Wij hebben afgelopen weekend weer een bezoek gebracht aan Nationaalpark de Hainich in duitsland.
Buiten een heel mooie wandeling was er ook een heel interessante lezing van wilde kat deskundige
Thomas Mölich.
Ik vindt het ongelofelijk hoeveel onderzoek er in dit park naar de Wilde Kat is gedaan.
Een enorme hoeveelheid haarproeven die voor dna onderzoek naar het Senkenberg instituut in Dresden
zijn gegaan en waardoor ze in ieder geval zeker zijn van 33 verschillende Wilde Katten en ze er vanuit
gaan dat er 33 tot 50 in de Hainich voorkomen.
Waar ik vooral erg geïnteresseerd in was en waar ik Thomas ook naar gevraagd heb, ook omdat het hier
nogal eens aangehaald wordt is hoe zit het nu Hybriden.
Volgens Thomas is dat aantal zeer gering in de Hainich volgens hem zelfs geen, alle onderzoeken van haarproeven
geven als resultaat dat alle daar voorkomende Wilde Katten zuiver zijn.
En dat het percentage Hybriden in heel duitsland minder dan 10% is wat volgens hem een belangrijke oorzaak
daarvoor is dat de bronstijd/paartijd van Wilde Katten plaatsvind eind januari begin februari en dat voor onze huiskatten
dan veel te koud is en die veelal liever in huis voor de haard liggen

Wat zeker een must is voor iemand die daar eens naar toe wil gaan zijn de vier katers
die twee bij twee ( nestbroeders) in een prachtig en natuurlijk ingerichte afgesloten ruimte
te bezichtigen zijn zo kun je toch heel duidelijk de verschillen zien met een gewone huiskat.
Het beste natuurlijk tijdens het voederen zoals hier.

Groeten Truus