Hoofdmenu

Schalenbijter?

Gestart door wouterbosgra, januari 20, 2013, 11:07:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Vorige week, onder schors. Is het een tuinschalebijter?

beetlestitch

waarom niet de vindplaats opgeven? dan weet je zo of carabus problematicus daar voorkomt via de verspreidings kaart. groeten toon.
Toon Keukelaar

wouterbosgra

vindplaats = montferland, dus c. problematicus komt daar voor.

ik vond em zo blauw voor problematicus?

Th.Heijerman

En als hij nou niet bekend geweest was van het Montferland was het dat niet Carabus problematicus geweest?

wouterbosgra

Citaat van: Th.Heijerman op januari 20, 2013, 13:15:18 PM
En als hij nou niet bekend geweest was van het Montferland was het dat niet Carabus problematicus geweest?

de mate waarin vindplaats  (als in: locatie, niet substraat of waardplant) een rol mag spelen bij determinatie lijkt me een interessante vraag, waar volgens mij per soortgroep ook nog eens anders over wordt gedacht. Persoonlijk neem ik denk ik een laf middenstandpunt in: Ik hou bij determinaties rekening met 'zachte' kenmerken als locatie, gedrag etc. maar meestal zijn ze voor mij niet doorslaggevend. Als je dit vraagstuk theoretisch benadert kom je al snel tot het punt dat geen enkel kenmerk an sich 100% doorslaggevend kan zijn, omdat bijv ook bij fysiologische kenmerken sprake kan zijn van afwijkingen etc. Combinaties van kenmerken geven dan vaak de doorslag.

Zeker bij organismen die zich makkelijk en snel kunnen verplaatsen (bijv voortplanting met sporen, of snelle verplaatsing door kunnen vliegen) is de vindplaats natuurlijk een vreselijk zacht kenmerk wat dus voor mij zeer beperkt meeweegt in de determinatie.

Dat gezegd hebbende... is het nou een problematicus?  ;D

Th.Heijerman

De vraag was meer bedoeld voor Toon....

Het is mijn idee dat je alleen aan de foto van de kever zou moeten kunnen zien om welke soort het gaat. Maar Toon heeft wel gelijk in die zin, dat het wel gewenst is dat de vindplaatsgegevens er meteen bij vermeld worden.

En ja, het is een C. problematicus...

Theodoor

wouterbosgra

ah ok, excuus voor mijn uitwijding dan  ;D
en dank voor de determinatie!

beetlestitch

#7
theodoor dit is ook mijn standpunt over de vindplaats die er alijd bij moet. de vraag of het een problematicus is was voor mij niet moeilijk daar er zo voor mij maar 1 mogelijkheid is. de vindplaats onder de aandacht brengen was voor mij de aanleiding om de vraag zo te beantwoorden. groeten toon.   vindplaats is stad dorp gemeente land niet substraat plant bos water en zo voort.
Toon Keukelaar

vanmiddelkoop

Waar vind ik een verspreidingskaart?
Groeten Betty

Arp

Er zijn vast mooie boeken met zoiets, maar voor zover je die niet hebt kun je hier misschien wat mee?:

C. problematicus
C. violaceus
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Ja,fijn,bedankt!
Groeten Betty