Een laboulbeniales misschien?

Gestart door Gerrit Reitsma, februari 16, 2013, 16:58:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Reitsma


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/73795728
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2013-02-16 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:






bij voorbaat dank Gerrit Reitsma

Arp

Zou een Laboulbeniales kunnen zijn - zet dat even in de titel, dan komen de goede mensen erop af :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrit Reitsma

Hallo Arp,

Bedankt voor je reactie en de tip, ga ik doen.

Groet Gerrit Reitsma

Mark Lammers

Ik heb een bericht aan Danny Haelewaters gestuurd

Danny Haelewaters

#4
Ha! Bedankt voor je berichtje, Mark!

Helaas ben ik geen keverheld (zou nochtans stilaan wat soorten moeten leren kennen). De schimmel is in elk geval een Laboulbenia. Zonder microscopie kan ik echter niet zeggen over welke soort het gaat. 

Is de kever verzameld of loopt ie nog vrij rond?  :blink:
Vidi ch'un s'affaccia quacchi fungi

Danny Haelewaters, PhD
http://www.dannyhaelewaters.com/

Mark Lammers

Dat is snel!
Ik laat de soortsnaam van deze kever wel even aan anderen over die toch net wat meer weten.

Danny Haelewaters

Citaat van: Mark Lammers op februari 17, 2013, 00:21:41 AM
Dat is snel!

Ik ben, naast ander materiaal uit Nederland, Maleisië, de Verenigde Staten, en God-weet-nog-welke-andere-plaatsen, ook nog met jouw specimen bezig (Pterostichus strenuus), dat is iets minder snel gegaan :angel: Ik vermoed dat het om Laboulbenia vulgaris gaat, maar dit is zo'n variabele soort dat ik niet helemaal zeker ben. Ik mail je hier later nog over na het nog eens bekeken te hebben.
Vidi ch'un s'affaccia quacchi fungi

Danny Haelewaters, PhD
http://www.dannyhaelewaters.com/

Mark Lammers

Citaat van: Danny Haelewaters op februari 17, 2013, 05:45:26 AM
Citaat van: Mark Lammers op februari 17, 2013, 00:21:41 AM
Dat is snel!

Ik ben, naast ander materiaal uit Nederland, Maleisië, de Verenigde Staten, en God-weet-nog-welke-andere-plaatsen, ook nog met jouw specimen bezig (Pterostichus strenuus), dat is iets minder snel gegaan :angel: Ik vermoed dat het om Laboulbenia vulgaris gaat, maar dit is zo'n variabele soort dat ik niet helemaal zeker ben. Ik mail je hier later nog over na het nog eens bekeken te hebben.

Prima, ik heb geen haast.

Gerrit Reitsma

Hallo Mark en Danny,

Bedankt voor jullie reacties, ik heb ook geen haast.
Ben wel zeer benieuwd natuurlijk.

Groet Gerrit Reitsma

Danny Haelewaters

Heb je de kever nog?
Als je hem zou kunnen opsturen, dan kan ik de Laboulbeniales erop identificeren.

Citaat van: Gerrit Reitsma op februari 18, 2013, 18:28:40 PM
Hallo Mark en Danny,

Bedankt voor jullie reacties, ik heb ook geen haast.
Ben wel zeer benieuwd natuurlijk.

Groet Gerrit Reitsma
Vidi ch'un s'affaccia quacchi fungi

Danny Haelewaters, PhD
http://www.dannyhaelewaters.com/

Mark Lammers

Ik had hier gisteren met Theodoor over. De kever zou Ocys harpaloides zijn. En toeval of niet: de eerste foto waar ik op klik heeft ook Laboulbeniales.

Gerrit Reitsma

Hallo allemaal,

Helaas heb ik natuurlijk de kever niet meegenomen, maar misschien een volgende keer.

Groet Gerrit Reitsma

robin

#12
ik breek even in op dit topic(waarvoor excuus ;) ) ik heb dit weekend deze vermoedelijke Calathus melanocephalus op de foto gezet met gelijkende uitsteeksels op de rug. kan ik hieruit concluderen dat dit ook de schimmel Laboulbenia spec. is? tevens viel het gedrag van deze kever op. constant naar boven lopen op een sprietje, ongecoordineerde bewegingen, zich vastklemmen met de kaken. ook een effect van deze schimmel?


groeten robin kraaij

Gerrit Reitsma

Hallo Robin,

Heel mooie opname, hij lijkt er precies op lijkt me.
Nu maar hopen op een naam.

Groet Gerrit Reitsma

Danny Haelewaters

Calathus melanocephalus wordt geparasiteerd door onder andere Laboulbenia calathi T.Majewski. Voor 100% zekerheid moeten we microscopische preparaatjes maken. Het betreft alvast Laboulbenia specimens, zoveel staat vast.

Het gedrag is me vreemd, in die zin dat ik nog nooit heb gehoord van beïnvloede gedragingen bij met Laboulbeniales geparasiteerde insecten.

Mooie foto!

Citaat van: robin op februari 20, 2013, 16:39:00 PM
ik breek even in op dit topic(waarvoor excuus ;) ) ik heb dit weekend deze vermoedelijke Calathus melanocephalus op de foto gezet met gelijkende uitsteeksels op de rug. kan ik hieruit concluderen dat dit ook de schimmel Laboulbenia spec. is? tevens viel het gedrag van deze kever op. constant naar boven lopen op een sprietje, ongecoordineerde bewegingen, zich vastklemmen met de kaken. ook een effect van deze schimmel?



