Wilde Katten bij de buren (Wilde Kat - Felis silvestris)

Gestart door Freek Verkerk, januari 17, 2013, 20:35:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 31, 2016, 09:02:26 AM
Een duitstalig artikel met een kaar van de verbreiding van de Wilde Kat in Duitsland. http://www.oberhessen-live.de/2016/10/29/wildkatzen-auf-wanderschaft/ De katten zijn reelijk aanwezig in het westen en midden van Duitsland. Noord oost en zuid kunnen nog veroverd worden.

Op de kaart staat aangegeven waar de Wilde Kat nu voorkomt en welke gebieden geschikt worden geacht voor de Wilde Kat. Je zou dan kunnen zeggen dat de overige gebieden niet geschikt worden geacht. De door jou veronderstelde gebieden die nog veroverd kunnen worden voldoen blijkbaar niet aan de biotoopeisen van de Wilde Kat. Verspreiding en gebiedsuitbreiding van dieren is meer dan een rekensommetje van x km per jaar dus in tweeduizend zoveel zitten ze hier of daar enz.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

#91
Citaat van: Cygnus op oktober 31, 2016, 09:13:29 AM
Citaat van: Freek Verkerk op oktober 31, 2016, 09:02:26 AM
Een duitstalig artikel met een kaar van de verbreiding van de Wilde Kat in Duitsland. http://www.oberhessen-live.de/2016/10/29/wildkatzen-auf-wanderschaft/ De katten zijn reelijk aanwezig in het westen en midden van Duitsland. Noord oost en zuid kunnen nog veroverd worden.

Op de kaart staat aangegeven waar de Wilde Kat nu voorkomt en welke gebieden geschikt worden geacht voor de Wilde Kat. Je zou dan kunnen zeggen dat de overige gebieden niet geschikt worden geacht. De door jou veronderstelde gebieden die nog veroverd kunnen worden voldoen blijkbaar niet aan de biotoopeisen van de Wilde Kat. Verspreiding en gebiedsuitbreiding van dieren is meer dan een rekensommetje van x km per jaar dus in tweeduizend zoveel zitten ze hier of daar enz.
Uiteraard zijn niet alle gebieden geschikt. Ik had het dan ook over de gebieden die op de kaart staan en wel geschikt geacht worden, de gebieden in Zuid, Oost en Noord Duitsland. Alhoewel je daarvoor natuurlijk ook een flinke slag om de arm moet houden want de dieren zitten er nu niet. Als reden wordt gezien dat ze in het verleden zijn uitgemoord met strikken etc. maar mogelijk speelt er meer. Misschien is het noorden ook te koud, alhoewel er ook wilde katten in Schotland leven, dus nog noordelijker, maar dat is waarschijnlijk een andere subsoort. Verder weet ik niet wat de noordgrens is van de wilde katten. Maar die zou flink zuidelijk kunnen liggen. Mij zijn namelijk ook geen waarnemingen bekend van de wilde kat in Oost europa, de baltische landen en Scandinavië, gebieden die toch ook nog veel natuur hebben. De europese wilde kat lijkt een erg kwetsbare / kieskeurige soort. Overigens wil de natuur je ook nog wel eens verrassen met bijvoorbeeld vossen in steden. De natuur en mogelijk ook de wilde katten kunnen zich soms verbazend goed aanpassen aan nieuw situaties. We zullen zien.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Kennelijk komt de wilde kat weer terug in Oostenrijk. https://www.tips.at/news/freistadt/leben/379517-die-wildkatze-ist-zurueck-in-unseren-waeldern In het verleden waren ze er kennelijk wel, dus de biotoop lijkt geschikt. https://www.google.nl/maps/@48.4726283,14.0915292,6z?hl=nl Oostenrijk vind ik wel bijzonder want het is toch al flink naar het zuid-oosten. In die landen is nog flink wat natuur, maar ook een jagers / stropers mentaliteit en meer een landklimaat. Ik weet niet hoe goed de wilde kat kan tegen temperaturen van plus en minus 50 graden. Katachtigen in het algemeen hebben daar geen probleem mee, denk maar aan de sibirische tijgers in de kou en leeuwen en leoparden in de tropen, maar van onze europese wilde kat heb ik nog geen waarnemingen gezien uit het warme zuiden zoals Spanje / Italië of Griekenland en ook Noordelijker dan Nederland is mij niets bekend. Maar Oostenrijk is zeker een goed teken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Freek Verkerk

