Hoofdmenu

Kievitseieren zoeken

Gestart door joostheeremans, februari 02, 2013, 09:27:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

#60

Ik snap best dat je je als Fries kan ergeren aan de toon van zo'n discussie, maar komt dat niet vooral omdat de nadruk gelegd wordt op de Friese traditie? Ik heb juist het idee dat de voorstanders van eierrapen al te veel koketteren met hun afkomst en de oorsprong van hun traditie. Ik denk namelijk dat de status van Friesland in Nederland in het toestaan van deze traditie wel degelijk een rol speelt. Als het namelijk een traditie was die enkel speelde in Kootwijkerbroek of Anna Paulowna, dan was er denk ik nooit toestemming voor gegeven. Juist het benadrukken dat eierrapen een belangrijk aspect is van de Friese identiteit zorgt er voor dat de tegenstanders van eierrapen vervolgens andere Friese tradities in één moeite door afschrijven. Ik geloof namelijk niet dat er veel mensen problemen hebben met Fierljeppen of de Elfstedentocht, het is echter het eierrapen waar de meerderheid van de mensen op tegen is. Wellicht dat een Fries verzet tegen deze gedateerde traditie meer effect sorteert, ik zou het in ieder geval toejuichen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marcel van kammen

@Joost: er wordt niet de nadruk op gelegd dat het een friese traditie is. Het IS gewoon een traditie in Friesland en niet in andere provincies. Het is dus logisch dat het dan telkens over friesland gaat,omdat dit de enige provincie is waar dit plaats vindt. Verder kan ik me (als fries) totaal niet druk maken om de toon van die discussies en de opmerkingen tegen friezen, ik vind het eigenlijk wel grappig en het is gewoon iets wat bij alle discussies hoort. Als er over straatroven wordt gediscussieerd,begint ook de helft over marokkanen, bij inbraken over polen en ga zo maar door.
Er is in Friesland genoeg verzet tegen het kievitseieren rapen maar, hoe gek het ook klinkt, uiteindelijk hebben de voorstanders en tegenstanders na de raapperiode hetzelfde doel: het beschermen van de weidevogels (het merendeel tenminste). Dus die tegenstanders zullen nooit keihard met de voorstanders in discussie gaan,omdat dat de bescherming tijdens het broedseizoen geen goed zal doen.
Ik ben ook tegen het rapen,maar het is inderdaad wel zo dat veel van die rapers na de toegestane periode veel tijd en moeite besteden aan het beschermen van de nesten tegen maaimachines e.d.,wat uiteindelijk toch wel enigzins resultaat zal opleveren.
In groningen,noord holland of brabant worden alle nesten zonder schroom platgeragd en is geen mens die zich er ter plekke druk om maakt. Als iedereen van buiten de friese provincie zich eens bezig gaat houden met zijn lokale kievitsnestjes,dan worden die 6000 geraapte eieren zo gecompenseerd. Ondertussen gaat de lobby voor het afschaffen van het rapen in friesland wel door, zowiezo de jongere generatie is al minder geiinteresseerd in het rapen van het eitje. Onder die groep zijn er veel die gewoon het zoeken mooi vinden en besluiten om het eitje te laten liggen. Over een paar jaar is dan dat raap-probleem opgelost en wordt er in de rest van nederland ook iets gedaan om de lokale nesten te beschermen,dus dan zou het stukken beter moeten gaan met de kievitjes.

HPM

Marcel,
Het was niet alleen een Friese traditie. Het verschil is dat het tegenwoordig (en nog niet zo lang) alleen nog maar in Friesland is toegestaan.
Het is ook absoluut niet waar dat er buiten Froesland niets aan nestbescherming wordt gedaan. Die mensen doen dat dus zonder de eieren eerst weg te halen en daardoor zijn ze misschien nog wel effectiever ook.

Herman van der Meer

joostheeremans

@Marcel. Ik bedoelde vooral de voorstanders die hun traditie vaak aan hun afkomst en identiteit verbinden.


