Hoofdmenu

Kievitseieren zoeken

Gestart door joostheeremans, februari 02, 2013, 09:27:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Maar die vinden toch juist in het begin van het broedseizoen plaats?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: joostheeremans op maart 07, 2014, 16:29:20 PM
Maar die vinden toch juist in het begin van het broedseizoen plaats?
Ik meen dat er zelfs onderzoeken waaruit blijkt dat juist de eerste jonge het belangrijkst zijn voor een stabiele populatie...
Zo snel krijg ik ze niet gevonden, wellicht iemand anders?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

carel

#92
Hier staat wel iets hierover Jeroen
http://www.faunabescherming.nl/2009/03/28/rapen-van-eieren/


en deze is misschien ook wel intresant
http://home.kpn.nl/menork/map1/Kieviten-Roodkerk.pdf


de conclusie uit dit rapport

x Koud weer speelt geen rol bij de overleving van jonge kieviten mits er voldoende grasgewas
aanwezig is
x Hoe vroeger kieviten worden geboren hoe groter de kans is om te overleven op intensief
boerenland
x Vroege nesten en pulli worden in de maand april minder bedreigd door predatoren
x Vroege jongen bereiken in kortere tijd de vliegvlugge leeftijd waardoor de kwetsbaarheid
aanmerkelijk afneemt
x Vroeg geboren jongen nemen deel aan de reproductie in het tweede kalenderjaar
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

H.Valkema

Heyy daar gaan we weer, jaarlijks terugkerend fenomeen!

Om even een beetje wetenschappelijke draai aan deze discussie te geven: Gister heeft een Canadese onderzoeker op de weidevogelkennisdag een onderzoek bekend gemaakt waaruit bleek dat het rapen van de kievitseieren geen invloed hadden op het populatieverloop van de Kievit..

nou kan ik jullie even niet voeden met een bron (de presentatie staat nog niet online).

Groeten,
Haije Valkema

theo53

Voor die enkele Kievit die in Canada als dwaalgast wordt waargenomen, zal het rapen van eieren inderdaad geen invloed hebben op de populatie.......   ;D
Theo Admiraal

Jos Welbedacht

CiteerOm even een beetje wetenschappelijke draai aan deze discussie te geven: Gister heeft een Canadese onderzoeker op de weidevogelkennisdag een onderzoek bekend gemaakt waaruit bleek dat het rapen van de kievitseieren geen invloed hadden op het populatieverloop van de Kievit..

Misschien dat het in z'n geheel wel mee valt (tegenover factoren die echt bedreigend zijn voor de populatie), maar ieder ei dat geraapt wordt is potentieel een Kievit minder... lijkt me. Ik ben dan ook benieuwd naar het onderzoek.
Daarnaast is het niet alleen een wetenschappelijke kwestie, maar ook (vooral) een morele. Het is voor een Kievit niet fijn dat z'n eieren geroofd worden, en het past niet meer bij deze tijd. Misschien bloedt het langzaam dood, maar ik zou er niet op tegen zijn dat er nu met de traditie gebroken wordt.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jos Welbedacht op maart 08, 2014, 18:07:22 PM
CiteerOm even een beetje wetenschappelijke draai aan deze discussie te geven: Gister heeft een Canadese onderzoeker op de weidevogelkennisdag een onderzoek bekend gemaakt waaruit bleek dat het rapen van de kievitseieren geen invloed hadden op het populatieverloop van de Kievit..

Misschien dat het in z'n geheel wel mee valt (tegenover factoren die echt bedreigend zijn voor de populatie), maar ieder ei dat geraapt wordt is potentieel een Kievit minder... lijkt me. Ik ben dan ook benieuwd naar het onderzoek.
Daarnaast is het niet alleen een wetenschappelijke kwestie, maar ook (vooral) een morele. Het is voor een Kievit niet fijn dat z'n eieren geroofd worden, en het past niet meer bij deze tijd. Misschien bloedt het langzaam dood, maar ik zou er niet op tegen zijn dat er nu met de traditie gebroken wordt.

Helemaal mee eens!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/