Bootexcursie Geelsnavelduiker

Gestart door Steven Wytema, februari 15, 2013, 16:36:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Wat een gezeur allemaal weer.
Als er gewoon antwoord was gegeven op de initiele vraag:" waarom via een boot als het ook via de dijk kan" was er een hoop bespaard gebleven.

Nu is het heel makkelijk dit zelf in te vullen met het antwoord: om de vogel dichterbij kunnen te bekijken. En dat antwoord is nu precies waar het in alle voorgaande verstoringsgevallen fout is gegaan. Een vogel moet dichterbij bekeken/gefotografeert worden dan nodig.

Begrijp me goed: ik heb niets tegen de boottocht en het geeft toch een extra beleving om zo'n geelsnavel van de boot te zien.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

dupont

Citaat van: Theovanv op februari 18, 2013, 14:37:02 PM
David, ik had inderdaad vraagtekens en ik vind dat je daar best over moet kunnen praten. Jammer dat jij niet kan uitdrukken wat jouw mening is en met argumenten ondersteunt, maar alleen mij azijnzeikerig noemt. Als je de discussie goed had gelezen had je gezien dat ik inderdaad twijfels had maar dat ik uiteindelijk zeg dat ik wel vertrouwen heb ik de de opstelling en verantwoordelijkheid van de organisatie. En ook al zou dat niet zo zijn, accepteer dat je het soms niet met elkaar eens bent. Agree to disagree. Zullen we deze discussie nu achter ons laten? De boottocht is inmiddels al geweest.

Het mag duidelijk zijn dat ik een boottocht acceptabel vindt wanneer het gedrag van de vogel als leidraad genomen wordt. Ik vind het verder prima om deze discussie achter ons te laten. Wel wil ik graag het laatste woord. Punt.  ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Steven Wytema

Citaat van: rnbflavour op februari 18, 2013, 15:08:05 PM
Nu is het heel makkelijk dit zelf in te vullen met het antwoord: om de vogel dichterbij kunnen te bekijken. En dat antwoord is nu precies waar het in alle voorgaande verstoringsgevallen fout is gegaan. Een vogel moet dichterbij bekeken/gefotografeert worden dan nodig.
Het is idd bij nagenoeg alle verstoorde gevallen zo fout gegaan (soms nog geval van verstoring door boeren oid, denk aan Aasgier Wieringen). Het is ook de énige manier waarop wij vogelaars onszelf iets kunnen aanrekenen, namelijk onzorgvuldig handelen.
Maar er zijn ook zo ontelbaar veel gevallen waarbij het prima is gegaan (denk aan Ruigpootuil), dus blijkbaar kunnen we ook zórgvuldig handelen. Een goede voorbereiding is in zon geval belangrijk. En als je vindt dat er onzorgvuldig gehandeld wordt (/gaat worden) dan heb je recht om er iets van te zeggen.
In dit geval had Theo er geen weet van hoe er gehandeld ging worden. Hij heeft de mail en instructies die de deelnemers & schipper hebben gekregen, niet gezien.


Om niet vies te zijn van enige zelfkritiek: de vogel is juist op de dag dat wij (in de mist) naar noord zijn gevaren, noordelijker opgedoken, en beweegt zich vandaag weer zuidelijker. Het kan natuurlijk zo zijn dat we de vogel, zonder hem te zien, die kant op hebben gejaagd. Hoe de vogel IN de haven van Bommenede terecht is gekomen is me dan echter een raadsel (waren we zo afschrikwekkend?),


In een breder kader:

De hele essentie van vogels bestuderen/beleven is alleen te doen door ernaartoe te gaan.
Als je jezelf ten doel stelt nooit vogels te willen verstoren, dan is de beste (enige) oplossing jezelf hermetisch opsluiten. Of vanachter de geraniums naar je voederplaats in de tuin kijken.
Het is dus zaak om de vogels die je ziet, zo min mogelijk te verstoren. Komen we alweer uit bij zorgvuldige voorbereiding. Slotje?
Steven Wytema