Over de Friese nazorg ben ik zeer sceptisch. Van een studiegenoot, die op het Friese platteland is opgegroeid, hoorde ik juist dat de meeste eierrapers geen enkele interesse in de nazorg hadden. Hij zag in de raapperiode veel mensen over hun land lopen, daarna nooit iemand. Maar nog afgezien van deze anekdotische bijdrage, zijn het vooral de vele gevallen van roofvogelvervolging in Friesland die mij sceptisch maken. Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat er een sterke overlap zit tussen eierrapers en roofvogelvervolgers, een suggestie die in de media ook al vele malen is gemaakt. Als nazorg van de weidevogels, de dood van roofvogels en -dieren betekent, dan kan je misschien beter maar geen nazorg toepassen. Ook dit jaar zullen er namelijk uit die regio weer genoeg berichten verschijnen over omgezaagde nestbomen, afgeknipte koppen van kiekendiefkuikens, met hagel doorschoten nesten en vergiftigd aas, terwijl de Friese vogelwacht vooral bezig lijkt te zijn om hun traditie voor volgend jaar veilig te stellen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Yeronimo

#64
Als buitenstaander die in Friesland nu is komen studeren een aantal jaar kan ik het heel mooi zien. De mentaliteit, en dan met name de houding richting roofdieren, bij mensen is heel verschillend dan in het rest van het land. Ook als ik al zie wat er in het vogelgebied gebeurd waar ik vaak kom (Leeuwarder bos) heb ik in een jaar tijd al een vossenkop in de boom zien hangen en zeer waarschijnlijk vergiftigde eendagskuikens gevonden. Zulke gekke dingen zal ik niet snel zien in gebieden waar ik oorspronkelijk vandaan kom in Noord-Holland, het lijkt hier bijna normaal. Kom heel vaak in gesprek met mensen in het veld, ook omdat ik veel aan de randen van de stad aan het vogelen ben en dan gaat het bij ongeveer 20% van de gesprekken al gauw fout, 'roofvogels zijn krengen'.

Ik heb het idee dat het kievitseieren rapen in stand wordt gehouden door mensen met meer macht. Net als dat de jacht in stand wordt gehouden...
Als ik al kijk naar de provinciaalse natuurbeschermingsvereniging, Fryske Gea. Daar zitten ook een heleboel kievitseierenrapers tussen. Beiden onderwerpen leven gewoon heel erg onder de bevolking.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Marcel van kammen

#65
@Joost&Herman: nazorg is inderdaad ook niet zaligmakend,maar er zijn toch echt heel veel nazorgers die echt hun best doen om nesten te beschermen. Er zijn erbij die 's nachts door boeren gebeld worden (boeren die 's nachts maaien is helaas tegenwoordig een trend aan het worden) en dan midden in de nacht met de boer het land op gaan om voor de tractor uit te lopen en de boer te wijzen waar de stokken staan,zodat die er omheen kan rijden. Blijft natuurlijk de vraag open of dit bijdraagt aan het broedsucces of niet (zoals met alle nazorg) maar volgens mij zijn daar geen definitieve onderzoeksresultaten van bekend.
Geloof mij, ik ben absoluut tegen het eierrapen, maar als je ziet met hoeveel inzet er in de gehele provincie aan nazorg gedaan wordt en daarbij ook de kinderen betrokken worden geloof ik wel dat er op het gebied van weidevogelbescherming in Friesland stukken meer gedaan wordt dan in de rest van Nederland. Ik weet alleen niet of het bijdraagt aan het uiteindelijke broedsucces en daarom doe ik er dus zelf ook niet meer aan mee.
Er is inderdaad onder de nazorgers een anthipatie tegen de vossen,kraaien en roofvogels. Media is zowiezo goed in suggestieve dingen natuurlijk,maar bewijs voor die stelling is er niet. Het zijn vaak de oude stempel (75 jaar en ouder) die dit doen, omdat zij volgens hun manier redeneren: vroeger weinig buizerd,veel kievitten. Nu veel buizerd,weinig kievitten. 1+1=2: de Buizerd is de oorzaak. Is natuurlijk compleet verkeerd gedacht,maar krijg dat een stugge fries van 75 jaar maar eens aan het verstand. Gelukkig zijn we daar met een jaar of 10 vanaf (tenzij de allemaal de 100 halen :-)
Daar komt nog bij: waar er in friesland bijv. 3000 nazorgers zijn en 30 daarvan doen aan roofvogelvervolging dan is dat 1% van alle nazorgers. In overige provincies worden ook roofvogels vergiftigd,bijv. Drenthe erg veel, maar daar wordt nagenoeg geen nazorg gedaan. Schijnbaar heeft die roofvogelvergiftiging dus vaak een andere achtergrond.  In dat geval moet je zeker duivenmelkers niet uitvlakken: die hebben echt een nog grotere spuughekel aan roofvogels dan dat weidevogelbeschermers hebben. Vooral havik en slechtvalk haten ze. Ik weet eigenlijk wel zeker dat het merendeel van de vervolgingen in die hoek gezocht moeten worden.

