont (de chinstrap is dan wel geliger;  alsof je door een oude telescoop kijkt) donkerder is.  Geert Lamers maakt melding van 'een'  keelstreep.
Deze beschrijving is niet volledig.

Justin Jansen

Citaat van: gerdwichers8 op maart 11, 2013, 15:34:44 PM
Citaat van: August op maart 10, 2013, 10:13:37 AM
Citaat van: gerdwichers8 op maart 10, 2013, 01:48:51 AM
De vogel van Roosteren is hier vaak ter sprake gekomen, maar in hoeverre is uitgesloten dat dit dezelfde is? Of, andersom, is dat met zekerheid te bevestigen..de twee lijken erg veel op elkaar, het is al vaker gezegd.
Ja ik denk ook dat het dezelfde kan zijn, er word gezegd dat de vogel van Roosteren een lichtere borst zou hebben , en kleiner zou zijn. Is er niet iemand die handig is met foto,s om eventuele individuele kenmerken van bv de kop tekening kan uitlichten ?


Ik oordeel de grootte van de Vriezenveense vogel ergens tussen vrouw en man Kolgans in . Vanuit veel aspecten lijkt het een grote, forse vogel, tot aan vergelijking met een man Kolgans; dan vind ik het lijf kleiner. In vergelijking met een paar Kolgans is dat te zien.
Gert wat zijn dan de grootte verschillen tussen een mannetje en vrouwtje Kolgans (noem eens de variatie tussen extremen en de gemiddelde grootte)? Grappig is dat je dus bestrijd wat eerder gesteld werd in dit topic, namelijk dat de vogel duidelijk kleiner was dan Kolgans.
M.v.g., Justin Jansen


gerdwichers8

Citaat van: Justin Jansen op maart 11, 2013, 16:18:07 PM
Citaat van: gerdwichers8 op maart 11, 2013, 15:34:44 PM
Citaat van: August op maart 10, 2013, 10:13:37 AM
Citaat van: gerdwichers8 op maart 10, 2013, 01:48:51 AM
De vogel van Roosteren is hier vaak ter sprake gekomen, maar in hoeverre is uitgesloten dat dit dezelfde is? Of, andersom, is dat met zekerheid te bevestigen..de twee lijken erg veel op elkaar, het is al vaker gezegd.
Ja ik denk ook dat het dezelfde kan zijn, er word gezegd dat de vogel van Roosteren een lichtere borst zou hebben , en kleiner zou zijn. Is er niet iemand die handig is met foto,s om eventuele individuele kenmerken van bv de kop tekening kan uitlichten ?


Ik oordeel de grootte van de Vriezenveense vogel ergens tussen vrouw en man Kolgans in . Vanuit veel aspecten lijkt het een grote, forse vogel, tot aan vergelijking met een man Kolgans; dan vind ik het lijf kleiner. In vergelijking met een paar Kolgans is dat te zien.
noem eens de variatie tussen extremen en de gemiddelde grootte? Grappig is dat je dus bestrijd wat eerder gesteld werd in dit topic, namelijk dat de vogel duidelijk kleiner was dan Kolgans.


De proporties van de subject vogel zijn anders dan we gewend zijn bij al die grauwe ganzen. Als je de vogel eerst ziet met de kop in de lucht, dan is die direct erg klein. Gaat die vervolgens gras vreten tussen zovele andere lijven, verdwijnt zijn kop en vergelijk je wederom met Brandgans dan komt die aanname van kleine Canadese gans spec. direct in gevaar tegen Grote Canadees. Je probeert m dan krampachtig bij Brand te houden, maar je weet beter: Dit dier is duidelijk groter dan Brand.
Ik heb dit niemand zo gezegd, maar dit is mijn originele ervaring bij de eerste kennismaking.
Dat mensen zeggen dat die kleiner is dan Kolgans kan zijn uitgangspunt vinden zoals ik het hier opschrijf: Hoogte is grootte. Dan is de vogel niet groot. Dat komt door de neklengte en de hoogte op de poten (zo lijkt het, ik heb daar nog niet veel aandacht aan gegeven maar het lichaam staat dichter bij de grond)
Een tweede mogelijkheid is, dat mensen de vogel graag als Hutchins' hebben willen zien, en zoals ik een krampachtigheid ervaar richting Brand om op basis van lichaamsgrootte alleen dit dier tegen 'een' Grote Canadees te willen vasthouden (dus is dat als kenmerk te wantrouwen), zo kan het zijn dat mensen zònder een Brandgans in de buurt, die vogel kleiner dan Kolgans noemen op basis van hoogte alleen; geen notie nemend van het lichaamsvolume.


maar vraag het liever die mensen zelf waarom en op basis waarvan ze het een kleinere gans dan Kolgans vinden.
De vogel pleit voor zichzelf.
[size=78%] [/size]

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Max Berlijn

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Timo Roeke

Interessant. Vertoont nog goed wat overeenkomsten.

