Hutchins' (?) Canadese Gans bij Vriezenveen

Gestart door August, februari 24, 2013, 23:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvdlaan

Citaat van: Gert Ottens op maart 01, 2013, 11:45:35 AM
Citaat van: Justin Jansen op maart 01, 2013, 10:51:50 AM
Zou eens goed zijn om alle gevallen van "hutchsinii" eens voor te leggen aan de beste man. Denk dat de uitkomst van de nu aanvaarde gevallen wel eens intressant zou kunnen zijn.
Persoonlijk denk ik dat dit wel meevalt. Steven was het i.i.g. eens met de determinatie van de vogel van 2008, maar eerlijk gezegd zien alle aanvaarde gevallen er naar mening gewoon goed uit. De meeste zijn klein (Brandgans-formaat of kleiner) met een (zo-goed-als) witte borst en een hoekige kop; dan past eigenlijk alleen het etiket hutchinsii.

Mee eens.
Max stipte het al aan dat we erg streng waren en zijn mbt hutchinsii. Vogels als Limburg en Vriezenveen kunnen wellicht het pad effenen voor iets grotere en iets meer donkere vogels.

Gert Ottens

Citaat van: Max Berlijn op februari 28, 2013, 22:41:22 PM
Ik zit in Africa en zie de foto's van die Kleine Canadees van Overijssel. Serieus geval lijkt me, weet dat Hutchins de grootste ondersoort van de Kleine is en dat op sommige foto's de vogel van Limburg groter leek dan een Kolgans maar als je de moeite neemt het youtube filmpje van deze vogel te bekijken zie je dat die kleiner is. Ik heb zelf niet zo veel problemen met de grootte van die Overijssel vogel. Wel lijkt de borstkleur aan de donkere kant op sommige foto's maar mogelijk zijn wij te voorzichtig betreffende die borstkleur t.o.v. de .Engelse vogelaars. Succes ermee.

Overigens is taverneri de grootste van de kleine, en niet hutchinsii, maar dat even terzijde. Verder veel succes daar!

gerdwichers8

Citaat van: Gert Ottens op februari 27, 2013, 17:27:31 PM
Met de nieuwe foto's en vooral die bewegende beelden ben ik (zei de gek) ook om, de vogel is iets donkerder dan een typische hutchinsii, maar het is gewoon in alles (kop- en snavelvorm, structuur etc.) een hutchinsii!


Niet dat ook maar iemand op mijn oordeel zit te wachten, maar toch...;-)




Dit soort situatie heeft nou eenmaal de scherpte van een vlijm en de slagkracht van een kloofbijl nodig.
Je hebt dan weliswaar geen 10 uit 10, maar toch bedankt Gert :duim:

Albert de Jong

Ik zie dat er in dit topic ook over de Groenlandse kolgans wordt gesproken. Ik hoop dat ik met deze reactie niet teveel off-topic ga.
Volgens mij kan dit ook een hybride kolgans x toendrarietgans zijn. Van die hybrides is er de laatste jaren een aantal opgemerkt door Lützen Portengen, PieterGeert en ondergetekende. Meestal gaat het dan om oranjesnavelige exemplaren die zich in gemengde groepen kol x toendra ophouden. De vogels vertonen intermediare kenmerke: ze zijn vaak forser dan kolgans, hebben een vrij dikke ondersnavel of lange snavel, een klein kolletje en een (half-) donkere nagel. Een deel van de gevallen is goed gefotografeerd. Op het filmpje bij een van de waarnemingen zie ik aan het einde net iets van de schouderveren. Die hebben toch echt lichte veerranden, misschien te licht voor een Groenlander. En de vogel van Vriezeveen loopt ook in zo'n gemengde groep...
Lijkt me een optie om in het veld rekening mee te houden. Maar dan in de volgende winter, want ik vertik het om ook nog maar één gans te bekijken vanaf 1 maart.  :)
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Max Berlijn

@Gert je hebt gelijk alleen taverneri is nauwelijks een Kleine te noemen. Schotland heeft een aantal goede Taverneri's, minimaal een dacht ik. Persoonlijk denk ik dat Taverneri hier kan komen evenals een goede minima alleen die laatste wordt erg veel gehouden. Verder ben ik het eens met Mlodinow en Jan, wij zijn te streng met name over de borstkleur, in het verlengde daarvan ben ik het eens met Justin, je zou de vele afgewezen gevallen opnieuw moeten bekijken, de aanvaarde zitten wel snor. Zo nu weer achter de Golden Pipit aan...
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

gerdwichers8

Stel dat met zekerheid te stellen is dat het een 'mix' is tussen hutchinsii x taverneri, is daar dan een argument om een intergrade (natuurlijke situatie) te bepleiten tegen een soep die zijn ontstaan heeft uit een waterwildcollectie?
Als ik de expert zo aanhoor suggereert het dat hij alleen voor de intergrade aandacht heeft (en daarmee een heuse dwaalgast)

Bas vd Burg

#96
@Gert (Ottens), mag ik nu heel voorzichtig concluderen dat Steven Mlodinow de Vriezeveen-vogel geen hutchins vindt? Of lees ik dan teveel tussen de regels door?

Vanmiddag een kleine 2 uur gezocht rondom Vriezeveen. Alle plekken afgezocht waar mogelijke Hutchins de afgelopen week is waargenomen, maar helaas. Sterker nog alleen ten oosten van Engbertdijksvenen vonden we een leuke club ganzen (iets van 600 Toendra's, 300 kollen en 2 Kleine Rieten) maar ook daar minder ganzen dan gisteren.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Gert Veurink

En kan de heer mlodinow of iemand anders aangeven of er
1. een cruciaal verschil is met de limburgvogel, zo ja wat dan
2. Sprake is van een dwaalgast (zoals Gerd vraagt)
groet!
Gert Veurink



Max Berlijn

@Gert V. de Limburgse vogel heeft in ieder geval een lichter gekleurde borst en lijkt kleiner (dat laatste is moeilijk te zeggen omdat de foto's van Vriezeveen minder van kwaliteit zijn), dwaalgast ?? Even goed teruglezen Gert, als het geen hutchinsi blijkt zal de CDNA vast geen positief advies geven totdat eventueel inzichten veranderen
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Gert Veurink

Citaat van: Max Berlijn op maart 02, 2013, 04:13:48 AM
@Gert V. de Limburgse vogel heeft in ieder geval een lichter gekleurde borst en lijkt kleiner (dat laatste is moeilijk te zeggen omdat de foto's van Vriezeveen minder van kwaliteit zijn), dwaalgast ?? Even goed teruglezen Gert, als het geen hutchinsi blijkt zal de CDNA vast geen positief advies geven totdat eventueel inzichten veranderen

Had ik wel gelezen, maar ik vind de limburgse vogel niet overtuigend lichter en ook niet overtuigend kleiner. Als je alle foto's en het filmje van Carl Derks bekijkt en de verschillende lichtomstandigheden in aanmerking neemt.
Ik snap dat de CDNA m niet telt als het geen huntchins' is, de vraag is alleen of dat terecht is. Ik weet dat niet. Ik heb al aangegeven dat t mij ook niet zo heel veel uitmaakt.

Mij valt alleen op dat ik de argumentatie tot nu toe heeeeel erg zwak vind. Als ik dezelfde artikelen lees, dezelfde boeken raadpleeg en dezelfde reacties van dezelfde deskundigen snap ik niet hoe vol te houden is dat de limburgse vogel een zekere hutchins' is en de overijsselse dat niet zou zijn. Dus aanvaarding zou ik in lijn vinden met de limburgse beslissing, bij afwijzing denk ik dat in elk geval de limburgse nog maar eens kritisch bekeken zou moeten worden.
Ik denk dat er een derde optie is, namelijkidd bijv hybride maar niettemin wilde kleine canadese een optie die door meerdere mensen is genoemd.
Maar ik zei het al, ik ben niet deskundig op dit thema, maar valt mij wel op dat mensen elkaar napraten en een zogenaamd verschil tussen de limburgse en de overijsselse vogel aanpraten. Een verschil dat ik wel zie, maar tot nu toe heeft niemand mij kunnen overtuigen dat dat verschil de ene tot een hutchins' maakt end e ander niet.
groet!
Gert Veurink