Klaas v d Meer

On:
Ik ben Fries en pertinent tegenstander van het rapen van kievits eieren. Echter, discussies op waarneming.nl over dit item worden vaak op een dermate toon (anti Fries) gevoerd dat de argumenten voor mij compleet ondersneeuwen. Sterker nog, ik krijg dan zelfs de neiging tot het verdedigen van het rapen. Erg jammer. Sowieso leiden discussies die op deze manier worden gevoerd (zowel door voor- als tegenstanders) zelden tot een oplossing van welk probleem dan ook. Minder belerend en polariserend discussies aangaan is al een mooie eerste stap om rapers van kievitseieren tot andere gedachten te brengen.


<<<<<<<<<<<<<<<hier ben ik het volkomen mee eens>>>>>>>>>>>>>>>
Groeten van Klaas.

C.Dekker

Als nu al diegene die lopen te zeiken over de Friezen hier nu eens mooi wegblijven en lekker in hun eigen provincie blijven vogelen wordt het hier ook een stuk rustiger. :wacko: :angel: ;D ;)
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Marcel van kammen

haha...doei cock,veel plezier in Brabant :-p

HPM

Citaat van: Klaas v d Meer op februari 27, 2013, 21:41:46 PM
On:
Ik ben Fries en pertinent tegenstander van het rapen van kievits eieren. Echter, discussies op waarneming.nl over dit item worden vaak op een dermate toon (anti Fries) gevoerd dat de argumenten voor mij compleet ondersneeuwen. Sterker nog, ik krijg dan zelfs de neiging tot het verdedigen van het rapen. Erg jammer. Sowieso leiden discussies die op deze manier worden gevoerd (zowel door voor- als tegenstanders) zelden tot een oplossing van welk probleem dan ook. Minder belerend en polariserend discussies aangaan is al een mooie eerste stap om rapers van kievitseieren tot andere gedachten te brengen.


Welja, trek de discriminatiekaart maar. Denk je nou echt dat die zogenaamde anti-Friezen het wel met het rapen van kievisteieren eens zouden zijn als het in Limburg zou gebeuren?
Herman van der Meer

milvusmilvus

Citaat van: HPM op februari 27, 2013, 22:26:14 PM
Citaat van: Klaas v d Meer op februari 27, 2013, 21:41:46 PM
On:
Ik ben Fries en pertinent tegenstander van het rapen van kievits eieren. Echter, discussies op waarneming.nl over dit item worden vaak op een dermate toon (anti Fries) gevoerd dat de argumenten voor mij compleet ondersneeuwen. Sterker nog, ik krijg dan zelfs de neiging tot het verdedigen van het rapen. Erg jammer. Sowieso leiden discussies die op deze manier worden gevoerd (zowel door voor- als tegenstanders) zelden tot een oplossing van welk probleem dan ook. Minder belerend en polariserend discussies aangaan is al een mooie eerste stap om rapers van kievitseieren tot andere gedachten te brengen.


Welja, trek de discriminatiekaart maar. Denk je nou echt dat die zogenaamde anti-Friezen het wel met het rapen van kievisteieren eens zouden zijn als het in Limburg zou gebeuren?

Je gaat voorbij aan mijn punt. En dat punt is de toon van de discussie. Als je naar berichten van o.a. Kor Haan kijkt, is die toon erg denigrerend t.o.v. Friezen en Friesland. Dat is m.i. geen constructieve manier om deze discussie te voeren. Ik kan ook verschillende dingen naar het hoofd van dhr. Haan slingeren, maar ook dat zou de discussie niet helpen. En ik denk zeker niet dat de zogenaamde anti-Friezen het eens zouden zijn als het in Limburg zou gebeuren, het gaat mij puur om de stupide manier van discussiëren.