Ze hebben ontdekt dat ze met foto camera vallen ook wilde katten kunnen fotograferen. En voor mij nieuw is dat ze kennelijk die katten ook aan hun vel / vacht kleurenpatroon individueel kunnen herkennen. Op die manier kunnen ze onderzoeken uitvoeren die nu voor lynxen worden uitgevoerd. Wilde katten zijn wat kleiner dan lynxen. De camera's moeten dus wat scherper zijn en de eventuele halsbanden met gps en sms moeten kleiner. Maar dan leren we ook meer over het gedrag van deze dieren. Bijvoorbeeld hoe lang zij leven, hoe lang zij in individuele territoria blijven, hoe lange zwerftochten ze maken etc.. Maar misschien weten ze dat ook al allemaal wel.  https://idw-online.de/de/news679092
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 02, 2017, 12:42:37 PM
Ze hebben ontdekt dat ze met foto camera vallen ook wilde katten kunnen fotograferen. En voor mij nieuw is dat ze kennelijk die katten ook aan hun vel / vacht kleurenpatroon individueel kunnen herkennen. Op die manier kunnen ze onderzoeken uitvoeren die nu voor lynxen worden uitgevoerd. Wilde katten zijn wat kleiner dan lynxen. De camera's moeten dus wat scherper zijn en de eventuele halsbanden met gps en sms moeten kleiner. Maar dan leren we ook meer over het gedrag van deze dieren. Bijvoorbeeld hoe lang zij leven, hoe lang zij in individuele territoria blijven, hoe lange zwerftochten ze maken etc.. Maar misschien weten ze dat ook al allemaal wel.  https://idw-online.de/de/news679092
En er wordt inderdaad zo'n onderzoek gestart: http://www.goettinger-tageblatt.de/Campus/Goettingen/Universitaet-an-Bestandserfassung-beteiligt-Fotofallen-fuer-Wildkatzen
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

OlivierO

Even tussendoor: Dank dat je het hier allemaal voor ons samenvat Freek! Het werk dat je erin stopt wordt geapprecieerd.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Freek Verkerk

Citaat van: OlivierO op augustus 05, 2017, 18:44:17 PM
Even tussendoor: Dank dat je het hier allemaal voor ons samenvat Freek! Het werk dat je erin stopt wordt geapprecieerd.
Bedankt, het is een kleine moeite en ik vind het ook leuk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

En het gaat ook goed in Beieren: http://www.schwaebische.de/region/bayern_artikel,-Mehr-Wildkatzen-in-Bayern-nachgewiesen-_arid,10779335.html Ze schijnen hier op een gegeven moment uitgeroeid te zijn.  Trouwens ook niet makkelijk met deze dieren, maar waarschijnlijk met strikken dan, vooruit. Waarna ze via een "Zuchtprogram"(=fokprogramma) weer terug hebben kunnen krabbelen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In  Geneve zijn ze ook weer terug: https://bauernzeitung.ch/sda-archiv/2017/wildkatzen-nach-ausrottung-zurueck-im-kanton-genf/ Ik mis een beetje het overzicht. Die katten in Geneve, waar komen die vandaan? Waar was de laatse ovrlevende populatie in de omgeving? Van de wolven weet ik dat er in Zuid Italie een groepje van misschien 100 dieren het heeft overleefd en van daaruit heel italie, Frankrijk, zwitserland etc weer aan het herbevolken zijn. Van de lynxen weet ik dat er herintroductie projecten geweest zijn, maar de wilde kat? Kleine groepjes verspreid over het oorspronkelijke gebied hebben het overleefd lijkt het. En wat voor Nederland van belang is een groepje in de duitse eifel.  Maar of dat aansluit op de populatie bij Geneva,  of dat het nog steeds een eilandenrijk is, dat weet ik niet.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Herman van der Meer