Folkert Jan

Ze noemen hem daar overigens canada goose ipv cackling goose? Denken ze dat het een grote is?
Onderaan staat dan weer hutchins  ???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

gerdwichers8

Citaat van: gerdwichers8 op maart 10, 2013, 13:24:24 PM

Zou de vogel via de Atlantische route zijn gekomen, zou de vogel dan niet een grote groep Brandganzen hebben verkozen (meer in de kustprovincies) en daarbij zijn blijven plakken of via Scandinavië zelfs ergens tussen de Grote Canadezen? Of waarom in Nederland aangekomen niet alsnog? Waarom blijft deze vogel tussen de Toendra's plakken; mogelijk dat zijn oorsprong van over ver er sterker mee samenhangt?




De vogel komt zo inderdaad in aanmerking voor 1 die andersom gekomen is: Ooit via Alaska Siberie in en toen ergens aansluiting gevonden bij Toendra ganzen tijdens een najaarsverzameling of voorjaarsverspreiding. De vogel lijkt ook steeds de laatste, overgebleven groepen Toendra ganzen (Kol-/Toendra Riet-) te volgen.
@ Max: Toch maar even checken of het inderdaad één en dezelfde pendelaar zijn kan die bij het oplossen van de Siberische gasten in hun broedgebied aldaar 'overzomert' en zijn eigen weg niet weet door te trekken r. Alaska; die weg waarlangs hijzelf ooit verdwaalde.[size=78%] [/size]


@ Timo leuk je gesproken te hebben vanmiddag.


Roosteren=Vriezenveen=Finland=Siberie=/was ooit "The Northern Slope"?

gerdwichers8

Zojuist las en zag ik dat de vogel nog altijd tussen de Toendra's (en niet tussen Taiga's) verkeert. De toendra route houdt vooralsnog stand.

gerdwichers8

Het ziet er vooralsnog goed uit maar ik kan even geen gans zien. De vogel is op eerder aangehaalde punten identiek en ik heb bij zowel de Finse vogel als de onze tot nog toe 1 zichtbare beschadiging gevonden aan de rechtervleugel op dezelfde plaats; net onder de top van de een na hoogste armpen (zittend)
http://www.caligata.com/birdersdiary/wp-content/uploads/2013/05/Brahut4.jpghttp://waarneming.nl/fotonew/0/4429330.jpg


aan de andere kant lijkt ie een beschadiging in zijn dekveren te hebben die beide vogels ook delen. Later. 

gerdwichers8

#130
Het fotomateriaal wat voorhanden is, is niet allemaal van dezelfde kwaliteit en de hoek waaruit gefotografeerd is, bepaalt ook het beeld.


Wat de chinstrap betreft, is er onder Canadese Ganzen in het algemeen een individueel onderscheid  op te merken maar er zijn ook algemene types die niet makkelijk te ontvlechten zijn.


Bij de vogel in Saari, Finland is naar de grilligheid (~7punten) een exacte match met die van Vriezenveen.
De vogel te Roosteren biedt mogelijkheden maar het zou m ook nìet kunnen zijn.  Als mensen meer foto´s hebben van de Limburgse, dan zou het helpen. Het is ook al een kleed van twee en half jaar terug en in hoeverre chinstraps veranderlijk zijn in  latere verenkleden weet ik niet.

August

Citaat van: gerdwichers8 op mei 10, 2013, 09:55:16 AM
Het fotomateriaal wat voorhanden is, is niet allemaal van dezelfde kwaliteit en de hoek waaruit gefotografeerd is bepaald ook het beeld.


Wat de chinstrap betreft, is er onder Canadese Ganzen in het algemeen een individueel onderscheid  op te merken maar er zijn ook algemene types die niet makkelijk te ontvlechten zijn.


Bij de vogel in Saari, Finland is naar de grilligheid (~7punten) een exacte match met die van Vriezenveen.
De vogel te Roosteren biedt mogelijkheden maar het zou m ook nìet kunnen zijn.  Als mensen meer foto´s hebben van de Limburgse, dan zou het helpen. Het is ook al een kleed van twee en half jaar terug en in hoeverre chinstraps veranderlijk zijn in  latere verenkleden weet ik niet.
Misschien heb je hier wat aan http://youtu.be/GC214xugr4U
August van Rijn

gerdwichers8

Nee, jammer, er is meer detail nodig. Zelfs met die 7 punten die ik melde kan het er gewoon nòg langs heen