Groet, Edzard

Marcel van kammen

Edzard...je moet ze gewoon even op een tactische manier eruitlullen,ze bedoelen het allemaal niet zo beroerd hoor :-) Stiekem willen ze allemaal in Friesland wonen en zijn ze klaar met de randstad.


zo...nu weer terug naar het eitjes roven. :-)

milvusmilvus

Citaat van: Marcel van kammen op februari 27, 2013, 23:31:23 PM
Edzard...je moet ze gewoon even op een tactische manier eruitlullen,ze bedoelen het allemaal niet zo beroerd hoor :-) Stiekem willen ze allemaal in Friesland wonen en zijn ze klaar met de randstad.


zo...nu weer terug naar het eitjes roven. :-)

Je hebt helemaal gelijk. Ik ga op bed, morgen vroeg weer op om wat roofvogels af te knallen.  B)
Groet, Edzard

HPM

Citaat van: milvusmilvus op februari 27, 2013, 23:09:40 PM
Citaat van: HPM op februari 27, 2013, 22:26:14 PM
Citaat van: Klaas v d Meer op februari 27, 2013, 21:41:46 PM
On:
Ik ben Fries en pertinent tegenstander van het rapen van kievits eieren. Echter, discussies op waarneming.nl over dit item worden vaak op een dermate toon (anti Fries) gevoerd dat de argumenten voor mij compleet ondersneeuwen. Sterker nog, ik krijg dan zelfs de neiging tot het verdedigen van het rapen. Erg jammer. Sowieso leiden discussies die op deze manier worden gevoerd (zowel door voor- als tegenstanders) zelden tot een oplossing van welk probleem dan ook. Minder belerend en polariserend discussies aangaan is al een mooie eerste stap om rapers van kievitseieren tot andere gedachten te brengen.


Welja, trek de discriminatiekaart maar. Denk je nou echt dat die zogenaamde anti-Friezen het wel met het rapen van kievisteieren eens zouden zijn als het in Limburg zou gebeuren?

Je gaat voorbij aan mijn punt. En dat punt is de toon van de discussie. Als je naar berichten van o.a. Kor Haan kijkt, is die toon erg denigrerend t.o.v. Friezen en Friesland. Dat is m.i. geen constructieve manier om deze discussie te voeren. Ik kan ook verschillende dingen naar het hoofd van dhr. Haan slingeren, maar ook dat zou de discussie niet helpen. En ik denk zeker niet dat de zogenaamde anti-Friezen het eens zouden zijn als het in Limburg zou gebeuren, het gaat mij puur om de stupide manier van discussiëren.

Korhaan is in deze discussie nergens te bekennen, dus het lijkt me nogal stupide om die erbij te betrekken.
Herman van der Meer

joostheeremans

Marcel, hopelijk is het inderdaad een uitstervend fenomeen, hoewel ik heb vernomen dat er juist ook jonge mensen zijn gepakt voor het doden van roofvogelkuikens in Friesland. Dat duivenmelkers ook een grote rol hierin spelen zou goed kunnen, hoewel de vervolgingen vooral betrekking lijken te hebben op buizerds en kiekendieven. Al kan je natuurlijk vraagtekens zetten bij de ornithologische kennis en selectiviteit van deze vervolgers; alles met een haaksnavel is fout.


Ik vind overigens niet dat er met een denigrerende toon over de Friezen wordt gesproken, maar ik moet dan ook eerlijk zeggen dat het chauvinisme bij mij niet zo ontwikkeld is. Als Friezen zich door mijn posts voelen gediscrimineerd, gedemoniseerd of anderzijds tekort gedaan voelen, bied ik daarvoor mijn excuses aan. Het gaat mij om het kievitseieren rapen dat verboden zou moeten worden, ongeacht waar zich dat afspeelt. Ik snap niet zo goed dat mensen dit (bijna zouden) willen verdedigen enkel omdat de algemene tendens over hun provincie wat negatief is. Maar dat zal wel aan mij liggen, ik kan me helemaal niks voorstellen bij provinciaal chauvinisme.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marcel van kammen

@Joost: ik verdedig niks hoor want van mij mogen ze dat rapen vandaag nog afschaffen, ik probeer alleen de situatie eromheen wat uit te leggen. Dit gebeurt namelijk in de "media" nooit,dus om het beeld voor buitenstaanders wat duidelijker te krijgen heb ik het even uitgelegd.