Freek Verkerk

Citaat van: HPM op december 24, 2017, 09:02:43 AM
Kijk even hier, Freek http://www.catsg.org/index.php?id=101
Leuke site Herman. Ik vind hun erspreidingsgebied onverklaarbaar. Kijk bijvoorbeeld naar deze kaart: =YTo0OntzOjU6IndpZHRoIjtzOjM6IjgwMCI7czo2OiJoZWlnaHQiO3M6NDoiNjAw&parameters[1]=bSI7czo3OiJib2R5VGFnIjtzOjQxOiI8Ym9keSBzdHlsZT0ibWFyZ2luOjA7IGJh&parameters[2]=Y2tncm91bmQ6I2ZmZjsiPiI7czo0OiJ3cmFwIjtzOjM3OiI8YSBocmVmPSJqYXZh&parameters[3]=c2NyaXB0OmNsb3NlKCk7Ij4gfCA8L2E%2BIjt9]http://www.catsg.org/index.php?eID=tx_cms_showpic&file=uploads%2Fpics%2FFelis_silvestris_silvestris_distribution_map_2015.JPG&md5=b59969841ed627fdbaf0607e92516b6bd42c6e27&parameters[0]=YTo0OntzOjU6IndpZHRoIjtzOjM6IjgwMCI7czo2OiJoZWlnaHQiO3M6NDoiNjAw&parameters[1]=bSI7czo3OiJib2R5VGFnIjtzOjQxOiI8Ym9keSBzdHlsZT0ibWFyZ2luOjA7IGJh&parameters[2]=Y2tncm91bmQ6I2ZmZjsiPiI7czo0OiJ3cmFwIjtzOjM3OiI8YSBocmVmPSJqYXZh&parameters[3]=c2NyaXB0OmNsb3NlKCk7Ij4gfCA8L2E%2BIjt9   Dan zie ik midden in europa, rond de rijn, een groot verspredings gebied, en ook in Spanje, Italie en de balkan, maar afwezigheid in de alpen, Polen, zuid en west Frankrijk. De witte vlekken tussen de bevolkte gebieden kan ik slecht verklaren. Misschien in Nederland al te nooderdelijk, alhoewel Schotland nog wat noordelijker is, maar misschien is de shcotse ondersoort, mogelijk mede door hybridisatie, beter aan noordelijke omstandigheden aangepast. Maar wat is mis aan het gebied tussen de franse en spaanse populatie? En wat is mis met zuid - oost Duitsland / Oostenrijk?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Die link van jou laat niets zien.
Ik denk dat je deze kaart bedoelt http://www.catsg.org/typo3temp/pics/c575d4d8e1.jpg
(Ik kan hem niet embedden)
Herman van der Meer

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

OlivierO

Het zou goed zijn mochten die rode gebieden toch iets of wat verbonden worden. Voor de populaties in Spanje en Frankrijk met daartussen nog een "eiland", is dat wel realistisch, eventueel op termijn, via Duitsland, Oostenrijk, naar het oosten ook wel. Maar Italië is al een ander paar mouwen.

Zijn er trouwens ondersoorten van de Wilde kat? Of is dat (in Europa) gewoon één soort?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Johan Helmus

Citaat van: OlivierO op december 30, 2017, 18:02:55 PM
Zijn er trouwens ondersoorten van de Wilde kat? Of is dat (in Europa) gewoon één soort?
Er worden diverse ondersoorten onderscheiden. Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Europese_wilde_kat#Taxonomie
Groeten, Johan Helmus

grunsven

Het ligt er aan aan wie je het vraagt. Het is voor de financiering en de pr handig om je lokale populatie een naampje te geven maar dat is gebaseerd op minimale verschillen.
Over het algemeen worden de Europese wilde katten als één ondersoort gezien (naast lybica, ornata en caffra in Afrika en Azië).
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Cygnus

Citaat van: OlivierO op december 30, 2017, 18:02:55 PM
Het zou goed zijn mochten die rode gebieden toch iets of wat verbonden worden. Voor de populaties in Spanje en Frankrijk met daartussen nog een "eiland", is dat wel realistisch, eventueel op termijn, via Duitsland, Oostenrijk, naar het oosten ook wel. Maar Italië is al een ander paar mouwen.

