Sperwer of Havik of wat anders?

Gestart door kleibrink, september 13, 2012, 20:41:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

kleibrink

Vrij forse vogel in veenweide gebied. Deed mij eerst denken aan sperwer, maar gezien de grote (geschat op iets groter dan gemiddelde buizerd) kom ik uit bij vrouwtje Havik. Of is het toch weer een buizerd in vermomming?


De roofvogel zat in open land op een hek en vloog opeens op een houtduif af die rustig in het weiland stond, de veren vlogen in het rond maar de houtduif wist te ontsnappen en de roofvogel ging op ander hek zitten.
Eline Kleibrink

augustvansteensel

Als eerste: hij heeft een gele ogen ( zie eerste foto)
Dat betekent dat het zeker een havik of sperwer.
En als jij zegt dat ie groter dan een buizerd is dan duidt dat op havik.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

kleibrink

Citaat van: augustvansteensel op september 13, 2012, 20:48:36 PM
Als eerste: hij heeft een gele ogen ( zie eerste foto)
Dat betekent dat het zeker een havik of sperwer.
En als jij zegt dat ie groter dan een buizerd is dan duidt dat op havik.


dank je voor je reactie. Het leek mij een beetje wishfull thinking om alweer een havik tegen te komen, vandaar dat ik altijd in mijn achterhoofd hou dat buizerds er heel verschillend uit kunnen zien. Dat van dat gele oog zal ik in mijn oren knopen. De grootte is altijd op zo'n grote afstand moeilijk te schatten, maar vergeleken met een foto van een buizerd op hetzelfde hek, ooit een tijd geleden gemaakt, is deze vogel iets groter. Ook vergeleken met de duif was de vogel enorm. Kan dus niets anders meer zijn dan havik vrouwtje.
Eline Kleibrink

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

frankneijts

Citaat van: augustvansteensel op september 13, 2012, 21:26:34 PM
hier kan je het verschil van de ogen goed zien:
http://waarneming.nl/waarneming/view/70997159?_popup=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/44982609

De iriskleur van Buizerd is variabel en hangt o.a. samen met de leeftijd: jonge Buizerden hebben veel lichtere ogen dan oudere vogels en kunnen zelfs duidelijk lichtgeel zijn. Kijk voor de aardigheid maar eens op Birdpix waar talloze fraaie portretten van Buizerden in allerlei leeftijden te zien zijn. Ik zou dus de iriskleur niet meteen als kenmerk gebruiken om Havik en Buizerd van elkaar te onderscheiden, evenmin trouwens als het formaat! Beide soorten zijn dikwijls (ook in het geval van de foto's van Eline hierboven) echter heel gemakkelijk op basis van de tekening van kop en/of onderzijde te onderscheiden en als ze vliegen zijn silhouet/structuur in veel gevallen (erg) duidelijk verschillend.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

BramtK

Havik in ieder geval goed, maar doet mij meer denken aan mannetje.
Groeten,

Bram ter Keurs