Ik moest eens voor een opdrachtgever foto's maken bij een duivenmelker. Tijdens het interview vertelde ie zonder schroom dat ie eens een havik in zijn duivenhok had die een duif had gevangen. Hij vertelde vol trots dat ie dat rotbeest de schedel had ingeslagen en dat het voordeel was dat ie nu niet meer om het nest hoefde te zoeken.
Zo ken ik nog wel wat verhalen van duivenhouders (die inderdaad geen idee hebben hoe welke naam bij welke roofvogel past) die 's nachts tegen nestbomen trappen,met een buks erdoorheen schieten en ga zo maar door. Probleem is dat ik dat dan bij een politie o.i.d. niet kan bewijzen,dus kan er dan niks mee doen.

fkdeboer

Citaat van: HPM op februari 28, 2013, 08:53:59 AM

Korhaan is in deze discussie nergens te bekennen, dus het lijkt me nogal stupide om die erbij te betrekken.

Korhaan heeft welgeteld 9x iets gepost in deze discussie en het stukje tekst wat je quote is een directe reactie op een tekst van hem, dus in deze komt jouw reactie nogal stupide over..
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

joostheeremans

Marcel, die verhalen ken ik ook. Er staat me een tv-uidzending bij waarbij de programmamakers op zoek gingen naar opmerkelijke advertenties en het verhaal erachter. De advertentie scherpschutter gezocht leidde naar een duivenmelker, die het de normaalste zaak vond dat iemand dat beest kwam afschieten zodat zijn duiven geen last meer hadden. Na even zoeken heb ik ook de uitzending gevonden, het was in Nederland te koop hier de link, filmpje begin even na de 8 minuten.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Sjouke Scholten

Ik als Fries heb altijd een probleem wat mensen motiveert om eieren te rapen. Nesten zoeken en beschermen is oké, maar het meenemen van eieren is voor mij geheel onduidelijk. Als het eerste ei gevonden is en overgedragen is aan de Friese commissaris van de koningin kan er toch 'gewoon' gestopt worden met rapen?
Graag zou ik eens een motivatie van een eierzoeker willen horen wat hem/haar beweegt om dit te doen. 
Kievit eieren rapen is geboren uit armoede, welke nu niet op grote schaal (in vergelijking met vroeger) aanwezig is (ook niet in Friesland). Daarmee is de noodzaak om het veld in te gaan, om te rapen, mijn insziens niet erg noodzakelijk.

Daarnaast is het sms meldingssysteem van elk ei volgens mij best een lek systeem. Natuurlijk vertrouwen we dat iedereen hier gehoor aangeeft, maar wie controleert of er daadwerlijk zoveel eieren zijn geraapt als het quotum aangeeft?

Ik ben het wel met Marcel eens dat jongeren steeds minder interesse tonen in het rapen van eieren, dus over een aantal jaren is hopelijk deze lelijke traditie ten einde (als er dan nog kieviten zijn...)
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




HPM

Citaat van: fkdeboer op februari 28, 2013, 11:59:22 AM
Citaat van: HPM op februari 28, 2013, 08:53:59 AM

Korhaan is in deze discussie nergens te bekennen, dus het lijkt me nogal stupide om die erbij te betrekken.

Korhaan heeft welgeteld 9x iets gepost in deze discussie en het stukje tekst wat je quote is een directe reactie op een tekst van hem, dus in deze komt jouw reactie nogal stupide over..

Ik ben een beetje kortzichtig gweest. Dat heb je zo met die Hollanders.
Herman van der Meer

milvusmilvus

Citaat van: HPM op februari 28, 2013, 12:25:23 PM
Citaat van: fkdeboer op februari 28, 2013, 11:59:22 AM
Citaat van: HPM op februari 28, 2013, 08:53:59 AM

Korhaan is in deze discussie nergens te bekennen, dus het lijkt me nogal stupide om die erbij te betrekken.

Korhaan heeft welgeteld 9x iets gepost in deze discussie en het stukje tekst wat je quote is een directe reactie op een tekst van hem, dus in deze komt jouw reactie nogal stupide over..

Ik ben een beetje kortzichtig gweest. Dat heb je zo met die Hollanders.

