Hoofdmenu

Kievitseieren zoeken

Gestart door joostheeremans, februari 02, 2013, 09:27:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

De bond van Friese vogelwachten heeft voor de komende drie jaar ontheffing gekregen om kievitseieren te rapen. Het aantal te rapen eieren is tevens omhoog gegaan van 5939 naar 6307. Aangezien Nederland in September 2012 het UNESCO immaterieel erfgoed verdrag heeft ondertekend, zou het zo maar kunnen dat kievitseieren rapen een beschermde traditie wordt. Toen in April 2012 Bleker werd gevraagd over deze mogelijkheid, was Nederland nog geen partij in het verdrag en was dit daarom niet aan de orde, maar dat is nu dus anders. Vandaag wordt er in Nuenen een informatiedag over de nationale inventaris van immaterieel cultureel erfgoed, waar mensen die hun traditie willen voordragen informatie krijgen hoe dit aan te pakken. Vermoedelijk zal de vogelwacht Friesland dus ook aanwezig zijn. Weet iemand wat de juridische status is van kievitseieren rapen op het moment dat het een beschermde traditie wordt? Is een ontheffing tot eieren rapen dan bijvoorbeeld juridisch af te dwingen?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Margreet Kwh

#1
CiteerImmaterieel erfgoed is levend erfgoed en wordt gedragen door mensen die er liefde voor voelen en hun traditie willen doorgeven aan volgende generaties. Daarvoor moet het meegaan met de tijd en door elke generatie worden eigen gemaakt. Beschermen betekent dan ook helpen om de waardering van dit erfgoed te vergroten, het belang ervan te erkennen en het veilig te stellen voor de toekomst.
Bron: Nieuwsbericht 30-08-2012 Rijksoverheid, mijn roodkleuring
Hallo Joost, ik ben geen jurist, maar vanwege het meegaan met de tijd lijkt het mij dat je mag verwachten dat toetsing aan de huidige wetgeving plaatsvindt.
Maar laat een juridisch deskundige het aanvullen!
Edit: spelfout
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op februari 02, 2013, 11:36:07 AM
maar vanwege het meegaan met de tijd lijkt het mij dat je mag verwachten dat toetsing aan de huidige wetgeving plaatsvind.

Op die basis verwacht ik echt helemaal niets: http://www.piepvandaag.nl/petitie-ganstrekken/ (De enige concessie die deze barbaren ooit gedaan hebben is dat ze de gans van tevoren doden en geen vet meer aan zijn nek doen). Ik heb dit "culturele erfgoed" ooit eens in het echt gezien en het is echt walgelijk om te zien hoe die gans aan het touw rondvliegt en tegen de balk slaat na zo'n ruk aan zijn kop; totale respectloosheid voor dieren en de kleine kinderen staan er van dichtbij wat bij te juichen.
Vorig jaar werd overigens het eerste Kievitsei gevonden door iemand van de vogelwacht nota bene: http://www.nu.nl/binnenland/2760244/eerste-kievitsei-gevonden-in-friesland.html Dan breekt dus echt mijn klomp!  :rolleye:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Klaas van Dijk

hoi Joost,

De Faunabescherming houdt zich al vele jaren bezig met het stoppen van het rapen van kievitseieren. Ongetwijfeld zal de Faunabescherming ook tegen deze ontheffing bezwaar aantekenen,

Al gezien dat het cruciale begrip "gunstige staat van instandhouding" in de ontheffing wordt genoemd? Bij de Faunabescherming is dit begip al jarenlang gesneden koek, want het rapen van 5939 dan wel 6307 eieren zou precies de grens zijn dat er geen problemen ontstaan bij de "gunstige staat van instandhouding" van de Kievit. In ieder geval volgens de provincie. Maar volgens de Faunabescherming is dit lariekoek, want de Kievit gaat hard achteruit (zie cijfers van Sovon) en daardoor is er helemaal niet meer sprake van een "gunstige staat van instandhouding" en mag je dus helemaal niet rapen (en zeker geen 5939 dan wel 6307 eieren).

