Steegjes-excursie in Haarlem, peiling voor belangstelling.

Gestart door Margreet Kwh, februari 13, 2013, 18:44:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Beste plantenkijkers,

naar aanleiding van een topic op het plantenforum, wil ik hier eens peilen of er belangstelling is voor een steegjes-excursie in Haarlem.

Er komen dit jaar een aantal door Floron georganiseerde excursies naar stadsplanten, op 24 augustus, zie het activiteitenoverzicht van Floron. Eén van die wandelingen zal in district D15 zijn, waarin Haarlem ligt, maar in welke stad die wandeling zal plaatsvinden is nog niet duidelijk.

Ik denk aan een steegjes-excursie van ca 2 uur in het voorjaar, te beginnen bij station Haarlem, maar wil eerst eens kijken of er belangstelling voor is.

De tijd: van 12 tot 14 uur, met mogelijkheid tot enige uitloop.

Edit: De datum is nog onbekend, het is vanwege de kou uitgesteld.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Grada Menting

#1
Ik zou wat later starten rekeninghoudend met mensen die van ver komen. Van 12 tot 2?
13 april heeft mijn voorkeur.
Ik breng een belangstellende uit Zeeland mee. Dat zijn er al 2.

Margreet Kwh

#2
Oké, Grada en belangstellende! Ik pas de tijd aan, goed idee.
Edit: za 30/3 is vervallen, minder handige datum i.v.m. Pasen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

WimV

Margreet,

Om even wat teleurstelling te voorkomen. Wat denk je allemaal zo vroeg in het jaar tegen te komen in een steeg? M.a.w. ik zou toch wat later in het jaar gaan.

Groetjes,
Wim

Margreet Kwh

Dank voor je reactie, Wim. Ik heb nog geen idee wat ik zal tegenkomen, in elk geval varens verwacht ik, maar wellicht veel nog moeilijk determineerbare rozetten. Ik zie het zelf vooral als een kijkoefening, maar wellicht is later in het jaar makkelijker zoeken.
Wat vind jij, Grada?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Grada Menting

Citaat van: Margreet Kwh op februari 14, 2013, 15:35:49 PM
Dank voor je reactie, Wim. Ik heb nog geen idee wat ik zal tegenkomen, in elk geval varens verwacht ik, maar wellicht veel nog moeilijk determineerbare rozetten. Ik zie het zelf vooral als een kijkoefening, maar wellicht is later in het jaar makkelijker zoeken.
Wat vind jij, Grada?
Je kunt beter eerst zelf gaan kijken welke achterpaden interessant zijn. Dan een inschatting maken wanneer er voldoende te zien is. Misschien kun je dit samen met iemand doen?

Margreet Kwh

Ja, ik ga zeker binnenkort weer eens rondkijken in het centrum. Ik weet al een interessante muur met varens bij het Archief (St Janskerk), en er ligt natuurlijk een schat aan informatie via het boek Stadsplanten van Ton Denters, en in waarneming.nl. Ik zal eerst eens gaan kijken. Er is ook een KNNV-wandeling in de stad verschenen. Dus eerst even studeren. Ik zal mijn bevindingen hier posten. Wie verder nog tips heeft, van harte welkom!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

#7
Stadsplantenonderzoek van de Haarlemse steegjes
ter voorbereiding van een stadsexcursie in 2013

Voor wie zich wil laten verrassen: lees niet verder.

1. Gebied: Haarlem-Centrum (HC):
•   het gebied (informatie)
•   de waarnemingen

2. Welke soorten te verwachten:
De soortenlijst van HC, gesorteerd op laatste datum eerst
376 soorten planten, incl. soortgroepen, excl. "plant onbekend", d.d. 15-02-2013.

3. Wanneer de meeste kans op wilde planten in HC?
•   De statistieken van alle jaren, planten, HC
•   idem van 2012
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: Margreet Kwh op februari 15, 2013, 14:53:54 PM
...

3. Wanneer de meeste kans op determineerbare planten in HC?
•   De statistieken van alle jaren, planten, HC
•   idem van 2012
een interessant verschil in verdeling!
...

Dat zijn dan ook niet de determineerbare soorten maar de gedetermineerde soorten.
De augustuspiek in 'alle' wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de lijst van Niko Buiten in 2006.
Herman van der Meer

WimV

Dag Margreet,
Tsja, wat moet ik hier nu van zeggen. Ik zal maar gewoon eerlijk zijn. Ik vind dit helemaal niks. Waarom steegjes zo leuk zijn, is dat het verrassend is, spannend kan zijn. Dat je niet weet wat je tegenkomt. Dat je juist niet weet wat er staat. En dat is nu juist wat jij allemaal links laat liggen. Zo'n beetje alles heb je al verzameld aan beschikbare gegevens. Dodelijk saai dus. Ik had nog in mijn achterhoofd om wellicht ook naar Haarlem te komen, maar die kans is uitermate klein geworden.
Groetjes,
Wim
Ps; hoe je te werk gaat, keur ik overigens niet af, want ik heb zo'n vermoeden dat dat gewoon jouw werkwijze is. Alleen het is absoluut niet mijn methode.

Margreet Kwh

#10
Citaat van: WimV op februari 15, 2013, 15:46:55 PM
Dag Margreet,
Tsja, wat moet ik hier nu van zeggen. Ik zal maar gewoon eerlijk zijn. Ik vind dit helemaal niks. Waarom steegjes zo leuk zijn, is dat het verrassend is, spannend kan zijn. Dat je niet weet wat je tegenkomt. Dat je juist niet weet wat er staat. En dat is nu juist wat jij allemaal links laat liggen. Zo'n beetje alles heb je al verzameld aan beschikbare gegevens. Dodelijk saai dus. Ik had nog in mijn achterhoofd om wellicht ook naar Haarlem te komen, maar die kans is uitermate klein geworden.
Groetjes,
Wim
Ps; hoe je te werk gaat, keur ik overigens niet af, want ik heb zo'n vermoeden dat dat gewoon jouw werkwijze is. Alleen het is absoluut niet mijn methode.
Tja Wim, wat moet ik hier nou op zeggen? Hier sta ik, ik kan niet anders? :P
Edit: als je weet wat ergens ooit gevonden is, zegt dat natuurlijk nog niet, of je het ook vindt.
Bovendien kun je ook nog iets anders vinden.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

Citaat van: HPM op februari 15, 2013, 15:43:28 PM
Citaat van: Margreet Kwh op februari 15, 2013, 14:53:54 PM
...

3. Wanneer de meeste kans op determineerbare planten in HC?
•   De statistieken van alle jaren, planten, HC
•   idem van 2012
een interessant verschil in verdeling!
...

Dat zijn dan ook niet de determineerbare soorten maar de gedetermineerde soorten.
De augustuspiek in 'alle' wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de lijst van Niko Buiten in 2006.

Ik denk dat je gelijk hebt, Herman.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

Om het verrassend te houden, zal ik de route niet bekendmaken.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Grada Menting

Hoi Margreet,

Ik vind dat Wim het nogal bot zegt. Inhoudelijk heeft hij mogelijk gelijk maar kan anders gezegd worden. Bovendien staat bovenaan je bericht in rood: Voor wie zich wil laten verrassen: lees niet verder.


Margreet Kwh

Hoi Grada,

die versie is van na Wims reactie.
Ik heb dus wel wat geleerd, hoop ik tenminste :angel:
Maar ik vond de reactie ook nogal bot.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven