Waarneming (zoetwater) hydropoliep

Gestart door poseidon, april 14, 2007, 16:10:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

poseidon

Tweeledige vraag:
1. waar kan ik de waarneming van deze zoetwater hydropoliep kwijt
2. wie kan mij meer vertellen over de (mos)diertjes die op de steel van de poliep zitten?
Beide kom je overigens onder water ruimschoots tegen, niks zeldzaams of bijzonders, maar leek me leuk om te laten zien.


poseidon

Nee, die beide soorten zijn uit het zoutwater. De door mij getoonde komt uit zoetwater.
Het ging mij ook niet om de determinatie van de hydropoliep maar om de plaats waar ik mijn waarneming kwijt kan. Daarvoor vind ik geleedpotigen een merkwaardige categorie; er zou m.i. gewoon een categorie neteldieren moeten zijn waar ook waarnemingen van b.v. golfbrekeranemoontjes, aangespoelde kwallen etc. kunnen worden geplaatst, om maar een paar soorten te noemen die ook voor niet-duikers te vinden zijn.

Daarnaast zoek ik wel een determinatie van de (mos)diertjes die op de steel van de hydropoliep zitten.

bioplek

Na enig zoeken in "Das Leben in Wassertropfen" en in "Wat vind ik in sloot en plas" komt het plaatje het meest overeen met Cristatella mucedo.
Ik denk dat de mosdiertjes niet echt op de steel van de poliep zitten, maar op een plantenstengel waar de poliepen ook op zitten. Volgens de boekjes kan de kolonie langzaam voortkruipen.

Gr. Gerard Scholte
Gr. Gerard Scholte

David Tempelman

dag,
De hydropoliepen zijn verhuisd. Ze staan nu bij de Weekdieren en overige ongewervelden, familie Neteldieren (Cnidaria).
De hydropoliepen (Hydrozoa) vormen een klasse binnen de stam der Neteldieren.
Misschien maken we nog een keer een aparte groep-Hydropoliepen aan, maar nu staan ze dus goed.
De mosdiertjes hebben een aparte familie gekregen (Bryozoa). Ik zal wat soorten toevoegen, zodat je daar je waarnemingen kwijt kunt.
met vriendelijke groet,
David
met vriendelijke groet,
David

Silvia Waajen

Misschien een wat late reactie (ik doe nog niet zo lang mee) maar naar mijn mening zijn de witte steeltjes die je op de foto ziet klokdiertjes, welke soort is onder water  niet te beoordelen.  Aan de lengte van de Hydra's te zien zal dit Pelmatohydra oligactis ( bruine zoetwaterpoliep) zijn.  Als er een mosdiertje op de foto staat dan is het de steel waar deze beestjes op groeien en zou het Fredericella sultana kunnen zijn.  Of dit steeltje inderdaad een mosdiertje is kan ik op de foto niet beoordelen. Bijgevoegd foto's van Cristatella mucedo en een klokdiertje.

Silvia

Silvia Waajen

En dan nu de foto van Cristatella mucedo (kruipend geleimosdiertje), de kleine rondjes die je in de diertjes ziet zijn de statoblasten,  de overwinteringsvorm van C mucedo.

Silvia

David Tempelman

dag Sylvia en anderen,
mooie foto's, ik hoop dat jullie de waarnemingen bij de soorten zetten. inmiddels staan de verschillende soorten in de lijsten. korte beschrijvende tekstjes over hoe deze dieren er onder water uitzien zijn ook welkom. van die bruine zoetwaterhydra had ik nog nooit gehoord, weet iemand meer van die soort, is-ie soms nieuw?
met vriendelijke groet,
David
met vriendelijke groet,
David

Silvia Waajen

Voor zover mij bekend komen er 5 soorten echte zoetwatepoliepen voor. Hydra circumcincta (grijze zoetwaterpoliep), Hydra vulgaris (gewone zoetwaterpoliep) en Hydra oxycnida  (plompe zoetwaterpoliep).  Deze drie soorten zijn alleen door microscopisch onderzoek van de netelcellen van elkaar te onderscheiden. Bij geslachtelijke voortplanting produceren de poliepen  een ei.  Dan is er nog Hydra oligactis (bruine zoetwaterpoliep, gesteelde zoetwaterpoliep) ook wel Pelmatohydra oligactis genoemd. Deze is van bovenstaande soorten te onderscheiden door het lichaam dat op een ''steeltje'' staat en de tentakels die als ze niet ingetrokken zijn uitzonderlijk lang zijn (tot 25cm).  Bij geslachtelijke voortplanting produceert een poliep meerdere eieren. Hydra viridissima (groene zoetwaterpoliep) is groen (door symbiontische algen) en klein max 1,5cm.  

