'Predatie' door ekster

Gestart door jva, februari 18, 2013, 13:03:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

jva

Hoi,

De ekster is als zoveel kraaiachtigen een alleseter, als de kans zich voordoet zullen ze bv in het broedseizoen ook een nest van een andere soort roven (eieren, jonge dieren).

'Predatie' op volwassen vogels (formaat grote bonte specht, merel) is mij niet bekend. Dit terwijl er zich inmiddels twee voorvallen hebben voorgedaan waar ikzelf getuige van was waarbij eksters (in beide gevallen betrof het twee dieren) respectievelijk een grote bonte specht actief aanvielen en (zoals vanmorgen waargenomen) een volwassen merel vrouwtje. Hoe het met de merel is afgelopen weet ik niet, maar de grote bonte specht werd later door mij dood aangetroffen op de plek waar ik het (toch wel heftig) gevecht enkele uren eerder had waargenomen. Dat het hier mogelijk niet om 'predatie' gaat in de zin van het dienen als voedsel bleek wel uit het feit dat de dood aangetroffen specht relatief ongeschonden was. De waarneming van de grote bonte specht is alweer van enkele jaren geleden en ik kan me het jaargetijde niet meer herinneren, maar zou de aanval op de merel (en mogelijk ook die op de specht) met territoriaal gedrag (voortplanting) te maken kunnen hebben? Ik kan me dit haast niet indenken (niet echt concurrenten), maar kan me al helemaal niet indenken dat dergelijke soorten als voedsel dienen voor eksters. Heeft iemand soortgelijke ervaringen of wellicht een verklaring? BvD.
Jelle

Klaas van Dijk

hoi Jelle,

Even gekeken in 'The Birds of the Western Palearctic' (Cramp & Perrins 1994, deel 8 ). Daarin staat (Ekster, pag 59, hoofdstuk Food):

CiteerMany observations of killing adult birds of other species in unusual circumstances such as cold weather or when victim is weakened; sometimes hunts in small groups. However, can catch healthy birds in flight, on ground, or on nest.

Er worden diverse voorbeelden gegeven (met bronnen). M.i. dus niet zeer ongebruikelijk. Kun je hier wat mee?

Groetjes, Klaas

canoorlander

Ik heb eind jaren '80 ooit een Ekster een straatduif zien aanvallen en doden. De duif fourageerde met enkele andere duiven in het gras toen er plots een ekster kwam aanvliegen en doelbewust naar één duif vloog. Er volgde een heftig gevecht waarbij de ekster de duif dood achterliet. Waarom dit gebeurde weet ik niet. De duiven zaten in een kinderboerderij en er was voedsel zat.


groeten
Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

jva

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 19, 2013, 11:02:07 AM
hoi Jelle,

Even gekeken in 'The Birds of the Western Palearctic' (Cramp & Perrins 1994, deel 8 ). Daarin staat (Ekster, pag 59, hoofdstuk Food):

CiteerMany observations of killing adult birds of other species in unusual circumstances such as cold weather or when victim is weakened; sometimes hunts in small groups. However, can catch healthy birds in flight, on ground, or on nest.

Er worden diverse voorbeelden gegeven (met bronnen). M.i. dus niet zeer ongebruikelijk. Kun je hier wat mee?

Groetjes, Klaas
Klaas bedankt. Het begint me inmiddels wel te dagen dat het wolven in schaapskleren zijn. Ik had het nooit achter ze gezocht, weer wat geleerd.
Ik vond ook dit op het internet afkomstig van het IVN Vecht & Plassengebied. Interessante materie.
Allen bedankt tot dusver.
Jelle

m.dijksterhuis

Als ik mij goed kan herinneren heeft er in Dutch Birding eens een verhaal gestaan over een ekster die een (overwinterende?) witvleugelstern doodde en de ogen uitpikte. Dit scheen vaker te gebeuren.

gr, Marc

Oenanthe

Eksters eten niet alleen eieren en weerloze jongen maar ook aas. Dat wijst erop dat ze vlees als een normaal onderdeel van hun voedselpakket beschouwen. Het ontbreekt ze alleen aan de speciale lichamelijke aanpassingen, zoals roofvogels die hebben, om levende prooi te vangen. Wat Albert heeft gezien en waar alle bronnen die genoemd worden op wijzen, is dat ze het toch wel eens proberen en daarbij ook nog wel eens succes hebben. Misschien lieten ze die specht liggen omdat ze hem niet open konden krijgen. Daarvoor ontbreekt het ze namelijk ook aan de benodigde lichamelijke aanpassingen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jva

Nu ik er zo mee bezig ben lijkt het niet eens zo opmerkelijk dat de soort ook andere vogels pakt, maar dat ze dit ook in groepsverband doen jagend op dezelfde prooi. Dat is iets wat bij vogels maar zelden voorkomt toch? Of zeg ik nu (weer) heel gekke dingen?
Jelle

Oenanthe

In groepsverband dezelfde prooi belagen is o.a. bekend van steenarend (zie de aflevering bergen uit Planet Earth) en zeearend. Dat is dus niet zo ongewoon.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

leonwillems@home.nl

Citaat van: m.dijksterhuis op februari 19, 2013, 20:44:33 PM
Als ik mij goed kan herinneren heeft er in Dutch Birding eens een verhaal gestaan over een ekster die een (overwinterende?) witvleugelstern doodde en de ogen uitpikte. Dit scheen vaker te gebeuren.

gr, Marc
Inderdaad, zie:Dutch Birding volume 24 (2002) no 22002-2White-winged Tern at Den Oever in December 2000 killed bij Common MagpieNovember-December 2000, up to three White-winged Terns Chlidonias leucopterus were wintering together with some Black Terns C niger at Den Oever, Noord-Holland, the Netherlands; the late stay of White-winged Terns (the last reported sighting was on 1 January 2001) is exceptional for the Netherlands. On 27 December 2000, one of the starving/weakened White-winged Terns was observed being killed by a Common Magpie Pica pica. The tern was collected and identified as a juvenile male moulting to first-winter plumage (now at Zoological Museum of Amsterdam, ZMA). Although Common Magpies are known to eat and/or kill many bird species, especially smaller passerines, predation of a White-winged Tern has probably not been documented before.
Harvey van Diek, Piet Heinstraat 21, 6512 GR Nijmegen, Nederland
harvey.vandieksovon.nl
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~