Vidi ch'un s'affaccia quacchi fungi

Danny Haelewaters, PhD
http://www.dannyhaelewaters.com/

Gerrit Reitsma

Hallo Danny,

Bedankt weer voor je reactie en de juiste naam van de kever.
Ik schrijf hem dan weg onder Calathus melanocephalus.
Als ik er weer eentje vind en ik heb een leeg doosje bij me dan zal ik hem meenemen.

Groet Gerrit Reitsma


Henk Soepenberg

Gerrit, ik denk dat je de kever beter kunt onderbrengen bij Ocys harpaloides. Zie reactie #10 van Mark Lammers.

Citaat van: Mark Lammers op februari 19, 2013, 19:36:45 PM
Ik had hier gisteren met Theodoor over. De kever zou Ocys harpaloides zijn. En toeval of niet: de eerste foto waar ik op klik heeft ook Laboulbeniales.

Vriendelijke groeten,
Henk

Gerrit Reitsma

Hallo Henk,

Hartelijk dank, heb zeker zitten slapen.

Groet Gerrit Reitsma

Danny Haelewaters

#18
Met Ocys harpaloides als gastheer zou het een Laboulbenia vulgaris Peyr. kunnen zijn, maar opnieuw: ik heb een microscopische opname nodig om te sleutelen + bevestigen.

(PS: Ik ben geen entomoloog, voor alle duidelijkheid. Ik weet dat het een loopkever is; da's ook al heel wat ;D)
Vidi ch'un s'affaccia quacchi fungi

Danny Haelewaters, PhD
http://www.dannyhaelewaters.com/

robin

Bedankt voor het uitgebreide antwoord, Wel interessant dat het gedrag niet verklaard kan worden door de schimmel. vooral omdat veel schimmels dit toch wel veroorzaken. Ik heb in ieder geval weer wat geleerd. Ik wist niet dat zulke schimmels bestaan en ze zijn ook met het blote oog niet te zien. Deze kever was 3 a 4 mm lang, dus de schimmel zal een fractie van een mm zijn geweest! in ieder geval heb ik de waarneming ingevoerd!
groeten robin kraaij

Gerrit Reitsma

Hallo Danny en Robin,

Danny, ik ben gewoon liefhebber en geniet van alles wat ik vind.
Robin, ik heb ook weer wat geleerd, ook (inbreken) kan wat opleveren dus.

Groet Gerrit Reitsma

Th.Heijerman

Nou, er zijn niet veel schimmels die het gedrag van hun slachtoffers beinvloeden, maar wel een paar: Entomophthora- en Strongwellsea-soorten bijvoorbeeld. Deze zitten IN vliegen, die zich vlak voor ze sterven vastklampen hoog in de vegetatie, waarna de sporen naar buiten komen. Kunnen dan makkelijk met de wind meegenomen worden. Zie je vaak bij strontvliegen en zweefvliegen. Maar zie bijvoorbeeld ook een Korte Mededeling van Bloemsma (1997) in Entomologische Berichten 57: 202-203.
Ik heb geen verstand van Lauboulbeniales (Danny corrigeert me wel als ik het fout heb), maar ik geloof dat die niet in de kevers zitten, maar op het integument. De sporen moeten juist niet met de wind worden meegenomen, maar laag bij de grond blijven waar ze andere loopkevers kunnen besmetten...

Theodoor


Gerrit Reitsma

Hallo Theodoor,

Ook bedankt voor je reactie en je info.
Ik denk dat ik het maar bij foto's maken houd.
Allen bedankt voor de moeite.

Groet Gerrit Reitsma


Danny Haelewaters

Dat klopt. Laboulbeniales zitten vast aan hun gastheer met hun voetcel, op het exoskelet. Er zijn slechts enkele geslachten met een zogenaamd "haustorium", een structuur die doordringt naar het haemocoel van de gastheer en vandaar nutriënten haalt.

De sporen van Laboulbeniales zijn erg kortlevend (< 20 dagen), vandaar dat directe transmissie (van gastheer tot nieuwe gastheer) de belangrijkste vorm van overdracht is.

Had jij ook nog met Laboulbeniales geïnfecteerde individuen, Theodoor?

Citaat van: Th.Heijerman op maart 03, 2013, 21:53:26 PM
Nou, er zijn niet veel schimmels die het gedrag van hun slachtoffers beinvloeden, maar wel een paar: Entomophthora- en Strongwellsea-soorten bijvoorbeeld. Deze zitten IN vliegen, die zich vlak voor ze sterven vastklampen hoog in de vegetatie, waarna de sporen naar buiten komen. Kunnen dan makkelijk met de wind meegenomen worden. Zie je vaak bij strontvliegen en zweefvliegen. Maar zie bijvoorbeeld ook een Korte Mededeling van Bloemsma (1997) in Entomologische Berichten 57: 202-203.
Ik heb geen verstand van Lauboulbeniales (Danny corrigeert me wel als ik het fout heb), maar ik geloof dat die niet in de kevers zitten, maar op het integument. De sporen moeten juist niet met de wind worden meegenomen, maar laag bij de grond blijven waar ze andere loopkevers kunnen besmetten...

Theodoor
Vidi ch'un s'affaccia quacchi fungi

Danny Haelewaters, PhD
http://www.dannyhaelewaters.com/

Th.Heijerman

Ja, en die moeten nog steeds jouw kant op. Heb je niet een adres in Belgie waar ik ze naar toe kan sturen?

Theodoor