Cordylophora caspia (brakwaterpoliep) schijnt, hoewel zeldzaam,  ook in echt zoet water voor te kunnen komen. De kolonies zouden dan niet vertakt zijn. Door mijzelf in echt zoet  water helaas nog nooit gevonden.

Voor zover mij bekend is Hydra oligactis een inheemse soort. In de Bosmolenplas is hij al jaren de meest voorkomende zoetwaterpoliep. Afgelopen herfst was hij zelfs massaal aanwezig.  Onderstaande foto is in september gemaakt en in verhouding  ''nog redelijk dun bevolkt'' met H oligactis.

Silvia

David Tempelman

dankje Silvia voor je info al weeral prachtfoto van Hydra. zal de soortsinfo opnemen in de lijst. (eerst zoontje in bed leggen..)
nog een vraagje, uit diverse literatuurbronnen ken ik wel de namen Hydra fusca en H. attenuata. ken jij die, of zijn dat wellicht synoniemen?
groetjes David
met vriendelijke groet,
David

Silvia Waajen

Na de boeken er op nageslagen te hebben ben ik nog H attenuata  tegengekomen.  De voet van H attenuata zou verdikt zijn, die van  H vulgaris niet. Gevolg is  dat H circumcincta en H oxycnida ook geen verdikking van de voet moeten hebben, ze zijn met het blote oog immers niet te determineren. H attenuata is dan een aparte soort (als mijn literatuur tenminste klopt want dat is lang niet altijd het geval).  Hydra fusca kom ik in mijn literatuur niet tegen. Helaas kan ik nergens aanwijzingen vinden of een soort onder verschillende namen bekend staat.  Dit zou het aantal Nederlandse Hydra soorten op 6 of 7 brengen.

Silvia

David Tempelman

dag Silvia, die H. fusca wordt na enig gegoogle ook the brown hydra genoemd en is blijkbaar een syn. van H. / P. oligactis. zal nog verder zoeken, groet,
David
met vriendelijke groet,
David

Silvia Waajen

Ben eindelijk ook weer een beetje aan het googlen geweest. Het ziet er inderdaad naar uit dat Hydra oligactis voorheen Hydra fusca was. Ze wordt hier en daar aangeduid met Hydra fusca (oligactis).  Hydra attenuata zou uit meerdere soorten (hebben) bestaan en zijn nu Hydra attenuata, Hydra vulgaris en Hydra circumcincta.  Hydra oxycnida zou voorheen Hydra pirardi hebben geheten.
Blijft leuk, die naamgeving!

Silvia

David Tempelman

hoi Silvia,
dank voor je gegoogle. het is me wat ja, met die hydra's.
De Limnofauna (Mol, 1982) geeft 6 soorten Hydra:

Hydra attenuata
(syn.: Hydra vulgaris attenuata)
Hydra circumcincta
Hydra oligactis
(syn.: Pelmatohydra oligactis)
Hydra oxycnida
Hydra viridissima
(syn.: Chlorohydra viridissima)
Hydra vulgaris

Aangevuld met jouw gegoogle zouden we dan krijgen:

Hydra attenuata
(syn.: Hydra vulgaris attenuata)
Hydra circumcincta
Hydra oligactis
(syn.: Pelmatohydra oligactis)
(syn.: Hydra fusca)
Hydra oxycnida
(syn.: Hydra oxycnida)
Hydra viridissima
(syn.: Chlorohydra viridissima)
Hydra vulgaris

Nog steeds maar 6 soorten in NL dus; da's op zich goed nieuws.
Op het NL soortenregister staat geen info hierover.
Volgens de uni van Michigan is Chlorohydra nu (weer) een apart genus, dus Chlorohydra viridissima ipv. Hydra viridissima (http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/classification/Chlorohydra.html#Chlorohydra) en wordt Pelmatohydra niet als zelfstandig genus gehandhaafd, dus Hydra oligactis i.p.v. Pelmatohydra oligactis.
Volgens GBIF (wel een grote naam trouwens... ), zie: http://data.gbif.org/species/browse/taxon/13144180 is Pelmatohydra echter weer wel een zelfstandig genus. Maar op hullie website staat alleen P. baikalensis.

Kortom, tja wat nu. Het valt me op dat er meestal een trend is naar opsplitsen. Dus je kunt verwachten dat de nu (soms) als subgenera beschouwde Pelmatohydra en Chlorohydra op een goed moment als genera worden beschouwd.

Anyway, ik heb ervan gemaakt:
http://waarneming.nl/soortenlijst.php?dier...s=0&werkgroep=#
Commentaar blijft welkom... groet, David
met vriendelijke groet,
David