Syrphus-achtige zwever

Gestart door corzonneveld, april 12, 2007, 23:07:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

In maart heb ik een foto van een Syrphus gepost, waar toen een flinke discussie over ging. Een van de opties was Parasyrphus. Vandaag zag ik een bandzweefvlieg die op een van de toen geplaatste foto's lijkt. Is dit een Parasyrphus, zoja welke, of wat is het anders?

Bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

tweede foto, een zij-aanzicht
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

han.endt

#2
Het is een bandzwever uit het geslacht Epistrophe. Nu zijn die erg lastig vanaf foto's, maar ik meen op de tweede foto zwarte haren op het schildje te zien en dat zou wijzen op een Zwarthaarbandzwever, E. nitidicollis. De algemeenste soort van de drie 'epistrophes' met een dergelijke achterlijfstekening en een donkere, glimmende rug.

Mark van Veen

CiteerIn maart heb ik een foto van een Syrphus gepost, waar toen een flinke discussie over ging. Een van de opties was Parasyrphus.
Dat was weer even inkomen. Volgens mij was de einduitslag toch een Syrphus, op talrijkheid een S. torvus (kijk naar haren op de ogen, zo ja, dat klopt dat).
groet,

Mark van Veen

corzonneveld

#4
OK, geeft deze foto zekerheid?

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

han.endt

#5
Epistrophe nitidicollis, een mooie toef zwarte haren op het schildje.

Mark heeft het niet over deze, maar over de oudere waarneming neem ik aan. Ik kan hier tenminste echt geen Syrphus van maken of ik moet de weg helemaal kwijt zijn :unsure:.