August

Citaat van: Max Berlijn op maart 02, 2013, 04:13:48 AM
@Gert V. de Limburgse vogel heeft in ieder geval een lichter gekleurde borst en lijkt kleiner (dat laatste is moeilijk te zeggen omdat de foto's van Vriezeveen minder van kwaliteit zijn), dwaalgast ?? Even goed teruglezen Gert, als het geen hutchinsi blijkt zal de CDNA vast geen positief advies geven totdat eventueel inzichten veranderen
Ook dat lichtere borst vind ik ook niet overtuigend de foto,s van limburg zijn bij gunstige lichtomstandigheden genomen die van Overijssel met grijs weer, zoals je kan zijn lijken alle grijze ganzen  op de foto,s van Limburg ook lichter dan die van Overijssel.
August van Rijn

Vincent Hart

Het gevaar is natuurlijk wel dat je je veldindrukken van de vogel die je wel gezien hebt, gaat vergelijken met de foto's van de vogel die je niet gezien hebt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gert Ottens

Citaat van: Gert Veurink op maart 01, 2013, 20:02:05 PM
En kan de heer mlodinow of iemand anders aangeven of er
1. een cruciaal verschil is met de limburgvogel, zo ja wat dan
2. Sprake is van een dwaalgast (zoals Gerd vraagt)


Vraag 1. Zal hem dit vragen.
Vraag 2. Heb ik gedaan, tenminste ik vroeg hem of taverneri naar zijn idee ook serieus te nemen is als dwaalgast in een westeuropese context.
Daarnaast wil ik hem 3. vragen om de foto's van Vriezenveen (en dus ook die van Limburg) door te sturen naar zijn mede-auteurs.


Maar hij heeft nog niet gereageerd op vraag 2. Zodra hij dat doet vuur ik vraag 1 en 3 op hem af (wil hem niet meteen overvragen;-)

Gert Ottens

Citaat van: Bas vd Burg op maart 01, 2013, 19:58:28 PM
@Gert (Ottens), mag ik nu heel voorzichtig concluderen dat Steven Mlodinow de Vriezeveen-vogel geen hutchins vindt? Of lees ik dan teveel tussen de regels door?

Vanmiddag een kleine 2 uur gezocht rondom Vriezeveen. Alle plekken afgezocht waar mogelijke Hutchins de afgelopen week is waargenomen, maar helaas. Sterker nog alleen ten oosten van Engbertdijksvenen vonden we een leuke club ganzen (iets van 600 Toendra's, 300 kollen en 2 Kleine Rieten) maar ook daar minder ganzen dan gisteren.


Zoals ik Steven's antwoord interpreteer vind hij het eerder een taverneri of een 'intergrade' tussen taverneri en hutchinsii. Hij zegt dus niet expliciet dat het geen hutchinsii is...


Jammer trouwens dat de vogel weg lijkt te zijn!

Gert Ottens

Citaat van: Gert Veurink op maart 01, 2013, 20:02:05 PM
En kan de heer mlodinow of iemand anders aangeven of er
1. een cruciaal verschil is met de limburgvogel, zo ja wat dan
2. Sprake is van een dwaalgast (zoals Gerd vraagt)

Op de vraag naar de ondersoort van de Limburgse vogel (ik stuurde hem een link naar het stukje van Max op dutchbirding.nl), antwoordde Steve Mlodinow:

"This bird is very likely a Taverner's Cackling Goose... Steve"

Kort maar krachtig, zullen we maar zeggen. Want dit was het, geen antwoord op de overige vragen...
Blijkbaar heeft 'ie het druk of zo, dus ik probeer het binnenkort nog eens.




Gert Veurink

Citaat van: Gert Ottens op maart 04, 2013, 16:06:40 PM
Citaat van: Gert Veurink op maart 01, 2013, 20:02:05 PM
En kan de heer mlodinow of iemand anders aangeven of er
1. een cruciaal verschil is met de limburgvogel, zo ja wat dan
2. Sprake is van een dwaalgast (zoals Gerd vraagt)

Op de vraag naar de ondersoort van de Limburgse vogel (ik stuurde hem een link naar het stukje van Max op dutchbirding.nl), antwoordde Steve Mlodinow:

"This bird is very likely a Taverner's Cackling Goose... Steve"

Kort maar krachtig, zullen we maar zeggen. Want dit was het, geen antwoord op de overige vragen...
Blijkbaar heeft 'ie het druk of zo, dus ik probeer het binnenkort nog eens.

Dank voor de moeite!