Hier is dus nog lang niet het laatste woord over gezegd.

Groetjes, Klaas

joostheeremans

Hoi Klaas,


Gaat 'gunstige staat van instandhouding' ook over individuen en aantallen, of heeft het vooral betrekking op het leefgebied en de grootte daarvan? Ik kan op internet eigenlijk alleen maar definities vinden die over dat laatste gaan. Wat dat betreft is de volgende passage uit de brief bij mijn bovenste link treffend:

'De rechtbank heeft terecht geoordeeld dat, gelet op de uitleg die blijkens het Gidsdocument aan het begrip "gunstige staat van instandhouding" moet worden gegeven, het college zich op het standpunt heeft mogen stellen dat de afname van de Friese kievitenpopulatie in de periode 1996 tot en met 2008 op zichzelf nog niet de conclusie rechtvaardigt dat deze populatie niet langer in een gunstige staat van instandhouding verkeert.'
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Klaas van Dijk

hoi Joost,

De 'gunstige staat van instandhouding' gaat wel degelijk ook over individuen een aantallen. Het aanwijzen van Natura2000 gebieden doe je bijvoorbeeld om voldoende leefgebieden te hebben voor soorten (met name soorten die minder algemeen zijn, etc.). Maar het geldt wel degelijk ook individuen (zowel voor algemene als voor zeer zeldzame soorten). Denk aan de plezierjacht (= voor de lol vogels doden).

Wilde Eend is een 'beschermde inheemse diersoort' en daarvoor geldt dus een instandhoudingsdoelstelling. Maar Wilde Eend is zeer talrijk (ook in de rest van Europa) en de aantallen (broedvogels / wintergasten, etc.) gaan niet achteruit. Ergo: plezierjacht op Wilde Eend in Nederland (= voor de lol een Wilde Eend doodschieten / jaarlijks pakweg 10.000den doodschieten) zal er niet voor zorgen dat de 'instandhoudingsdoelstelling' in gevaar komt. Ergo, verbieden van plezierjacht op Wilde Eend zal niet lukken met een beroep op het in gevaar komen van de 'instandhoudingsdoelstelling', tenzij er zulke giga-aantallen worden geschoten dat er echt sprake is van een forse achteruitgang.

Patrijs is ook een 'beschermde inheemse diersoort' en daarvoor geldt dus ook een instandhoudingsdoelstelling. Staat op de Rode Lijst, aantalsontwikkeling is beroerd / slecht. Plezierjacht op Patrijs is op dit moment niet toegestaan (zou in principe wel kunnen), want het lukraak & voor je plezier doden van Patrijzen zal er snel voor zorgen dat de
instandhoudingsdoelstelling (bv streven naar X paar, en/of geen achteruitgang t.o.v. jaar Y) niet zal worden gehaald. Daarentegen is er juist wel geld voor bv biotoopverbetering voor Patrijs (met als doel om de aantallen op te krikken).

Huiskraai is ook een 'beschermde inheemse diersoort' en daarvoor geldt dus een instandhoudingsdoelstelling. Ergo, je kunt ze nooit allemaal gaan uitroeien. Wel een aantal (maar ja, hoeveel), maar zeker nooit ieder individu.

Kievit is dus ook een 'beschermde inheemse diersoort' en daarvoor geldt dus ook een instandhoudingsdoelstelling. Doet er niet toe of het gaat om doden van adulten of rapen van eieren. De aantallen eieren is gebaseerd op een rekenmodel. En hier wordt al jaren over gebakkeleid. Want wanneer is sprake van een 'ongunstige staat van instandhouding'? En er is dus wel -een beetje- ruimte voor het doden van individuen (mits die 'gunstige staat van instandhouding' maar niet in gevaar komt).

