kleine kever 2mm in insectencollectie -> Badonnelia titei

Gestart door paulhoekstra, februari 10, 2013, 14:03:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Deze kever lag in mijn insectencollectie. Welke familie/genus/soort is het? En eten deze dode insecten?




groeten,
Paul

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

paulhoekstra

groeten,
Paul

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

jan cuppen

Ik denk toch dat het een kever is. Mijns inziens geen kever die schade toebrengt aan opgezette beesten.  Heb je soms oude insectendozen overgenomen van iemand? Heb je de kever nog?

Lijkt nog het meest op een kruising tussen eeen Hydraena en een Ochthebius met verschoven en beschadigd halsschild, waarbij de kop gedeeltelijk onder het halsschild is geschoven.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

paulhoekstra

Het is een insectendoos die ik 3 jaar in de kelder heb laten liggen zonder er naar te kijken. Nu zaten er buiten de opgeprikte insecten allemaal stofluizen en dit kevertje in. Ik weet niet of dit kevertje toen levend of dood was, aangezien ik de doos meteen in de vriezer had gestopt.

Ik heb de kever nog steeds, helaas viel 1 dekschild eraf toen ik de kever omdraaide (op 1 foto zie je hem nog met 2 dekschilden, de andere 1). En net toen ik hem weer bekeek viel per ongeluk de kop eraf. Bovendien is het achterlichaam gedeeltelijk weggegeten door de stofluizen, dus hij is niet meer in optimale condities.
groeten,
Paul

jan cuppen

Soms is het verstandig afstand te doen van naturalia, zeker bij een onduidelijke herkomst en in deze conditie. Dor en droog materiaal kun je het beste eerst opweken alvorens te gaan onderzoeken; het is dan iets minder kwetsbaar.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

paulhoekstra

In de insectendoos had ik alleen maar waterwantsen en wat hymenoptera opgeprikt, ik dacht daarom dat deze kever net als de stofluizen een dood-insectenetende kever was. Maar ik zal de kever weggooien, hij is nu wel erg kapot.

Hoe kan je trouwens het beste droog materiaal opweken? In een potje met watten doen en op de kachel leggen?
groeten,
Paul

arjan.kop

Liever geen watten, maar tissue, anders ga je tarsen missen. Verwarming kan, maar is met klein grut meestal niet nodig. Extreem hard geworden dikkerds die echt niet meer soepel willen worden zijn met een injectie ammonia nog wel eens hanteerbaar te krijgen.

paulhoekstra

bedankt, ik zal het proberen bij een ander beestje dat ik heb.
groeten,
Paul

jan cuppen

Citaat van: paulhoekstra op februari 12, 2013, 20:45:03 PM
Hoe kan je trouwens het beste droog materiaal opweken? In een potje met watten doen en op de kachel leggen?
Ik doe het in een petrischaal met tissue. Petrischaal en tissue maak ik vochtig onder een warme kraan. Daarna het (de) droge dier(en) in de petrischaal, deksel erop en laten staan. Wanneer de dieren weer soepel zijn kun je beter preparen of het genitaal eruit halen voor onderzoek. Ik laat de petrischaal meestal een nacht staan. Wanneer de dieren dan nog niet soepel zijn, dan lukt het op deze manier niet (bv bij formol-beesten). Niet te lang (>3 dagen) zo laten staan want dan schimmelt/rot alles weg (hangt ook een beetje af van conditie van het beest).
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

ajdees

om even terug te komen op de foto's: Het lijkt wel alsof de dekschilden om het achterlijf heen gevouwen zijn. Zoiets heb ik nog nooit gezien. Niet dat dat laatste veel zegt overigens... ;) 
groet, Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

beetlestitch

bij wat langere opweek een scheut azijn toevoegen zodat geen rot of schimmel optreedt. groeten toon.
Toon Keukelaar

paulhoekstra

groeten,
Paul

paulhoekstra

Citaat van: ajdees op februari 12, 2013, 22:50:58 PM
om even terug te komen op de foto's: Het lijkt wel alsof de dekschilden om het achterlijf heen gevouwen zijn. Zoiets heb ik nog nooit gezien. Niet dat dat laatste veel zegt overigens... ;) 
groet, Albert
Dat vond ik ook raar, maar ik denk dat het komt omdat het achterlijf grotendeels weg was en dat met het oppakken van het beest met de pincet de dekschilden over het achterlijf heen zijn gegaan.
groeten,
Paul

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

paulhoekstra

Citaat van: Henk Soepenberg op februari 17, 2013, 10:12:22 AM
Citaat van: blaauw7 op februari 10, 2013, 15:25:40 PM
Stofluis

lijkt op Badonnelia titei (vrouwtje) ...  :)    Zweedse waarneming:  http://svalan.artdata.slu.se/bugs/bugs_gallery_imageinfo.asp?imageid=339784

Volgens mij heb je gelijk. Ik had mijn hoed ervoor durven opeten om te zeggen dat die dingen op haar rug dekschilden waren, maar dat zijn het dus blijkbaar niet? :rolleye:  Hier staat nog een duidelijke foto van zo een Badonnelia: http://www.flickr.com/photos/46583458@N04/4275396790/ dit verklaard wel waarom die zo een postclypeus-achtige bruin ding op zijn kop had, ik dacht dat dat de kop was, en de kop het halsschild.

Is die Badonnelia een nieuwkomer? Hij staat niet op nederlandsesoorten.nl en ook niet in het deel Psocoptera van de faune de france (uit 1943).
groeten,
Paul

ajdees

met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Henk Soepenberg

Paul, kijk eens bij de Out of Print Handbooks van de Royal Entomological Society -> Vol 1  Part 7. Psocoptera (pagina 44 en 45): "female with elytriform forewings";)

Volgens Fauna Europaea is de soort niet bekend uit Nederland, wel uit de buurlanden. Zou dus nieuw kunnen zijn voor Nederland.
Jan Willem van Zuijlen (JeeWee) zal het wel weten, denk ik.  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

paulhoekstra

Elytriform forewings, het is dus geen stofluis maar een fopluis :rolleye:

Ik zie nu ook dat die soort pas in 1953 is beschreven, vandaar dat die niet in de faune de france uit 1943 staat.

Dit topic mag dan worden verplaatst naar insecten overig.
groeten,
Paul

ajdees

Citaat van: paulhoekstra op februari 17, 2013, 21:26:38 PM
Elytriform forewings, het is dus geen stofluis maar een fopluis :rolleye: 

toch niet goed gezien Dick!
:-X
groet, Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

paulhoekstra

Citaat van: ajdees op februari 17, 2013, 21:38:32 PM
Citaat van: paulhoekstra op februari 17, 2013, 21:26:38 PM
Elytriform forewings, het is dus geen stofluis maar een fopluis :rolleye: 

toch niet goed gezien Dick!
:-X
groet, Albert
Toch wel goed gezien door Dick, de naam fopluis bestaat 'nog' niet voor deze stofluis :P
groeten,
Paul

jack_windig

Hou het maar op een fopstofluis dan. Leuk, zou best kunnen dat die nog niet op de Nederlandse lijst staat, maar dat is meer omdat er niet veel mensen intensief naar kijken. Voor Zweden staat dat hij er maar een paar keer gevonden is, maar vermoedelijk heel vaak over het hoofd gezien, ze zijn dan ook erg klein. Dit is overigens een vrouwtje, het mannetje heeft die dekschilden niet.

jeeweevz

Nog niet officieel uit Nederland gemeld, maar al wel uit Nederland bekend  :) .
En ja dit is inderdaad Badonnelia titei.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

paulhoekstra

groeten,
Paul