;D
Groet, Edzard

joostheeremans

http://www.lc.nl/friesland/regio/article16627843.ece/Vogelwacht-Grou%3A-stop-eierzoeken-  Interessante ontwikkeling:
GROU - Het is tijd om te stoppen met eierzoeken, vindt het bestuur van de vogelwacht in Grou. De achteruitgang van weidevogels is gebaat bij een aanpak met bijvoorbeeld weidevogelkerngebieden.
Daar past niet bij dat er eerst zesduizend kievitseieren worden geraapt, stelt het bestuur. ,,Begjin fuortendaliks mei de neisoarch.''
BFVW-voorzitter Rendert Algra zegt open te staan voor de discussie, maar hij is ervan overtuigd dat een grote meerderheid van de vogelwachten voor het behoud van het eierzoeken is.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

martenboonstra

#82
Als Fries ben ik trots op de traditie van eierrapen en nazorg. Maar als Fries ben ik behoorlijk geschrokken van de lege weilanden. In rap tempo zijn de hoeveelheid weidevogels naar beneden gegaan. Door oa. beschikbaar stellen van prijzen door afzonderlijke gemeenten blijft de traditie in stand. Ik ken nazorgers die hier volstrekt anders over denken en de verminderde aantallen aan predatie toeschrijven. Ook vinden de nazorgers dat de kievit meerdere legsels heeft, waardoor het rapen niet zo erg zou zijn. Om de stand in evenwicht te houden dient naar mijn stellige overtuiging de maaitijd onder de loep te worden genomen. Hoe minder mensen zoeken en rapen, meer beschutting op het land en de prijzen worden afgeschaft, des te groter de kans dat de aantallen toenemen.

arjan.kop

Een beetje laat, maar het komt er nog eens van dat mensen hun gekke behoeften niet meer boven hun omgeving gaan stellen. In Amsterdam waren ze er relatief vroeg mee: http://nl.wikipedia.org/wiki/Palingoproer

Volgend jaar een wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/kievitseigooien ?

martenboonstra

Palingoproer en kivietseierengooien kent uitsluitend slachtoffers ;)


Johannes Veenstra

Zou het rapen van de 1e eieren ook geen positief effect kunnen hebben? De eerste jongen worden namelijk iets later geboren en hebben daardoor betere overlevingskansen. Het teruglopen van het bestand aan weidevogels hoef je volgens mij ook niet direct te zoeken in predatie. Ik zou het eerder zoeken in grondwaterstand, maaitijd, vorm van bemesten, aanwezigheid voedsel, verstedelijking, jacht buitenland.

Pekel1

Predatie is nooit de hoofdoorzaak, maar de terugloop is een combinatie van alle factoren. Ik kan me niet voorstellen dat het een positief effect heeft, zeker niet wanneer er 25% van de populatie in Nederland broedt. Dan lijkt me dat elk vliegensvlugge Kievit belangrijk is, het vraagt extra inspanning van de vogels om een tweede broedsel te beginnen.
Sven Pekel

joostheeremans

Citaat van: Johannes Veenstra op maart 07, 2014, 11:25:07 AM
Zou het rapen van de 1e eieren ook geen positief effect kunnen hebben? De eerste jongen worden namelijk iets later geboren en hebben daardoor betere overlevingskansen. Het teruglopen van het bestand aan weidevogels hoef je volgens mij ook niet direct te zoeken in predatie. Ik zou het eerder zoeken in grondwaterstand, maaitijd, vorm van bemesten, aanwezigheid voedsel, verstedelijking, jacht buitenland.

Ik denk dat de door jou al aangehaalde maaitijd er voor zorgt dat het rapen van de eerste eieren juist schadelijk is. De kievit moet nu weer opnieuw beginnen en zal daarbij eerder in de problemen komen bij vroeg maaiende boeren dan wanneer hij dit broedsel had doorgezet. Het te vroeg maaien van boeren is een groot probleem voor veel weidevogelsoorten, het rapen van eieren zorgt er volgens mij alleen maar voor dat deze vogels later aan hun uiteindelijk broedsel kunnen beginnen en daarbij dus eerder vermaaid worden. Ik lees weleens dat er voor kievitseieren rapen wordt gepleit met de redenatie dat de vroegste broedsels vaak mislukken, maar ik denk dat tegenwoordig de vroegere broedsels lang niet zo kansloos zijn als in Friesland soms wordt gedacht. Het maaibeleid maakt vermoedelijk meer slachtoffers dan een lagere temperatuur in maart of april, als die überhaupt al optreedt.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

hiskodevries

maaibeleid?
wat denk je van :
-egaliseren
- mestinjectie
het is een wonder dat meer dan 1 weidevogel groot wordt buiten de reservaten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0