Kraanvogeltrek voorjaar 2013

Gestart door Miekverheijen, februari 11, 2013, 15:41:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citaat van: HPM op maart 14, 2013, 15:04:57 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 14, 2013, 14:03:14 PM
Herman, fraai.
Citeer100.00 over beide landen samen lijkt mij daarom wel een minimum.
een 0 vergeten?

Gecorrigeerd.
Ik heb trouwens veel gemak gehad van de aanklikbare Belgische hokkenkaart. Eén klik geeft het maximum, een tweede de betreffende waarnemingen.
volgens mij was deze al eens langs gekomen http://benelux.observado.org/soort/maps/19?from=2013-03-01&to=2013-03-14&count_ex=0&grid=5000&kwart=0&st=&second_specie=
als ik jouw kaart zie is de stroming wel erg oostelijk. waar komen al die kranen uit twente dan vandaan ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Justin Jansen

#241
@Herman op 4 maart werden alleen al op de Hamert door 1 waarnemer (Bernd-Jan Bulsink) 7.436 stuks gezien, wellicht meenemen in de kaart? Aantallen lijken me wel de moeite waard om mee te nemen.
Op 5 maart vlogen er tussen de 12 en 15.000 vogels over landgoed de Hamert (mix Reindersmeer en De Hamert).
M.v.g., Justin Jansen


HPM

#242
Citaat van: hiskodevries op maart 14, 2013, 16:11:38 PM
Citaat van: HPM op maart 14, 2013, 15:04:57 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 14, 2013, 14:03:14 PM
Herman, fraai.
Citeer100.00 over beide landen samen lijkt mij daarom wel een minimum.
een 0 vergeten?

Gecorrigeerd.
Ik heb trouwens veel gemak gehad van de aanklikbare Belgische hokkenkaart. Eén klik geeft het maximum, een tweede de betreffende waarnemingen.
volgens mij was deze al eens langs gekomen http://benelux.observado.org/soort/maps/19?from=2013-03-01&to=2013-03-14&count_ex=0&grid=5000&kwart=0&st=&second_specie=
als ik jouw kaart zie is de stroming wel erg oostelijk. waar komen al die kranen uit twente dan vandaan ?

Met die basistrekrichting kunnen dat best dezelfde vogels zijn als die van noord-Limburg/oost-Brabant, zeker met de ZO-wind die er toen was. Zie bijlage

Uit een eerdere vergelijking bleek ook dat de Twentenaren gemiddeld uren later waren.
Herman van der Meer

hiskodevries

ah, geweldig.
Herman, het wordt steeds duidelijker
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Justin Jansen op maart 14, 2013, 16:20:13 PM
@Herman op 4 maart werden alleen al op de Hamert door 1 waarnemer (Bernd-Jan Bulsink) 7.436 stuks gezien, wellicht meenemen in de kaart? Aantallen lijken me wel de moeite waard om mee te nemen.
Op 5 maart vlogen er tussen de 12 en 15.000 vogels over landgoed de Hamert (mix Reindersmeer en De Hamert).
7400 is een aardig aantal, maar die staan dus niet in herkenbare vorm in Waarneming, behalve dan door naar de waarnemer te kijken. Ik weet ook niet in hoeverre ze op eigen benen kunnen staan.
Herman van der Meer

Justin Jansen

@Herman dat klopt, maar dat zijn veel waarneming niet, herkenbaar. Ik heb er ook voor gekozen om niet alles bij elkaar op te tellen, maar elk afzonderlijk in te voeren, met vliegrichting. Dit waren 52 groepen op 5 maart in totaal 5.737 stuks. Volgens mij kun je me de laatste data ook iets. Bernd-Jan zijn waarnemingen staan hier.
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op maart 14, 2013, 17:22:08 PM
@Herman dat klopt, maar dat zijn veel waarneming niet, herkenbaar. Ik heb er ook voor gekozen om niet alles bij elkaar op te tellen, maar elk afzonderlijk in te voeren, met vliegrichting. Dit waren 52 groepen op 5 maart in totaal 5.737 stuks. Volgens mij kun je me de laatste data ook iets. Bernd-Jan zijn waarnemingen staan hier.

Voor mij hoeven ze niet bijelkaar te staan. Een gebiedsnaam is voldoende, zeker in combinatie met dezelfde naam. Per groep invoeren vind ik zelfs beter want dan kan je er meer mee.
Als ik deze groep waarnemingen eerder had herkend zou ik ze misschien wel op het kaartje hebben gezet, hoewel daar voornamelijk op Belgie heb geconcentreerd.
Aantallen vinden is ook niet het grootste probleem, maar proberen uit te zoeken welke aantallen niet ook al voorkomen in andere aantallen. Het is zou vast allemaal nog wel zijn te verfijnen, maar dat zou een heidens karwij worden.
Overigens had Butgenbach in Belgie wel veruit het grootste aantal maar bij de berekening heb ik die achterwege gelaten omdat ze waarschijnlijk al gedekt waren door andere sites.
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: Max Berlijn op maart 14, 2013, 15:16:22 PM
Geweldige arbeid en ik durf het bijna niet te bekritiseren, maar op internet loopt de totale wereld populatie schatting van deze soort uiteen van 250.000 (Crane foundation)tot 360.000 (Birdlife, 2006) vogels (individuals). Hiervan overwinteren er ook nog eens veel in het oosten van Afrika, Israel. Hoe moet je dat neerzetten tegen de aantals schatting van "de totale Kraanvogeltrek dit voorjaar: 150.000 - 200.000 exemplaren" over de Benelux?

Dat aantal van 360.000 exemplaren is gebaseerd op tellingen in Frankrijk in de winter 2010/2011. Dit aantal valt nogal uit de toon bij de tellingen uit de jaren ervoor en erna (zie de grafiek hieronder). De methode is dat de vogels die vanuit Spanje naar het noorden vertrekken bij het aantal overwinteraars in Frankrijk wordt opgeteld. Er kunnen echter ook nog vogels vanuit de Franse overwinteringsgebieden naar Spanje zijn gegaan nadat ze geteld zijn in Frankrijk. Voorlopig lijkt het mij onverstandig om van een populatie van 360.000 exemplaren voor West-Europa uit te gaan. Eerder zal het totale aantal liggen rond de 275.000 exemplaren.

Een andere methode om de populatie te bepalen is om te kijken naar de populatieschattingen van de landen die de vogels "leveren" voor de Franse en Spaanse overwinteringsgebieden. De meest recente schattingen van de broedpopulatie per land zijn:
Noorwegen 1.500
Zweden 20.000-25.000
Finland 30.000-40.000
Estland 8.000
Letland 1.000-2.500
Litouwen 1.500 (eigen schatting, geen recente gegevens voorhanden)
Polen 5.000-6.000 (2003)
Duitsland 8.000
Denemarken 150
Totaal zijn dat 75.000-92.500 broedparen (afgerond)
Dat zijn dus 150.000-185.000 adulte vogels
Daar komen bij ongeveer 10% jongen, dus 15.000 tot 18.500 vogels
Het aantal subadulten bedraagt ongeveer 25% van het aantal broedparen. In Estland bijvoorbeeld zijn ongeveer 8000 broedparen en het aantal in groepen rondhangende subadulten is ongeveer 2.000. Dan komen er totaal nog eens 18.750-23.125 subadulten bij.
Als je dit allemaal optelt kom je op 185.000-225.000 exemplaren (afgerond).
Het enige gebied waarvan populatiegegevens ontbreken is het gebied in Rusland ten oosten van Finland (Karelie en Kola). Op basis van de aantallen in Finland kan daar gerekend worden met enkele tienduizenden broedparen, dus mogelijk totaal ook nog eens 50.000 vogels, dan zit je totaal op 235.000-275.000.

Hierbij moet worden aangetekend dat een deel van de vogels uit de meest oostelijke landen niet naar West-Europa trekt. In Estland trekken bijvoorbeeld alle vogels in het oostelijke deel van het land naar Oost-Afrika, terwijl de vogels uit het midden en het westen van het land deels naar Hongarije-Tunesie trekken en deels naar Duitsland-Frankrijk-Spanje. Ook van de Finse vogels (en dus waarschijnlijk ook van de Karelie-vogels) trekt een deel naar oostelijke overwinteringsgebieden. Uit satelliet gegevens is bekend geworden dat een deel van de vogels die in Tunesie overwinteren terugtrekken via Spanje, dus die komen dan wel weer in de Spaans-Franse aantallen terug.

Al met al is het lastig om exact te bepalen hoe groot de populatie is.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Justin Jansen

Citaat van: HPM op maart 14, 2013, 17:46:01 PM
Citaat van: Justin Jansen op maart 14, 2013, 17:22:08 PM
@Herman dat klopt, maar dat zijn veel waarneming niet, herkenbaar. Ik heb er ook voor gekozen om niet alles bij elkaar op te tellen, maar elk afzonderlijk in te voeren, met vliegrichting. Dit waren 52 groepen op 5 maart in totaal 5.737 stuks. Volgens mij kun je me de laatste data ook iets. Bernd-Jan zijn waarnemingen staan hier.

Voor mij hoeven ze niet bijelkaar te staan. Een gebiedsnaam is voldoende, zeker in combinatie met dezelfde naam. Per groep invoeren vind ik zelfs beter want dan kan je er meer mee.
Als ik deze groep waarnemingen eerder had herkend zou ik ze misschien wel op het kaartje hebben gezet, hoewel daar voornamelijk op Belgie heb geconcentreerd.
Aantallen vinden is ook niet het grootste probleem, maar proberen uit te zoeken welke aantallen niet ook al voorkomen in andere aantallen. Het is zou vast allemaal nog wel zijn te verfijnen, maar dat zou een heidens karwij worden.
Overigens had Butgenbach in Belgie wel veruit het grootste aantal maar bij de berekening heb ik die achterwege gelaten omdat ze waarschijnlijk al gedekt waren door andere sites.
Aantallen van de vierde voor de Hamert zijn nog te laag zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/74133775
M.v.g., Justin Jansen


jeroenroelofsen

Pluim voor al je werk Herman!
Wordt zo een mooi duidelijk verhaal.

Zou mooi zijn als er een (research) organisatie de moeite gaat nemen om kranen op uitgebreide schaal te zenderen. Op die manier worden vliegpatronen nog duidelijker.
En hopelijk daarmee ook nog meer inzicht in slaap plekken (tijdens de trek) en daardoor ook weer betere inzichten in populatie grote.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 15, 2013, 22:31:23 PM
Pluim voor al je werk Herman!
Wordt zo een mooi duidelijk verhaal.

Zou mooi zijn als er een (research) organisatie de moeite gaat nemen om kranen op uitgebreide schaal te zenderen. Op die manier worden vliegpatronen nog duidelijker.
En hopelijk daarmee ook nog meer inzicht in slaap plekken (tijdens de trek) en daardoor ook weer betere inzichten in populatie grote.

Er worden kranen gezenderd
http://www.satelliittikurjet.fi/engl_index.html
Herman van der Meer

Cygnus

#251
En ook in Estland, elk jaar 2. Zie: http://birdmap.5dvision.ee/index.php?lang=en

Daarnaast vliegen er ook vrij veel Kraanvogels rond met een peilzender. Het signaal daarvan kan worden opgepikt met een ontvanger (ook vanaf de grond bij overvliegende vogels). De frequenties staan op: http://www.kraniche.de/Forschung/Besenderung.shtml. Ik doe dit zelf wel in Estland. Het signaal is tot enkele kilometers afstand te ontvangen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Citaat van: hiskodevries op maart 05, 2013, 16:08:53 PM

per uur, helaas moet je wel zelf op de knopjes drukken
http://waarneming.nl/kraanvogel.php
voor be . nl en een strookje duitsland http://benelux.observado.org/kraanvogel.php
werkt ook voor je eigen werkgroep b.v. http://losser.waarneming.nl/kraanvogel.php


Ik ben maar eens op knopjes gaan drukken en daar heb ik een animatie per uur over Belgie en Nederland van gemaakt. Alleen voor 4 maart.
In totaal gaat het om 3.098 meldingen met een tijd en 804.092 Kraanvogels.
Herman van der Meer

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


arjan.kop

Wordt het verhaal hieronder plots nog profetisch:

CiteerCitaat van: HPM op maart 07, 2013, 09:11:25 am


Een opmerkelijke waarneming is van 200 ter plaatse, met als commentaar 'tegen auto aangevlogen'. Dat moet een waar slagveld geweest zijn en die auto zal wel total loss geweest zijn. http://waarneming.nl/waarneming/view/74125713

HPM

Ik ben eens gaan kijken hoe het zat met de windrichting ten tijde van de kraanvogeldoorkomst. Daarvoor heb ik de windgegevens van Maastricht uit Buienradar gebruikt.
Zuidelijke winden in de dagen voor 4 maart zijn kennelijk geen reden voor ze geweest om massaal te vertrekken en met westelijke winden zullen ze ook minder over Nederland komen. In de nacht van 3 op 4 draaide de wind naar oostelijke richting en nam vooral overdag flink toe, van 6 naar 17 km/u (niet in de grafiek). Dat zal er zeker voor gezorgd hebben dat er veel over Nederland kwamen, maar of het een reden voor de Kraanvogels was om te vertrekken weet ik niet. Ik weet ook niet in hoeverre deze windcondities uniek waren, en ik denk niet dat ik dat ga uitzoeken.

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Ik weet niet meer hoe of wat... Maar ik meen dat ze al eind Feb./1 Maart vlogen in Spanje.

Voor mij was het toch al voor het weekend vrij duidelijk dat de maandag een goede Kranendag kon gaan worden... Daarom was ik in elk geval een dag langer in Limburg.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

In Spanje hebben ze natuurlijk geen weet van de wind in Maastricht een week later.   :)
Jij had ze verwacht maar dat het er zoveel zouden worden had je niet kunnen denken.

Een belangrijke vraag is wat die beesten doet besluiten om massaal te vertrekken. Dat ze in maart gaan is wel zeker, maar niet wanneer in maart.
Het zou ook leuk zijn om te weten of het deze windcondities zijn geweest die ervoor zorgde dat er zoveel over Nederland kwamen. Zijn er vergelijkbare windjaren dat ze dat niet deden?
Herman van der Meer

Justin Jansen

Citaat van: HPM op maart 25, 2013, 21:13:16 PM
Dat ze in maart gaan is wel zeker, maar niet wanneer in maart.
[size=78%] [/size]

Altijd rond 6 maart zit in mijn hoofd geprent, wind uit oost , zuidoost en helder.
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op maart 26, 2013, 08:44:04 AM
Citaat van: HPM op maart 25, 2013, 21:13:16 PM
Dat ze in maart gaan is wel zeker, maar niet wanneer in maart.

Altijd rond 6 maart zit in mijn hoofd geprent, wind uit oost , zuidoost en helder.

Wel erg ruim rond de 6e hoor. Speel maar eens met de statistieken.
http://waarneming.nl/soort/stats/19?tab=&id=&user=0&year=2006&month=3&sex=0
Er zijn ook een paar jaren waar de piek op 28 februari begint.
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: HPM op maart 25, 2013, 21:13:16 PM
In Spanje hebben ze natuurlijk geen weet van de wind in Maastricht een week later.   :)
Jij had ze verwacht maar dat het er zoveel zouden worden had je niet kunnen denken.

Een belangrijke vraag is wat die beesten doet besluiten om massaal te vertrekken. Dat ze in maart gaan is wel zeker, maar niet wanneer in maart.
Het zou ook leuk zijn om te weten of het deze windcondities zijn geweest die ervoor zorgde dat er zoveel over Nederland kwamen. Zijn er vergelijkbare windjaren dat ze dat niet deden?

De vogels zijn m.i. in Nederland gekomen omdat ze in Zuid-Frankrijk door de windomstandigheden al veel westelijker doortrokken dan normaal. Vanuit die westelijkere route komen ze op weg naar de pleisterplaatsen in Niedersachsen automatisch over Nederland. De windrichting in Nederland speelt dus een ondergeschikte rol.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Bernd-Jan

#261
Citaat van: Justin Jansen op maart 14, 2013, 16:20:13 PM
@Herman op 4 maart werden alleen al op de Hamert door 1 waarnemer (Bernd-Jan Bulsink) 7.436 stuks gezien, wellicht meenemen in de kaart? Aantallen lijken me wel de moeite waard om mee te nemen.
Op 5 maart vlogen er tussen de 12 en 15.000 vogels over landgoed de Hamert (mix Reindersmeer en De Hamert).


Ik was hier niet alleen, ik heb samen met iemand anders geteld die beide dagen hier heeft gezeten van 07.00 - 19.00 uur. Zijn naam ben ik even vergeten hij staat ook niet op trektellen.nl. Af en toe waren discussies over de aantallen, al met al hebben we de aantallen goed kunnen schatten. De dieren die op 4 maart tijdens avondschemering op het Heerenven gingen overnachten schatte ik op een 800, op 5 maart zijn ze geteld toen ze in groepen weg vlogen, daarbij kwamen ze uit op een 805, redelijke schatting dacht ik zo  :)

HPM

Maart is voorbij dus hier een paar samenvattende grafiekjes.
Deze maart zijn 949556 Kraanvogels doorgegeven. Dat alleen al is bijna 88000 meer dan in de voorgaande negen jaar samen.

Herman van der Meer

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Als echte afsluitig van het seizoen een mooie en lange geluidsopname uit een Zweeds broedgebied, door Jelmer Poelstra.

http://www.xeno-canto.org/embed.php?XC=130437
Herman van der Meer

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM


"Witterung verursacht Kranichzug
Eine unmittelbare Reaktion des Zugverhaltens der Kraniche auf aktuelle Wetterereignisse zeigte das Frühjahr 2013.
Der Frühling 2013 geht als kältester seit 1987 in die Klimageschichte ein. Die Temperatur lag knapp zwei Grad unter
dem Mittelwert der letzten 30 Jahre, was als außergewöhn lich bewertet werden kann. Bis ins erste Aprildrittel traten
sogar noch Nachtfröste von unter minus 5 Grad auf. Es war so kühl wie seit über 25 Jahren nicht mehr. Besonderen
Anteil daran hatte der März, als reihenweise Schnee- und Kälterekorde purzelten. Fast ganz Deutschland war tagelang
von einer geschlossen Schneedecke bedeckt."

Günter Nowald, 2013.
Licht und Schatten: Trends zur Bestandentwicklung beim Kranich
Der Falke 60:364-370
http://www.falke-journal.de/cms/red/download/2013-09-Kranich.pdf
Herman van der Meer