Bidsprinkhaan? Wandelend blad? Ghana

Gestart door Michiel en Milka, februari 21, 2013, 21:31:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel en Milka

Bij deze nog meer twijfels. Bij wandelend blad gezocht, maar dat leek er niet echt op. Ook bidsprinkhaan vond ik niet goed passen, dus kom ik hier weer uit voor hulp.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://ghana.observado.org/waarneming/view/73311720
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2012-12-28 Ghana - Volta region
Foto's:
Groet, Michiel

Arp

Hoi Michiel,

beide zijn nimfjes bidsprink, deze iets jonger dan de andere. Die opgekrulde staart is voor veel soorten, zeker bij de jonkies "standard issue", maar ik kan er desondanks niks zinnigs over te zeggen - heb me nooit in de Afrikaanse soorten verdiept  :rolleye:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

arjan.kop

Het is een bidsprinkhaan, een larf van iets dat goed Sphodromantis kan zijn.

Arp

Ja Sphodromantis sp. zou heel goed kunnen, maar ik weet domweg niet of er nog andere opties zijn ...  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

arjan.kop

Ik ook niet echt. Generieker kun je ze bijna niet krijgen.

Michiel en Milka

Dank! Dat is weer vlot antwoord. Maar zie ik het goed dat Sphodromantis niet in de database staat? Wel Mantodea spec.
Groet, Michiel

Arp

Mantodea spec is wel erg lomp - zal meestal preciezer kunnen.

Voor deze lijken me twee opties bruikbaar:

Mantidae spec.
Sphodromantis spec. (iets onzeker)

Beide bestaan nog niet. Het is absoluut zinnig om ze beide aan te vragen - en dan maar kiezen :)

Ik zou denk ik voor Sphodro onzeker gaan - er is een grote kans dat het gewoon klopt en dan istie zo gewoon beter terug te vinden en tzt op zeker te zetten als er iemand langkomt die ze wel allemaal kent.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

arjan.kop

Ik vraag me af of ze op naam te krijgen zijn. Volwassen zijn ze al knap lastig. Ik heb nog ergens een Italiaanse tabel liggen als het goed is.

nick w

heb je mijn beesten gezien Arjan? Helpt je italiaanse tabel daarbij wellicht? http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=217360.0

Bedankt, en groet,
Nick W

arjan.kop

ik zal eens kijken. Tabel zit nu in een order in een doos in een zeecontainer... Waarschuwing alvast, een detail van het ponotum recht van boven en een blik op de binnenzijde van de voortibiae zijn meestal onontberlijk.

nick w

voortibia wist ik, pronotum niet.. Ik hoop dat je toch iets kunt als je eenmaal bij de tabel kunt  :rolleye:

Groet,
Nick W

Michiel en Milka

Citaat van: Arp op februari 21, 2013, 23:04:15 PM
Mantodea spec is wel erg lomp - zal meestal preciezer kunnen.

Voor deze lijken me twee opties bruikbaar:

Mantidae spec.
Sphodromantis spec. (iets onzeker)

Beide bestaan nog niet. Het is absoluut zinnig om ze beide aan te vragen - en dan maar kiezen :)

Ik zou denk ik voor Sphodro onzeker gaan - er is een grote kans dat het gewoon klopt en dan istie zo gewoon beter terug te vinden en tzt op zeker te zetten als er iemand langkomt die ze wel allemaal kent.
Als volgt aanvragen?

Graag toevoegen aan insecten (overig) de volgende verzamelsoorten

familie: Mantidae spec (Stål, 1871)

en:

Familie Mantidae
* Sphodromantis spec (Stål, 1871)

bron: deze Wiki pagina
Groet, Michiel

arjan.kop

Citaat van: nick w op februari 22, 2013, 20:14:33 PM
voortibia wist ik, pronotum niet.. Ik hoop dat je toch iets kunt als je eenmaal bij de tabel kunt  :rolleye:

Groet,
Nick W

Ik heb de container leeg en ik ben ongeveer de helft van mijn literatuur tegengekomen. Het artikel dat ik heb is
La Greca & Lombardo, 1987. Revisione delle Sphodromantis dell'Africa orientale. Mon. Zool. Ital. n.s., Suppl. 21 [o 22?]: 193-234

Hoewel interessant op zich heeft het weinig nut de sleutel erin hier te gebruiken. Er zijn niet veel soorten die in zowel Oost- als West Afrika voorkomen.

nick w

OK, dank je wel voor het kijken dan. Succes met de rest van de container! ;D

Groet,
Nick W