Cygnus

Vorig jaar, op 27 april 2012, zag ik aan de Matsalubaai in Estland een soortgelijke "kleine" Canadese Gans in een groep met 300 Toendrarietganzen en 20 Kolganzen. Gaat het hier mogelijk ook om de vogel van Vrienzenveen en/of Finland?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Max Berlijn

Vooral de onderste foto geeft mij de indruk van een erg groot lijf, wel raar beest, zou zo maar eend om de ondersoort Parvipes kunnen gaan.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

gerdwichers8

Ik kom op dezelfde uitkomst uit als Max.
De wangvlek heeft ter hoogte van het oog een behoorlijke uitsparing en er is geen keelstreep zichtbaar. Dit zou  juist niet zo zijn voor een Taverners. Dat kan zo op een Kleine Canadees (hutschins) (De grootte van de vogel is echter te aanzienlijk t.o.v. de Toendra Rieten).

De kopvorm en overgang naar de snavel lijken ook een parvipes te rechtvaardigen, maar de snavel zelf vind ik niet overtuigend. Die zou ik niet 1 2 3 van een kleinere Canadees loskrijgen.

gerdwichers8

Plakje cake ;D : 1 Taverner's  op twee verschillende locaties  :right: . (nu klaar daarmee)


Wat ik echter nog niet weet is de leeftijd van de vogel: Ook dat zou kunnen helpen inzake de vogel te Roosteren. Als iemand misschien weet of deze recente Taverner's (Saari-Vriezenveen) een 2e jaars is, kan ik daar ten minste van afzien.

Martijn Bot

Citaat van: Max Berlijn op mei 11, 2013, 08:16:26 AM
zou zo maar eend om de ondersoort Parvipes kunnen gaan.
Dit lijkt me een typisch voorbeeld van een Freudiaanse verschrijving!

gerdwichers8


Wat verenkleed betreft, wordt afgezien van de chinstrap zekerheid verschaft door het unieke patroon van de gezamenlijk vleugeldekveren. Dit is zo uniek dat het omflippen van de ene vleugel (in spiegelbeeld) direct flopt wanneer die in plaats wordt gesteld met de vogel zelf.
Het juiste alternatief is veeleer dit:
De linker Saari is de linker Vriezenveen; dito de rechter dito de rechter.
Net als bijvoorbeeld de sterkte van de inkeping wijzigt bij wijziging van de invalshoek is ook dit unieke patroon niet even makkelijk te zien vanuit iedere hoek. Daarom wijzig ik de eerdere link even voor de volgende:


http://waarneming.nl/fotonew/1/4421671.jpg  Deze van Arno ten Hoeve is voor rechts het best bruikbaar tegen over die op de  eerdere link naar de Finse vogel [size=78%]http://www.caligata.com/birdersdiary/wp-content/uploads/2013/05/Brahut4.jpg[/size]


Op de mantel en schouderveren treedt een zelfde gelijkenis op. Minder succesvol op de onderzijde.


De rechterkant heeft bij ons betere samples; de Finnen  hebben links meer samples.


Links is voor de chinstrap niet het sterkste te leveren (voor rechts zijn er daarentegen wel goede foto's maar dat zijn andere sets dan deze). Voor de dekveren zijn wel goede sets.




gerdwichers8

Dan zijn het zo'n 2000km r. NO waarmee deze Nearctische gans  naar een Transsiberische oversteek hengelt.


( >:D ..of zou die de Zoo kwijt zijn)

arnotenhoeve

Is dit wat?

Mijn enige foto met de linkerzijde van de vogel...

http://waarneming.nl/foto/view/4744881

groeten
Arno

gerdwichers8

En of!
Als ik deze foto zie, geef ik de vogel te Roosteren (die op de linkerzijde ook de beste foto's heeft, en veelal ook uit deze hoek) alle kans dat zelfs met een geheel vervangen verenkleed, ook  dat geval nog te betrekken is op 1 en hetzelfde individu. :duim:
De situatie van de veren komt onwaarschijnlijk goed overeen (wederom mantel, schouder en dekveren).
Let wel, de vogel die Arno toont is in Vriezenveen gefotografeerd


rudi

#143
Citaat van: August op februari 24, 2013, 23:07:59 PM
Wat denken jullie van deze?
http://waarneming.nl/waarneming/view/73945601
ik vind de kop wat gelig van kleur voor een canadees .
edit:
op de 4 fotoos op waarneming.nl ( kl can gans > informatie) is de kleur van de kop en onderzijde de zelfde kleur, bij deze gans niet.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

August

Citaat van: rudi op mei 16, 2013, 11:22:07 AM
Citaat van: August op februari 24, 2013, 23:07:59 PM
Wat denken jullie van deze?
http://waarneming.nl/waarneming/view/73945601
ik vind de kop wat gelig van kleur voor een canadees .
edit:
op de 4 fotoos op waarneming.nl ( kl can gans > informatie) is de kleur van de kop en onderzijde de zelfde kleur, bij deze gans niet.
Beste Rudi misschien verstandig om alles eerst te lezen in dit Topic.  Het gaat er nu om wat voor ondersoort het is van de Kleine Canadees en niet of het wel of niet een Canadees is.
August van Rijn

gerdwichers8

De situatie omtrent het aantalsverloop van de carrierspecies te Saari is erg interessant en van belang.


