Grote Kruisbekken 2013

Gestart door maartenwielstra, oktober 12, 2013, 19:03:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

sam

#180
Ja heel interessant. Ik vind mijn 'afgeplatte' type C wel erg lijken op K2. Heb dat ook al eens geopperd met een andere opname. En volgens PieterGeert Gelderom wijst het sterk richting gewone en niet grote kruisbek.
groet Sam

Thijs Fijen

Ja, dat heeft (later) ook door mijn hoofd gespookt.
Thijs Fijen

JacobBosma(Gr.)

Gister in het Noordlaarderbos deze vogel. Helaas weer niet goed gezien, maar het lijkt me in ieder geval geen K2-type die ook veel in dit bos rondvliegen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/80743332
Groeten, Jacob Bosma

gerdwichers8

Moet er nog wat meer zien, maar ik houd twijfel bij K2 type Kruisbek. Zijn er mensen die pertinent zeker zijn dat dat geen Grote Kruisbek is?
Ik moest het vanochtend kort met een telescoop doen maar in een grote groep Kruisbek C nam ik zo'n vogel ook op en er zat op een gegeven moment een vogel in de top die een goede snavel een dikke kop en groot formaat vertoonde.
1: Is er een duidelijk grootte verschil tussen de verschillende Kruisbekken onderling?
2: Waarom kan een soort die vroeg tot broeden komt niet vroeg in het jaar een invasie aanvangen?
Maar goed, ik steek er mijn hand niet voor in het vuur (zou ik als ik zeker ben al helemaal niet doen), want ik wil eerst lang en rustig naar dit soort vogel kijken voor ik op zeker ga. Hopelijk kan ik er wat meer tijd in investeren, want ik heb nauwelijks tijd voor het bos gehad dit najaar.

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op januari 15, 2014, 21:22:23 PM
Moet er nog wat meer zien, maar ik houd twijfel bij K2 type Kruisbek. Zijn er mensen die pertinent zeker zijn dat dat geen Grote Kruisbek is?
Ik moest het vanochtend kort met een telescoop doen maar in een grote groep Kruisbek C nam ik zo'n vogel ook op en er zat op een gegeven moment een vogel in de top die een goede snavel een dikke kop en groot formaat vertoonde.
1: Is er een duidelijk grootte verschil tussen de verschillende Kruisbekken onderling?
2: Waarom kan een soort die vroeg tot broeden komt niet vroeg in het jaar een invasie aanvangen?
Maar goed, ik steek er mijn hand niet voor in het vuur (zou ik als ik zeker ben al helemaal niet doen), want ik wil eerst lang en rustig naar dit soort vogel kijken voor ik op zeker ga. Hopelijk kan ik er wat meer tijd in investeren, want ik heb nauwelijks tijd voor het bos gehad dit najaar.

Kruisbekken verschillen onderling wel wat in grootte (zoals zoveel soorten) maar dan zul je flinke aantallen Kruisbekken onder gelijke omstandigheden moeten vergelijken. Een èchte Grote valt onder normale omstandigheden in veruit de meeste gevallen wel op temidden van een aantal gewone, zie bijlage en let daarbij ook 's op de poten.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JacobBosma(Gr.)

Citaat van: gerdwichers8 op januari 15, 2014, 21:22:23 PM
Moet er nog wat meer zien, maar ik houd twijfel bij K2 type Kruisbek. Zijn er mensen die pertinent zeker zijn dat dat geen Grote Kruisbek is?
Ik moest het vanochtend kort met een telescoop doen maar in een grote groep Kruisbek C nam ik zo'n vogel ook op en er zat op een gegeven moment een vogel in de top die een goede snavel een dikke kop en groot formaat vertoonde.
1: Is er een duidelijk grootte verschil tussen de verschillende Kruisbekken onderling?
2: Waarom kan een soort die vroeg tot broeden komt niet vroeg in het jaar een invasie aanvangen?
Maar goed, ik steek er mijn hand niet voor in het vuur (zou ik als ik zeker ben al helemaal niet doen), want ik wil eerst lang en rustig naar dit soort vogel kijken voor ik op zeker ga. Hopelijk kan ik er wat meer tijd in investeren, want ik heb nauwelijks tijd voor het bos gehad dit najaar.

Ik heb sterk het vermoeden dat C-types zelf het K2 geluid maken. In het Noordlaarderbos zitten zo'n 40 kruisbekken en de ene keer lijkt dat een homogene C-groep te zijn en het andere moment maak ik alleen maar K2 opnames of een variant daarvan (alleen maar dakjes onder de 4 kHz, zonder pootjes naar boven of beneden).
Dinsdag in de Sellingerbossen een opname gemaakt waarbij een C-type over lijkt te gaan in K2 en weer terug. Ervan uitgaande dat het om 1 vogel gaat, maar daar lijkt het wel op gezien de gelijkmatige interval.

http://waarneming.nl/waarneming/view/81212925


Groeten, Jacob Bosma

Jacob Molenaar

Prachtige foto en nog eens handig om het te vergelijken (grote kruisbek en kruisbek): http://waarneming.nl/foto/view/5986090 .
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)