En de Raad van State zegt dus ook:
CiteerDit laat echter onverlet dat, in het licht van de dalende trend in de kievitenstand in de afgelopen jaren, die zich blijkens het indexcijfer van het weidevogelmeetnet in 2009 heeft voortgezet, bij de besluitvorming over een toekomstige ontheffing moet worden bezien of het rapen van eieren wat betreft aantallen en raapperiode verder dient te worden beperkt, dan wel of gedurende één of meer jaren geen ontheffing voor het zoeken en rapen van kievitseieren kan worden verleend.'

Hiermee zegt de Raad van State dus duidelijk dat het in de toekomst best kan voorkomen dat het zo slecht met de Kievit gaat, dat er helemaal geen ruimte meer is voor rapen (of alleen nog maar voor 10 eieren). Vervolgens is dan de politiek (=PS Friesland) aan zet om hier beleid over te maken (= een maximaal aantal eieren, want zo is de politieke werkelijkheid in Friesland). Bij een andere politieke verhouding in PS in Friesland was het rapen van eieren allang afgelopen geweest.

Begrijp je het nu wat beter? Vraag anders rustig verder.

Groetjes, Klaas

joostheeremans

Merci Klaas, er wordt dus geconcludeerd dat er niet te veel waarde aan de lokale achteruitgang moet worden gehecht, in ieder geval niet zodanig dat er geen eieren kunnen worden geraapt op dit moment. Het probleem lijkt mij dat het begrip 'gunstige staat van instandhouding' ruimte biedt om het absolute minimum te doen, of in dit geval zo veel mogelijk eieren rapen. Het lijkt wel een visquotum, oogsten van een zo hoog mogelijk aantal kievitseieren zonder de populatie in gevaar te brengen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Klaas van Dijk

Citaat van: joostheeremans op februari 03, 2013, 11:10:52 AMMerci Klaas, er wordt dus geconcludeerd dat er niet te veel waarde aan de lokale achteruitgang moet worden gehecht, in ieder geval niet zodanig dat er geen eieren kunnen worden geraapt op dit moment. Het probleem lijkt mij dat het begrip 'gunstige staat van instandhouding' ruimte biedt om het absolute minimum te doen, of in dit geval zo veel mogelijk eieren rapen. Het lijkt wel een visquotum, oogsten van een zo hoog mogelijk aantal kievitseieren zonder de populatie in gevaar te brengen.

Beste Joost,

Klopt inderdaad, want (regionale) overheden hebben inderdaad wel 'beleidsruimte' om meer of minder actief bezig te zijn met natuurbehoud. Overheden (= gemeenteraad, PS en/of Tweede Kamer) kunnen dus gaan zitten op de lijn van het uiterste minimum (of zelfs daar een eind onder gaan zitten). Een natuurvriendelijke overheid zal dus een flink eind boven het minimum gaan zitten (en dus ruimhartig zijn met natuurvriendelijk beleid op allerlei vlakken), terwijl een niet-natuurvriendelijke overheid dus op het uiterste minimum zal gaan zitten.

Je opmerking over de visquota is inderdaad relevant, want het hele verhaal over die 5939 dan wel 6307 te rapen eieren berust op een vergelijkbaar idee.

Groetjes, Klaas

hiskodevries

Wat is dan de redenatie om het quotum te verhogen?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Klaas van Dijk

Een lichte toename van het aantal broedparen van de Kieviten, zie bijlage. Via knip/plak:

Uit de uitspraak van de Raad van State:
CiteerDe Afdeling [bestuursrechtspraak van de Raad van State] is evenwel met de rechtbank van oordeel dat het college [van Gedeputeerde Staten van de provincie Friesland] zich terecht op het standpunt heeft gesteld dat de geleidelijke afname van de broedpopulatie niet in een zodanig stadium is dat thans gevreesd moet worden dat de kievit geen levensvatbare component meer in Friesland zal blijven. (...) De rechtbank heeft terecht geoordeeld dat, gelet op de uitleg die blijkens het Gidsdocument aan het begrip "gunstige staat van instandhouding" moet worden gegeven, het college zich op het standpunt heeft mogen stellen dat de afname van de Friese kievitenpopulatie in de periode 1996 tot en met 2008 op zichzelf nog niet de conclusie rechtvaardigt dat deze populatie niet langer in een gunstige staat van instandhouding verkeert.