Er is volgens mij in dit geval geen dringende noodzaak om de afzonderlijke populaties (kunstmatig) met elkaar te verbinden. De hoofdgebieden zijn m.i. voldoende groot om het voortbestaan van de soort in die gebieden te garanderen. Bovendien zie je dat op echte eilanden, zoals Corsica en Sardinie de soort blijkbaar ook geen verbinding met de rest van de populaties nodig heeft om te overleven. Als het beter met de soort gaat zullen de verspreidingsgebieden uiteindelijk wel weer op elkaar aansluiten. Belangrijk is dat het habitat voor deze soort, en andere diersoorten in het algemeen, in de tussenliggende gebieden geschikt blijft, maar graag geen geklooi met uitzetten van dieren.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

grunsven

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

OlivierO

Ik spreek nergens van kunstmatig natuurlijk, dat is wel even fout geïnterpreteerd. Ik zeg alleen dat het goed zou zijn mocht dat zo zijn, dat die afzonderlijke gebieden (weer?) verbonden worden.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: OlivierO op januari 01, 2018, 11:33:23 AM

Ik spreek nergens van kunstmatig natuurlijk, dat is wel even fout geïnterpreteerd. Ik zeg alleen dat het goed zou zijn mocht dat zo zijn, dat die afzonderlijke gebieden (weer?) verbonden worden.

De Britse Wilde katten leven al zo'n 8000 jaar geïsoleerd.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op januari 01, 2018, 12:21:40 PM
De Britse Wilde katten leven al zo'n 8000 jaar geïsoleerd.

Ja? En? Your point being?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

grunsven

Het punt is dat het verbinden van die populaties niet nodig is als ze zelf groot genoeg zijn.

Er wordt ook nergens beweert dat jij voor uitzetten bent maar het is een feit dat dit tegenwoordig veel gedaan wordt met zoogdieren. Dus wat er volgens jou verkeerd geïnterpreteerd wordt weet ik niet.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

HPM

Citaat van: OlivierO op januari 01, 2018, 18:22:32 PM
Citaat van: HPM op januari 01, 2018, 12:21:40 PM

De Britse Wilde katten leven al zo'n 8000 jaar geïsoleerd.

Ja? En? Your point being?

Dat de isolatie daar geen probleem is terwijl ze daar ook echt geisoleerd zijn van de Europeanen. Op de meeste plaaten in Europa is er altijd de (theoretische) kans dat ze in contact komen met andere subpopulaties.
Herman van der Meer

Freek Verkerk

Er is geen noodzaak om de eilandjes met elkaar te verbinden natuurlijk. De eilandjes zijn groot genoeg om zelfstandig te overleven. Ik geloof dat een grens van 1000 exemplaren genoemd wordt. Als er meer exemplaren zijn is de soort niet meer bedreigd. En die grens is ruim overschreden. En de wilde kat doet het tegenwoordig goed. Een recent artikel https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=user-mailing&msg=24021 spreekt over een uitbreiding in Nederland en dat ligt aan de noordelijke grens van het verspreidingsgebied van het grootste eiland. :) . Maar ik bedoel meer te zeggen dat ik niet zie welke zaken het tegenhouden dat de franse populatie gaat aansluiten op de Spaanse. We hebben het over zuid-oost Frankrijk. Een gebied waar niet super veel mensen wonen. Op het ogenblik is de wolf daar terrein aan het winnen en mogelijk ook de lynx. Het is wel een vrij open gebied, dus mogelijk dat een gebrek aan bos daar de oorzaak is, of een gebrek aan onderzoek, want mogelijk zijn er nog wel kleinere eilandjes met wilde katten.   
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

De wilde kat kan zich wel vermengen met de huiskat, en dat gebeurt ook in meer of mindere mate. http://www.donaukurier.de/nachrichten/panorama/Deutschland-Umwelt-Tiere-Wildkatzen-vermischen-sich-in-Deutschland-nur-selten-mit-Hauskatzen;art154670,3677344 In principe is dat natuurlijk goed voor een soort, want daarmee komt nieuw genetisch materiaal binnen en als het een verbetering is zal het behouden blijven en kan de (verbeterde) soort (beter) overleven. Zo werkt de evolutie, de natuur. Het stopt nooit.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Waarom zou bastaarderen met de lapjeskat van oma goed zijn voor de Wilde kat?
Herman van der Meer