Jullie vinden het niet heel erg dat ik nu stiekem heel hard moet lachen he.
groet!
Gert Veurink



gerdwichers8

Roosteren en gevogelte; ach ja, eerlijk duurt het langst, daar ben ook ìk soms best voor te vinden.

Max Berlijn

#107
CiteerJullie vinden het niet heel erg dat ik nu stiekem heel hard moet lachen he.
Hoezo?
1 Mlodinow is EEN Amerikaan die dit zegt (die heel in het begin een stuk over deze materie heeft geschreven wat daarna door velen is uitgewerkt (o.a. door mijzelf), zelf vind ik de vogel van Limburg geen (zuivere) Taverneri, daarvoor is bijvoorbeeld de hals te kort en te dik.
2 Lees mijn stuk in DB over de herkenning van Kleine Canadeesjes en de NL gevallen (ex Roosteren dat was immers daarna), ik geef zelf aan dat Taverneri hier best kan komen (er is minimaal een schots geval van dit Taxon). Neem de boeken van Anderson en Hanson erbij (ook na het stuk van Mlodinow verschenen, een auteur is inmiddels overleden, die spreken over 200 vormen van Kleine en Grote Canadese ganzen, elk rivierdal heeft wel weer een eigen vorm).
Concluderend denk ik dat we te streng zijn betreffende de aanvaarding van (zuivere?) Hutchinsi's in NL. De gevallen van Limburg, Doniaburen 2003 maar ook Vriezenveen zijn serieuze gevallen van vogels die je Hutchinsi kan noemen (Limburg) of invloeden hebben van Taverneri (Vriezenveen) maar daarom niet minder wild.
Mensen, het is heel logisch dat veel van de vormen van de Kleine Canadese Gans mengen aan de randen van de verspreidingsgebieden van de ondersoorten/vormen, het is immers een soort. Herkenning en een naam plakken op een vogel is soms makkelijk (Stad aan het Haringvliet), soms moeilijker (Doniaburen, Vriezenveen, Roosteren). Het gaat dus wederom niet om wel of geen gelijk. Het is wel belangrijk dat de CDNA zich blijft interesseren voor deze ontwikkelingen en hun beleid daar eventueel op aanpast. Inderdaad is een zuivere minima welke echt in het westen van de US voorkomt (nog) te ver van ons bed maar ik denk dat ik verder voor alle meer oostelijke (meng)vormen open sta.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

gerdwichers8

Als er 1 familiegroep tot transatlantische dispersie in staat moet worden geacht, dan zijn het wel de ganzen. Maar met zekerheid escapes uitsluiten is een duchtig probleem.
Hoe isoleer je een op zichzelf staand geval aan de hand van een betrouwbaar kenmerk en stel je de status  zeker; dat lijkt mij dieper het continent in, een steeds lastiger vraagstuk.
Wat de ondersoort ook is, doet toch niet ter zake; al kwam die van de Aleoetn'.

Max Berlijn

#109
Hierbij een in mijn ogen klassieke taverneri: http://www.flickr.com/photos/sandmanindubai/4508130412/ let op hals (lang en dun) lijf (relatief groot), borstkleur (donkerder dan de Limburg vogel) en plat voorhoofd.
PS de vogel rechtsachter is een Leucoperea.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Max Berlijn

Er wordt momenteel gewerkt in samenwerking met Mlodinow en zijn vrienden aan een artikel en mogelijke (her) indiening van een aantal moeilijkere vogels in NL waarvan verwacht wordt dat ze zo moeilijk zijn omdat ze invloeden van taverneri hebben of taverneri's blijken. Paul Knolle en Gert Ottens nemen de leiding in deze, ik help. Indien je goede foto's hebt van zulke vogels inclusief Vriezeveen laat maar komen. Een gedeelte van de populatie van Taverneri heeft dezelfde " flyway" als de Sneeuwganzen populaties waarvan wij bewezen gevallen hebben,  al met al is taverneri een prima kandidaat voor de Nl lijst en dus ook vogels met gedeeltelijke kenmerken van beide ondersoorten.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