En dus de nieuwe visie van de Provincie Friesland:
CiteerDe Afdeling was dus met ons van mening dat er tot en met 2009 met betrekking tot de Friese kievitenpopulatie geen sprake is van een ongunstige staat van instandhouding. Blijkens het desbetreffende Sovon-rapport uit 2010 voor Weidevogelmeetnet Friesland had de kievitenpopulatie in Fryslân in 2009 het indexcijfer 55. Het meest recente Sovon-rapport nr. 2012-46 Weidevogelmeetnet Friesland, verslag 2011 vermeldt, op bladzijde 13, in Tabel 5. Indexen van negen weidevogelsoorten in Fryslân in de periode 1996-2011 een indexcijfer voor 2010 van 57 en voor 2011 van 70. Ons oordeel dat geen sprake is van een ongunstige staat van instandhouding van de kievit in Fryslân is daardoor niet gewijzigd. In beginsel kunnen daarom afwijkingen van het verbod tot het rapen van kievitseieren worden toegestaan.

Ergo, de aantallen zijn licht toegenomen (maar nog lang niet op een oud niveau) en dus mogen er weer iets meer eieren worden geraapt.

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

De Faunabescherming heeft bezwaar aangetekend tegen deze nieuwe ontheffing voor het rapen van kievitseieren. Daarnaast heeft Faunabescherming bij de rechter in Leeuwarden een verzoek ingediend om te ontheffing voorlopig te schorsen.

De rechtbank in Leeuwarden behandelt dit verzoek vandaag. Zie http://www.faunabescherming.nl/ voor meer informatie.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

joostheeremans

Goede zaak Klaas! :duim: 
Ik ben benieuwd naar de uitkomst.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

H.Valkema

Wat mij betreft mogen ze het wel verbieden.. Toch zorgt deze friese traditie wel voor een grote betrokkenheid van vrijwilligers. Maarliefst 4500 vrijwilligers gaan elk voorjaar nog het land in om nesten te beschermen. Zonder het werk van deze mensen zouden weidevogels nog veel slechter af zijn..


Stel je verbied het deze traditie zijn er veel mensen die stoppen hiermee.. Dan is het maar de vraag wie blijft beschermen en wie er mee stopt.. en dan? Dan wordt de eerste leg van de kievit niet opgezocht maar kapot gereden door een boer?


Zonder een standpunt in te nemen hierover (ik ben een voorstander van het verbod) probeer ik ook even de andere kant van de zaak te belichten.. En 6000 eieren.... klinkt veel maar een kievit heeft nog een 2e/3e/4e leg.. En ja, ik weet het de eerste leg zijn de beste kwaliteit eieren..


Maar misschien is er een tussenweg te vinden waarin weidevogels beschermt worden, de Fries zijn eitje kan rapen en de kievit overeind blijft? Ben benieuwd naar jullie mening!
Groeten,
Haije Valkema

Marcel van kammen

Domme traditie,mooi verbieden dat eierrapen.

Cygnus

Het is een fabeltje dat het eierzoeken in stand gehouden moet worden omdat er anders niemand meer aan nazorg wil doen. Toen ik zelf in het verleden ook aan nazorg deed in Friesland waren er veel meer mensen die, net als mij, wel aan nazorg deden, maar geen eieren raapten. Als de traditie in stand moet blijven, dan alleen maar voor het vinden van het eerste ei (eventueel per gemeente, daar blijven straks toch niet veel meer van over).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Dat fabeltje wordt inderdaad vooral verteld door eierrapers. Buiten Friesland bestaat er totaal geen verband tussen eierrapen en nazorg, daarbinnen dus ook maar gedeeltelijk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

joostheeremans

Daarbij wordt de nazorg van weidevogels in Friesland nogal eens in verband gebracht met de al even traditionele roofvogelvervolgingen. In hoeverre dezelfde mensen hiervoor verantwoordelijk zijn is lastig te bepalen, maar het is wel een feit dat er in Friesland opvallend veel broedsels mislukken door (opzettelijk) menselijk toedoen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

ejslootweg

Hoe verhouden die 6307 eieren zich tot het totaal aantal eieren of nesten?

groeten, Erik
groeten, Erik

Fvegmond

Niet sarcastisch bedoeld.

