vraag over kleding/laarzen e.d.

Gestart door peter van santbrink, januari 23, 2013, 00:07:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

ben sinds een half jaar aan het vogelen en heb nog niet echt veld specifieke kleding gekocht; heb goedkope regenlaarzen (niet geschikt voor veel lopen, oke in modder), goede wandelschoenen (maar minder geschikt in drassige gebieden), standaard winterjas/regenkleding, skihandschoenen (niet echt handig als ik b.v. foto wil maken)


Ik vroeg me af waar je goede laarzen/schoenen kunt kopen die ook zowel lekker lopen als goed bestand zijn tegen regen/modder en drassige omstandigheden; hebben jullie nog specifieke kleding gekocht (jas/broek/hanschoenen e.d.) die het vogelen in ons zeer wisselend klimaat aangenamer hebben gemaakt ? Kwaliteit vind ik belangrijk dus het mag wat kosten

alle tips zijn welkom, ook evt. waar je het beste die spullen kunt kopen (regio Zuid Holland)

KorHaan

Hoi Peter,

Ik loop op hoge Ecco wandelschoenen met GoreTex tussenvoering, ze zijn lichtgewicht,lopen heerlijk en zijn waterdicht. Ik heb ze alweer een paar jaar, ze waren meen ik iets van € 180. In buitensportzaken kun je er zg. gamaschen bijkopen, een soort van beenkappen van enkel tot knie, zodat je broek in nat gras en modder niet vuil wordt. Twee tientjes kosten die.
Wat laarzen betreft, heb ik jarenlang met veel plezier op Dubarry's gelopen ( van leer, met GoreTex tussenvoering) die waterdicht waren. Je hebt ze in kniehoogte en kuithoogte, wel duur (een dikke € 300).

Kleding als jas en broek gewoon aangenaam zittend, liefst ruimvallend, van katoen. Een paar wollen truien eronder in de winter. Regenponcho/regenbroek in de rugzak. Handschoenen heb ik voor €7,95 gekocht bij de plaatselijke drogist, ze zijn van nepleer met nepbontvoering, en ze zitten hartstikke warm zonder al te onhandig te zijn. Skihandschoenen krijg ik vaak zweethanden in, en als dat afkoelt krijg je snel koude handen met vriesweer.

Hoofdbedekking: met koud weer draag ik een nepleren pilotenmuts met bontvoering en van die oorflappen die je onder je kin kunt vastmaken. Heerlijk warm. Alleen zie je er met loshangende flappen uit als een hangoorkonijn, maar goed, kan mij het schelen. Die muts kostte drie tientjes.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

peter van santbrink

Citaat van: KorHaan op januari 23, 2013, 01:29:26 AM
Hoi Peter,

Ik loop op hoge Ecco wandelschoenen met GoreTex tussenvoering, ze zijn lichtgewicht,lopen heerlijk en zijn waterdicht. Ik heb ze alweer een paar jaar, ze waren meen ik iets van € 180. In buitensportzaken kun je er zg. gamaschen bijkopen, een soort van beenkappen van enkel tot knie, zodat je broek in nat gras en modder niet vuil wordt. Twee tientjes kosten die.
Wat laarzen betreft, heb ik jarenlang met veel plezier op Dubarry's gelopen ( van leer, met GoreTex tussenvoering) die waterdicht waren. Je hebt ze in kniehoogte en kuithoogte, wel duur (een dikke € 300).

Kleding als jas en broek gewoon aangenaam zittend, liefst ruimvallend, van katoen. Een paar wollen truien eronder in de winter. Regenponcho/regenbroek in de rugzak. Handschoenen heb ik voor €7,95 gekocht bij de plaatselijke drogist, ze zijn van nepleer met nepbontvoering, en ze zitten hartstikke warm zonder al te onhandig te zijn. Skihandschoenen krijg ik vaak zweethanden in, en als dat afkoelt krijg je snel koude handen met vriesweer.

Hoofdbedekking: met koud weer draag ik een nepleren pilotenmuts met bontvoering en van die oorflappen die je onder je kin kunt vastmaken. Heerlijk warm. Alleen zie je er met loshangende flappen uit als een hangoorkonijn, maar goed, kan mij het schelen. Die muts kostte drie tientjes.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

bedankt Ronald voor de deze nuttige info; vooral de gamaschen en pilotenmuts zijn mooie oplossingen voor een aantal issues waar ik tegenaan ben gelopen de afgelopen maanden; die gamaschen zijn ook nog eens handig in de zomer tegen lastige (steek)insecten  :duim:

Melchior van Tweel

Hallo Peter,
Als de hele dag (of dagenlang) op laarzen wilt lopen kan ik je de Purofort http://www.hevea.com/nl/product/purofort-full-safety aanraden. Zijn eigenlijk laarzen voor boeren, maar ik gebruik ze voor veldwerk (ik ben veldecoloog) veel en ze zitten perfect.

