Koolmees zoekt het hogerop in voedselketen....

Gestart door keesschreven, februari 10, 2013, 22:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

keesschreven

Hoi allemaal,


Een koolmees die een knibbelende barmsijs bij de kop pakt...
Voor de eiwitbehoefte zullen we maar zeggen.


Absurd.


Filmpje en foto's te zien op: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288538750341.html
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

milvusmilvus

Link werkt bij mij niet. Ik kom bij een inlogscherm van Outlook uit.
Groet, Edzard

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs


Oenanthe

De mees eet hier de hersenen van de barmsijs op. Ik heb hierover al in mijn jeugd gelezen in een toen al stokoud vogelboekje maar ik zou echt niet meer weten hoe dat heette.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

rombout

Ja, echte lieverdjes die Koolmezen.....We wisten ook al dat ze soms vleermuizen aten.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/


jck

In BWP staat dat ze vogeltjes in mistnetten in Rusland hebben gedood en de ogen en hersenen opaten.

James

HPM

Citaat van: Oenanthe op februari 11, 2013, 00:09:31 AM
De mees eet hier de hersenen van de barmsijs op. Ik heb hierover al in mijn jeugd gelezen in een toen al stokoud vogelboekje maar ik zou echt niet meer weten hoe dat heette.

Ik heb het ook al lang geleden gelezen, al is dat zeker geen 174 jaar:

"The Great tit,..., will frequently kill small birds, accomplishing his purpose by
repeated blows of his hard and sharp beak on the skull of the victim, and
afterwards picking out and eating the brains."


William Yarrell (1839), A Histrory of British Birds, Vol I. p 327

Herman van der Meer

peterlindenburg

Mijn goede vriend Wouter Halfwerk, die zijn promotieonderzoek naar koolmezen heeft gedaan, vertelde me dat koolmezen regelmatig bonte vliegenvangers afmaken in de de nestkast, de hersens opeten en daarna bovenop het lijkje hun nest bouwen...
groeten Peter

bert regensburg




Citaat van: rombout op februari 11, 2013, 01:02:13 AM
Ja, echte lieverdjes die Koolmezen.....We wisten ook al dat ze soms vleermuizen aten.
maar wel alleen in noodgeval, in de echte natuur bestaat het wintervoedsel natuurlijk niet uit pinda's en vetbollen.
Met iets grotere vleermuizen hebben sommige mezesoorten geen problemen:
[font=]http://www.vleermuis.net/nieuws-2012/glanskopmees-en-rosse-vleermuis-samen-in-nestkast.html[/font]
[font=]


[/font]m.vr.gr.
Bert Regensburg

Tukkerbird

Citaat van: peterlindenburg op februari 11, 2013, 09:48:19 AM
Mijn goede vriend Wouter Halfwerk, die zijn promotieonderzoek naar koolmezen heeft gedaan, vertelde me dat koolmezen regelmatig bonte vliegenvangers afmaken in de de nestkast, de hersens opeten en daarna bovenop het lijkje hun nest bouwen...
groeten Peter

Ik heb wel geregeld gezien dat de bonte vliegenvanger een koolmees uit de kast jaagt, andersom nooit mee gemaakt.

HPM

Citaat van: tukkerbird op februari 11, 2013, 17:45:24 PM
Citaat van: peterlindenburg op februari 11, 2013, 09:48:19 AM

Mijn goede vriend Wouter Halfwerk, die zijn promotieonderzoek naar koolmezen heeft gedaan, vertelde me dat koolmezen regelmatig bonte vliegenvangers afmaken in de de nestkast, de hersens opeten en daarna bovenop het lijkje hun nest bouwen...
groeten Peter


Ik heb wel geregeld gezien dat de bonte vliegenvanger een koolmees uit de kast jaagt, andersom nooit mee gemaakt.