August

Citaat van: Max Berlijn op maart 09, 2013, 08:48:15 AM
Er wordt momenteel gewerkt in samenwerking met Mlodinow en zijn vrienden aan een artikel en mogelijke (her) indiening van een aantal moeilijkere vogels in NL waarvan verwacht wordt dat ze zo moeilijk zijn omdat ze invloeden van taverneri hebben of taverneri's blijken. Paul Knolle en Gert Ottens nemen de leiding in deze, ik help. Indien je goede foto's hebt van zulke vogels inclusief Vriezeveen laat maar komen. Een gedeelte van de populatie van Taverneri heeft dezelfde " flyway" als de Sneeuwganzen populaties waarvan wij bewezen gevallen hebben,  al met al is taverneri een prima kandidaat voor de Nl lijst en dus ook vogels met gedeeltelijke kenmerken van beide ondersoorten.
Een goed initiatief  :duim: .
August van Rijn

gerdwichers8



Dit toont wellicht eerder mijn eigen wildheid aan i.p.v. die van de gans, maar zowel de Rietganzen als de hutchinsii zijn beide echte toendra ganzen. Als het ècht een wilde taverneri is, zou die ook via Siberië hebben kunnen komen. Nu de vogel ook met de Toendrarietganzen verdwenen is, kan deze flinterdunne speculatie  wat standhouden.

gerdwichers8

De vogel van Roosteren is hier vaak ter sprake gekomen, maar in hoeverre is uitgesloten dat dit dezelfde is? Of, andersom, is dat met zekerheid te bevestigen..de twee lijken erg veel op elkaar, het is al vaker gezegd.

August

Citaat van: gerdwichers8 op maart 10, 2013, 01:48:51 AM
De vogel van Roosteren is hier vaak ter sprake gekomen, maar in hoeverre is uitgesloten dat dit dezelfde is? Of, andersom, is dat met zekerheid te bevestigen..de twee lijken erg veel op elkaar, het is al vaker gezegd.
Ja ik denk ook dat het dezelfde kan zijn, er word gezegd dat de vogel van Roosteren een lichtere borst zou hebben , en kleiner zou zijn. Is er niet iemand die handig is met foto,s om eventuele individuele kenmerken van bv de kop tekening kan uitlichten ?
August van Rijn

Jeroen Nagtegaal

Een ander idee is om te kijken of er geringde Kolganzen in de groep zitten/zaten. Te kijken waar deze nu zitten. Het zou niet vreemd zijn als deze Canadees meetrekt met Kolganzen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

Citaat van: Max Berlijn op maart 09, 2013, 08:48:15 AM
.... Een gedeelte van de populatie van Taverneri heeft dezelfde " flyway" als de Sneeuwganzen populaties waarvan wij bewezen gevallen hebben,  ... 

Wat zijn die bewezen gevallen dan? Ik ken alleen maar de vogel met een gekleurde ring (zonder inscriptie) in een groep van 18 vogels in april 1979.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Max Berlijn

#117
@Trinus, zie het boek van Arnoud, ik bedoel de groep van 18 uit Manitoba met ring, jaren tachtig bij Andijk.

Edit: April 1980 Andijk
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

gerdwichers8

De relatie die de vogel met de Brandgans onderhield, getuigt ervan dat er een individuele voorkeur is voor het geslacht Branta, zelfs als de vogel véél keus heeft (zeker tussen 14:15 uur tot 16:55 uur ).
De relatie die de vogel met de grauwe ganzen, merendeels Toendrarietganzen, heeft blijkt echter sterker te zijn als de Brandgans verdwenen is; de Canadees verkiest de groep boven een individuele Branta.
Zou de vogel via de Atlantische route zijn gekomen, zou de vogel dan niet een grote groep Brandganzen hebben verkozen (meer in de kustprovincies) en daarbij zijn blijven plakken of via Scandinavië zelfs ergens tussen de Grote Canadezen? Of waarom in Nederland aangekomen niet alsnog? Waarom blijft deze vogel tussen de Toendra's plakken; mogelijk dat zijn oorsprong van over ver er sterker mee samenhangt?


Enfin, niet dat het dan geen kip hoeft te zijn die slechts tussen de Dollard en Geleen pendelt wanneer de wintergasten uit Siberië arriveren.

Max Berlijn

Er zit twee jaar tussen de gevallen, inderdaad zat de Limburgse vogel (nu eens niet) tussen Brandganzen, maar tussen Kollen en Toendra's. Ik blijf de vogel van Vriezenveen op de meeste platen een slag donkerder vinden dan de Limburse vogel en een slag groter.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.