baardman?

Gestart door joostheeremans, februari 12, 2013, 16:44:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Is dit een staartveer van een baardman?

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

keesschreven

#1
Beste Joost,


Zowel het formaat als de felheid van de rood-oranje kleur maakt het tot een staartveer van een roodstaart spec. Welke (zwarte of gekraagde) is niet te zeggen, maar het biotoop kan een aanwijzing geven.


Ik neem aan dat je deze al een tijdje geleden gevonden hebt?


Baardmanstaartveren zijn iets valer/zandkleuriger, en met zo'n formaat zou hij bij baardman niet helemaal oranje zijn, maar met witte top/zwarte baan erin. Volledig oranje baardmanstaartveren zouden dan weer een stuk langer zijn.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

joostheeremans

Beste Kees,


hartelijk dank voor je antwoord. Ik heb de veer inderdaad al enige tijd in mijn bezit en weet dankzij jouw determinatie denk ik ook waar ik hem vandaan heb.
Zes jaar geleden zag ik een vrouw roodstaart in een gebouwtje in aanbouw in Frankrijk. Het gebouwtje had die dag ramen gekregen en blijkbaar was de roodstaart na het vertrek van de werklui binnen gebleven want het fladderde ongeduldig voor het raam. Het was een vrijdagmiddag, dus het beestje zou het weekend in het gebouwtje moeten doorbrengen. Uiteindelijk via bouwopzichter, die op het aangrenzende park verbleef, de sleutel geregeld en de roodstaart eruit gelaten. Voor het raam lagen toen een aantal veertjes die ik dus heb meegenomen.


Gekraagde roodstaart vrouw zou het dan dus moeten zijn. Bedankt voor de determinatie :duim:
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

frankneijts

Citaat van: joostheeremans op februari 12, 2013, 22:41:09 PM
Beste Kees,


hartelijk dank voor je antwoord. Ik heb de veer inderdaad al enige tijd in mijn bezit en weet dankzij jouw determinatie denk ik ook waar ik hem vandaan heb.
Zes jaar geleden zag ik een vrouw roodstaart in een gebouwtje in aanbouw in Frankrijk. Het gebouwtje had die dag ramen gekregen en blijkbaar was de roodstaart na het vertrek van de werklui binnen gebleven want het fladderde ongeduldig voor het raam. Het was een vrijdagmiddag, dus het beestje zou het weekend in het gebouwtje moeten doorbrengen. Uiteindelijk via bouwopzichter, die op het aangrenzende park verbleef, de sleutel geregeld en de roodstaart eruit gelaten. Voor het raam lagen toen een aantal veertjes die ik dus heb meegenomen.


Gekraagde roodstaart vrouw zou het dan dus moeten zijn. Bedankt voor de determinatie :duim:

Een vrouw (of mannetje vrouwkleed) Zwarte ligt misschien meer voor de hand in een gebouw?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

joostheeremans

Gebouw is een groot woord, het is een klein hokje in een bosrijk gebied waar veel gekraagde roodstaarten broeden. Ik kan nu natuurlijk niet meer zwarte uitsluiten, maar heb die daar nog nooit gezien en kom er al enige tijd.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-