Een van zeer weinige broedgevallen van Bonte Vliegenvanger die ik hier in het westen van het land heb meegemaakt kwam tot stand door het kapen van een door Koolmezen bezette nestkast. De Koolmeeseieren vond ik later onder het vliegenvangernest terug.


Herman van der Meer

Martijn Versluijs

#15
Bizar om te zien hoe een koolmees een andere vogel afmaakt, dat ze in het broedseizoen wel eens bonte vliegenvangers in nestkasten doden dat wist ik wel. Naar een beetje zoeken op het internet kwam ik een blog (engels) tegen dat gaat over dezelfde koolmees vs barmsijs verhaal als in het Finse artikel.

:rolleye: :rolleye:

Het bleef niet bij 1 barmsijs, in totaal zijn er meer dan 10 gevonden en 1 geelgors. Dit zou het werk zijn van 2 of 3 verschillende koolmezen, echt bizar. Deze blog geeft wel een mooi overzicht van bestaande literatuur over dit fenomeen.

http://blogs.scientificamerican.com/tetrapod-zoology/2013/02/06/great-tits-still-flesh-rending-predators/

Weet iemand misschien waarom koolmezen dit doen, voedsel lijkt mij in dit geval geen probleem. Het vond plaats rond een voederplek, met een overvloed aan eten, zie ook de grond op de foto's.

Gr. Martijn Versluijs

gerdwichers8

 Het opleggen van dominantie zal een middel zijn om primaire behoeften veilig te stellen. Mogelijk heeft tolerantie die co-existentie mogelijk maakte toch  de grens al bereikt (beperkt voedselgebied)


Maar de volledige complexiteit ervan ligt alsnog in het duister. 
Individuele gedraging?
Behoefte aan dierlijk eiwit?
Voorwaardelijke omstandigheden?

Certhia

Los daarvan zijn voederplekken evolutionair gezien iets van de laatste tijd en waren het in het verleden juist de exemplaren die dit gedrag vertoonden degenen die strenge winters overleefden.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

gerdwichers8

Ik zie nog niet direct de bewijsvoering rond dat het inslaan van een anders hersens de beste methode is om eigen overlevingskansen te vergroten.
Misschien is het zelfs beter aantoonbaar als nòg groter gebrek :police:

Certhia

Citaat van: gerdwichers8 op februari 14, 2013, 04:04:47 AM
Ik zie nog niet direct de bewijsvoering rond dat het inslaan van een anders hersens de beste methode is om eigen overlevingskansen te vergroten.
Misschien is het zelfs beter aantoonbaar als nòg groter gebrek :police:

Ik voerde het aan als mogelijke optie (zie dat dat niet heel duidelijk naar voren komt trouwens). Verder is er in de evolutie natuurlijk geen sprake van een plan en wilde ik alleen maar aangeven dat deze aberrantie zich in opvolgende generaties heeft kunnen ontwikkelen juist omdat het de overlevingskansen verhoogde.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

BramtK

Toch denk ik dat we voortaan moeten oppassen met het voeren van Blauwstaarten. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

georgetanis

Koolmezen eten niet alleen zangvogel maar ook platvis. zo kreeg ik afgelopen najaar deze foto toegestuurd. De foto is op een kotter 70 km uit de kust van Goeree gemaakt.
Volgens de visser zat de koolmees veelvuldig op de patvis te hakken.
naast koolmezen waren er ook spreeuwen aan boord. Deze spreeuwen zaten zich tegoed te doen aan dode zangvogeltjes.
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

georgetanis

Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

keesschreven

Jeetje, 70 km uit de kust. Zijn ze dan met de boot meegelift of zijn het zwervers op zee die op de boot landen? Dan ben je inderdaad aangewezen op vis. Gek dat die spreeuwen niet van de vis aten.


Ziet die man dit vaker? Het najaar is natuurlijk wel de trektijd.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Nagtegaal

Tussen Noorwegen en Vlieland zit flink wat meer dan 70km. Zelfs Goudhaantjes vliegen dat in één keer over...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com