Het inzicht dat de vogel r. oost zou verdwijnen is gebaseerd op de positie van de vogel binnen de winterverspreiding van de toendra ganzen en het verloop van hun terugtrek.
Vanwege mijn uurhoktellingen sinds 13 feb.j.l. is de aantalsontwikkeling en daarmee de terugtrek van de toendra ganzen van dag tot dag haast, gevolgd. Daarmee is de afwezigheid-aanwezigheid-afwezigheid van de Canadees  nagenoeg bekend, maar zeker zo belangrijk is dat de vogel arriveerde bij aankomst van 1000en zuidelijker overwinterende toendra´s tijdens hun terugtrek ( De koude blokkade vertraagde dat). De 1000 verdwenen vervolgens echter bij de eerste mogelijkheid.
Overeenkomst op met de situatie te Rooseren lijkt dat eveneens te bevestigen. De grootste aantallen rietganzen van toen, bevonden zich ten noorden van de vogel, hoewel België nog wel enkele 1000en hield op dat moment.
Zo is het inzicht ontstaan dat de positie van de vogel geen ´lukrake´ presentie betreft maar een perifere positie inhoudt binnen òf ten opzichte vàn de toendra´s.
De vinder van de Finse vogel is gevraagd om het verloop van de ganzen te beschouwen en hij informeerde me daarover.
De groep ganzen waaronder de Canadees vertoefde sinds eind februari onderweg naar Saari (de groep verdween ook als laatste) is na 4 mei, na 4 dagen verblijf, verdwenen. Deze groep heeft eerder om de een of andere reden eigenlijk geen haast gehad. Kou?
Daarna zijn géén groepen toendra's (ik moet ook de Kollen insluiten) achtergebleven of gearriveerd.
Het is nu echter wel volgelopen met Brandjes die kort geleden, vorige week, hier nog doortrokken.


Bij het eerste contact tussen de Canadees en de toendra´s heeft dat ten opzichte van de westwaartse trek èn ten opzichte van Alaska,  een uiterst oostelijke groep moeten betreffen. Nu zien we hier het spiegelbeeld.


Ik heb géén inzicht of het werkelijk nu nog de meest oostelijke groep toendra's is die gevolgd wordt, of dat het slechts onder die indruk van  periferie is, dat de vogel de laatste toendra's volgt: dat zijn voor de vogel de eersten. Maar hij is en blijft onder de laatste groepen.
De vogel kan niet de periferie zelf beogen maar na 'mischief' heeft die onder de toendra's  zijn 'relief' : Om de weg terug te vinden!


Gert Veurink

De vriezenveense hutchins' is door cdna aanvaard
groet!
Gert Veurink



Max Berlijn

Da's mooi en terecht! Goed geval van een Kleine Canadees met, op een ring na, de beste papieren die je kan krijgen. Ja ze kunnen lichter dan deze maar daarmee niet minder een vogel die qua uiterlijk hier goed wild kan komen (hoewel als je ruim denkend bent de donkere minima hier misschien wel wild kan komen)
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Timo Roeke

Erg blij mee. Goede ontdekking van Paul Knolle! Tegelijkertijd met de eerste dwerggans van Twente. Waarvoor dank aan Gerd Wichers :).

gerdwichers8

#149
Citaat van: Timo Roeke op december 08, 2013, 13:42:55 PM
Erg blij mee. Goede ontdekking van Paul Knolle! Tegelijkertijd met de eerste dwerggans van Twente. Waarvoor dank aan Gerd Wichers :) .


Vreemde verdeling, ik heb geen Paul Knolle gezien op vrijdag of zaterdag bij een Kleine Canadees die een  'local' als ik niet tot in het derde taxon identificeer. Zaterdags zijn er toch stellig meerdere vogelaars  geweest die bij hetzelfde dier op die moeilijkheid ervan +1 net zo min veel verder waren (èn hun handen al vol hadden aan hybrides). Zondag heeft de man geen Dwerggans gezien. Maandag voor de tweede keer langs komen vanwege een zoveelste belletje dat ook de tweede en derde al gezien was in drie dagen.

Laat m correct invoeren op dat derde taxon en tonen beter te weten als die ergens de eerste in wil zijn, maar dat lukte ook  niet.

Die ontdekking mag die voor zich zelf houden.