Maar, wat ik me altijd afvraag bij dit soort aantallen en gemaakte afspraken. Wie houdt het aantal bij?


Gr Frans


KorHaan

Citaat van: ejslootweg op februari 20, 2013, 14:47:33 PM
Hoe verhouden die 6307 eieren zich tot het totaal aantal eieren of nesten?

groeten, Erik


Maakt het uit of het 1:100 of 1:1000 is?

Het zijn er 6306 te veel. Als de eerste is gevonden moet er meteen mee gestopt worden. De traditie is toch "het eerste Kievitsei"?

De rest van de Friezen koopt maar gewoon kippeneieren om te eten, net als iedereen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

#20
Citaat van: Fvegmond op februari 20, 2013, 15:32:31 PM
Niet sarcastisch bedoeld.

Maar, wat ik me altijd afvraag bij dit soort aantallen en gemaakte afspraken. Wie houdt het aantal bij?


Gr Frans


Goede vraag.

Ik vermoed dat dit een gevalletje is van de slager die zijn eigen vlees keurt. Het zou me verbazen als de vinder van het 6308e ei een bekeuring krijgt.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


EDIT: http://www.nu.nl/binnenland/2760244/eerste-kievitsei-gevonden-in-friesland.html

Laatste alinea: een sms'je is voldoende. Tja.

Marcel van kammen

en ze zijn ook nog eens helemaal niet lekker, kippeneieren smaken veel beter.

ejslootweg

Hoi Ronald, ik was gewoon nieuwsgierig. Als het argument tegen het rapen van kievitseieren het mogelijke effect op de populatie is dan lijkt het wel degelijk van belang of 1 op de 100 of 1 op de 1000.000 eieren wordt geraapt. Waar komt dat belachelijk exacte aantal 6307 vandaan? (los van meningen over het wel of niet toestaan van rapen).

groeten, Erik

groeten, Erik

hendrik.h

#23
Citeeren ze zijn ook nog eens helemaal niet lekker, kippeneieren smaken veel beter.
Smaken verschillen.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IfUcwpR9_gI

gr hendrik.

Erwin Reinstra

CiteerWat mij betreft mogen ze het wel verbieden.. Toch zorgt deze friese traditie wel voor een grote betrokkenheid van vrijwilligers. Maarliefst 4500 vrijwilligers gaan elk voorjaar nog het land in om nesten te beschermen. Zonder het werk van deze mensen zouden weidevogels nog veel slechter af zijn..


Stel je verbied het deze traditie zijn er veel mensen die stoppen hiermee.. Dan is het maar de vraag wie blijft beschermen en wie er mee stopt.. en dan? Dan wordt de eerste leg van de kievit niet opgezocht maar kapot gereden door een boer?


Zonder een standpunt in te nemen hierover (ik ben een voorstander van het verbod) probeer ik ook even de andere kant van de zaak te belichten.. En 6000 eieren.... klinkt veel maar een kievit heeft nog een 2e/3e/4e leg.. En ja, ik weet het de eerste leg zijn de beste kwaliteit eieren..


Maar misschien is er een tussenweg te vinden waarin weidevogels beschermt worden, de Fries zijn eitje kan rapen en de kievit overeind blijft? Ben benieuwd naar jullie mening! 