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Mimino

Enig idee wat die dingen kosten?
Zag de prijs op de site er niet bij staan...
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

kvb


HPM

Ik loop al vele jaren op legerkistjes uit de dump. Veel goedkoper.

Herman van der Meer

Bas de Maat

--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

KorHaan

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 23, 2013, 16:11:20 PM
Hallo Peter,
Als de hele dag (of dagenlang) op laarzen wilt lopen kan ik je de Purofort http://www.hevea.com/nl/product/purofort-full-safety aanraden. Zijn eigenlijk laarzen voor boeren, maar ik gebruik ze voor veldwerk (ik ben veldecoloog) veel en ze zitten perfect.


Geen kouwe poten in de winter?  ;D


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: HPM op januari 23, 2013, 17:24:19 PM
Ik loop al vele jaren op legerkistjes uit de dump. Veel goedkoper.

:duim:

Heb ik ook jaren op gelopen. Subliem comfort, stevig voor de enkels, goed waterdicht met wat onderhoud, nooit koude of te warme voeten. Jammer genoeg protesteerden mijn spataderen op een gegeven moment tegen de strakke vetersnoering om de kuiten. Daarom ben ik dus overgestapt op kuitlaarzen van Dubarry met ruimzittende schachten.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: peter van santbrink op januari 23, 2013, 16:07:34 PM
Citaat van: KorHaan op januari 23, 2013, 01:29:26 AM
Hoi Peter,

Ik loop op hoge Ecco wandelschoenen met GoreTex tussenvoering, ze zijn lichtgewicht,lopen heerlijk en zijn waterdicht. Ik heb ze alweer een paar jaar, ze waren meen ik iets van € 180. In buitensportzaken kun je er zg. gamaschen bijkopen, een soort van beenkappen van enkel tot knie, zodat je broek in nat gras en modder niet vuil wordt. Twee tientjes kosten die.
Wat laarzen betreft, heb ik jarenlang met veel plezier op Dubarry's gelopen ( van leer, met GoreTex tussenvoering) die waterdicht waren. Je hebt ze in kniehoogte en kuithoogte, wel duur (een dikke € 300).

Kleding als jas en broek gewoon aangenaam zittend, liefst ruimvallend, van katoen. Een paar wollen truien eronder in de winter. Regenponcho/regenbroek in de rugzak. Handschoenen heb ik voor €7,95 gekocht bij de plaatselijke drogist, ze zijn van nepleer met nepbontvoering, en ze zitten hartstikke warm zonder al te onhandig te zijn. Skihandschoenen krijg ik vaak zweethanden in, en als dat afkoelt krijg je snel koude handen met vriesweer.

Hoofdbedekking: met koud weer draag ik een nepleren pilotenmuts met bontvoering en van die oorflappen die je onder je kin kunt vastmaken. Heerlijk warm. Alleen zie je er met loshangende flappen uit als een hangoorkonijn, maar goed, kan mij het schelen. Die muts kostte drie tientjes.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

bedankt Ronald voor de deze nuttige info; vooral de gamaschen en pilotenmuts zijn mooie oplossingen voor een aantal issues waar ik tegenaan ben gelopen de afgelopen maanden; die gamaschen zijn ook nog eens handig in de zomer tegen lastige (steek)insecten  :duim:


Nou, vooral die muts is een geschenk uit de hemel; ik heb heel wat gebreide mutsjes en kleppetten geprobeerd, maar dan had ik nog altijd last van kou in de nek. Omdat ik een hekel heb aan sjaals, heb ik liever warme coltruien. In combinatie met die pilotenmuts gaat dat geweldig.

Als je hoofd, voeten en handen warm zijn en blijven, kun je in de winterkou zonder problemen urenlang buiten zijn en genieten, zonder tandenklapperen en rilgedrag.
Plastic kleding heb ik een hekel aan, omdat het niet ademt.
Als je warm bent, kun je regen wel hebben met een gewone katoenen regenjas. 's Zomers voel je je in je regenpak toch al gauw als een in de schil gekookte aardappel... Vooral als je nog kilometers voor de boeg hebt op de fiets.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

peter van santbrink

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 23, 2013, 16:11:20 PM
Hallo Peter,
Als de hele dag (of dagenlang) op laarzen wilt lopen kan ik je de Purofort http://www.hevea.com/nl/product/purofort-full-safety aanraden. Zijn eigenlijk laarzen voor boeren, maar ik gebruik ze voor veldwerk (ik ben veldecoloog) veel en ze zitten perfect.

dit ziet er goed uit, degelijk en comfortabel, staan bovenaan m'n lijstje !


Melchior van Tweel

Citaat van: Mimino op januari 23, 2013, 16:58:46 PM
Enig idee wat die dingen kosten?
Zag de prijs op de site er niet bij staan...


Zijn inderdaad ruim 100 euro's. Maar het comfort maakt dat zeker goed. Ook gewoon te koop bij Welkoop en andere boerenwinkels.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl