Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Nieuwe grote grazers in het Oostvaardersplassen-gebied  (gelezen 196 keer)

Cygnus

• Member
Nieuwe grote grazers in het Oostvaardersplassen-gebied
« Gepost op: april 01, 2019, 13:38:39 pm »

Naar nu bekend is geworden is Staatsbosbeheer in de Oostvaardersplassen vorig jaar begonnen om Olifanten in te zetten voor het beheer van de beboste zones in het centrale deel van het gebied. In de wandelgangen heb ik gehoord dat men op het idee gekomen is door opmerkingen over het uitzetten van olifanten in de OVP door Freek Verkerk in een topic op het forum van waarneming.nl (ik kan dit topic niet meer vinden, maar kan me nog wel herinneren dat ik dit ook gelezen heb). De olifanten die zijn uitgezet zijn exemplaren van de Aziatische Olifant, een soort die veel kleiner is dan de Afrikaanse Olifant. De Aziatische Olifant kwam in historische tijden bovendien tot bijna in Europa voor. Olifanten zijn beter in staat om de bebossing tegen te gaan dan andere grote grazers. Ook is een voordeel dat men in het geval van overbevolking veel minder dieren hoeft af te schieten. In plaats van 50 Edelherten hoeft men dan maar 1 olifant af te schieten. Uit beheersoogpunt is dit een groot voordeel. Hieronder een foto die afgelopen augustus met behulp van een drone is gemaakt in het gebied ten zuiden van de Krentenplas.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

peterv

• Admins
Re: Nieuwe grote grazers in het Oostvaardersplassen-gebied
« Reactie #1 Gepost op: april 01, 2019, 19:02:44 pm »

;D
Peter Venema

Michiel en Milka

• Member
  • Natuurgidsen IVN-Ede
« Reactie #2 Gepost op: april 01, 2019, 22:36:21 pm »

:duim:
Groet, Michiel

Freek Verkerk

• Member
    • Linkedin profile
« Reactie #3 Gepost op: april 03, 2019, 14:37:23 pm »

Naar nu bekend is geworden is Staatsbosbeheer in de Oostvaardersplassen vorig jaar begonnen om Olifanten in te zetten voor het beheer van de beboste zones in het centrale deel van het gebied. In de wandelgangen heb ik gehoord dat men op het idee gekomen is door opmerkingen over het uitzetten van olifanten in de OVP door Freek Verkerk in een topic op het forum van waarneming.nl (ik kan dit topic niet meer vinden, maar kan me nog wel herinneren dat ik dit ook gelezen heb). De olifanten die zijn uitgezet zijn exemplaren van de Aziatische Olifant, een soort die veel kleiner is dan de Afrikaanse Olifant. De Aziatische Olifant kwam in historische tijden bovendien tot bijna in Europa voor. Olifanten zijn beter in staat om de bebossing tegen te gaan dan andere grote grazers. Ook is een voordeel dat men in het geval van overbevolking veel minder dieren hoeft af te schieten. In plaats van 50 Edelherten hoeft men dan maar 1 olifant af te schieten. Uit beheersoogpunt is dit een groot voordeel. Hieronder een foto die afgelopen augustus met behulp van een drone is gemaakt in het gebied ten zuiden van de Krentenplas.
  Het is altijd goed als mensen mijn naam noemen. :)  En uiteraard is het goed dat er ook binnen het natuurbeheer creatief wordt nagedacht en out of the box gedacht wordt. In het verleden hebben er natuurlijk al olifanten in onze landstreken rondgelopen, zoals de wolharige Mammoet, dus dit soort dieren horen hier wel thuis. Ook in Nederlandse dierentuinen zie ik vaak dieren die niet oorspronkelijk in Nederland voorkomen zoals leeuwen, tijgers, drommedarissen etc. En ook in Artis zie je grote roofvogels. Het zal wel allemaal volstrekt legaal zijn, maar ik vind vaak dat die grote dieren te weinig ruimte hebben. Het is goed dat ze dan ook ter afwisseling op vakantie kunnen naar de OVP. Dat terrein is tenslotte afgesloten voor het grote publiek en wordt al gebruikt om met dieren en dierenwelzijn te experimenteren dus het is goed dat men nu ook om te beginnen die Olifanten wat vrije uitloop geven. Waarna daarna nog Giraffen, apen, leeuwen en andere klein behuisde dieren uit Artis kunnen volgen. Voor Elanden en Wisenten zou de OVP ook heel geschikt zijn.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2019, 14:43:14 pm door Freek Verkerk »
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.049 seconden met 20 queries.