Niet mee eens met bovenstaande, om de al genoemde redenen.
Toch moeten we denk ik ook goed beseffen dat als er gestopt wordt met kievitseieren rapen dit echt niet zal helpen om het aantal kieviten weer toe te laten nemen. O.a. de kievitseiraapdiscussie, maar ook de actieve nestbescherming en (vermeende) grote invloed van predatoren, vertroebelt helaas de daadwerkelijke oorzaken van de achteruitgang van de (meeste) weidevogels. T.w. (te) intensieve landbouw met te lage waterpeilen, te vroege maaidata, te zware bemesting (met kunstmest), structuurloze/ monotone/ soortenarme graslanden, bestrijdingsmiddelen etc.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben (uiteraard) niet tegen nestbescherming door de vele gepassioneerde vrijwilligers e.d. (en het helpt denk ik zeker wel om de jaarlijkse overleving te vergroten), maar het is wel een beetje een lapmiddel om de schade enigszins te beperken en kan nooit het (steeds grotere) gebrek aan goede weidevogelbiotopen opvangen.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


KorHaan

Is goed, Erik, je stelt op zich een heel goede vraag.

Het wil er bij mij alleen niet in dat je eerst het veld in gaat als Fries om vogelnestjes uit te halen, om daarna diezelfde vogels te gaan beschermen. (En dan heb ik het nog niet eens over het afschieten van roofvogels en vossen.)

Het lijkt alleen om die belachelijke traditie te gaan dat die Friezen dat mogen. Mogen de Drenten en de Groningers dat ook? Waarom de Friezen wel? Je kunt wel om tafel gaan zitten en de populatiegrootte als argument aanvoeren (zowel vóór als tegen, dan), maar het blote feit blijft bestaan dat je dus als volwassen kerel de wei in wilt om vogelnestjes uit te halen.

Als ik mijn merelnestjes uithaal in mijn tuin, en daarná mijn merels ga beschermen door alle katten en eksters af te schieten of te verjagen, maakt mij dit dan tot een natuurbeschermer, of een randdebiel?


Ach, nee.... merels zijn beschermde vogels. Morgen maar eens een ontheffing aanvragen op het gemeentehuis. Ze zien me aankomen! "Meneer, bent u wel goed bij uw hoofd?!"

;D


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

hendrik.h

CiteerAch, nee.... merels zijn beschermde vogels. Morgen maar eens een ontheffing
aanvragen op het gemeentehuis. Ze zien me aankomen! "Meneer, bent u wel goed bij
uw hoofd?!"
Niet geschoten is altijd mis ;D
gr hendrik.

joostheeremans

#27
Citaat van: hendrik.h op februari 20, 2013, 18:46:26 PM
Citeeren ze zijn ook nog eens helemaal niet lekker, kippeneieren smaken veel beter.
Smaken verschillen.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IfUcwpR9_gI

Gek, ik zou zeggen dat 'die paar eieren' dan juist wel uitmaken.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Yeronimo

#28
Citaat van: hendrik.h op februari 20, 2013, 18:46:26 PM
Citeeren ze zijn ook nog eens helemaal niet lekker, kippeneieren smaken veel beter.
Smaken verschillen.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IfUcwpR9_gI


Dus als de populatie omlaag gaat omdat ze in het buitenland massaal uit de lucht worden geschoten geeft ons het dan ook het recht de populatie nog een keer omlaag te trekken door eieren te gaan rapen?
Ik zou zeggen verbeter de wereld juist en begin bij jezelf. Zolang wij laten zien dat wij goed voor onze vogels zorgen kunnen we pas een goede vuist maken naar andere landen toe. Of wil je zeggen dat andere landen naar ons luisteren als we vragen of ze willen stoppen met onze vogels uit de lucht te schieten terwijl wij hun eieren rapen?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Anne Hueber †

#29
Citaat van: hendrik.h op februari 20, 2013, 18:46:26 PM
Citeeren ze zijn ook nog eens helemaal niet lekker, kippeneieren smaken veel beter.
Smaken verschillen.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IfUcwpR9_gI


Hendrik, zou je je bericht wbt je uitlating over H. Niesen willen aanpassen.....en dat is niet geheel vrijblijvend.