Literatuur & "betaal" multimedia, aanraders

Gestart door laatvlieger, augustus 15, 2005, 14:06:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarcelHaas

Citaat van: Jos Welbedacht op februari 29, 2012, 20:31:36 PM
Hallo,

Bij de DBA-dag zag ik een gids van National Geographic liggen over de vogels van Noord-Amerika. Ik geloof dat het deze was: http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/national-geographic-field-guide-to-birds-of-north-america/1001004011395311/index.html#product_judgement. Weet iemand of dit, vergeleken met de Sibley, een goed boek is?

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht

Zeker, veel mensen in 'the states' gebruiken deze gids. Ik vind sommige platen echter erg slecht, maar over het algemeen is het een erg goede gids. Enorm pluspunt is met name de behandeling van ALLE soorten die in de VS zijn vastgesteld. De nieuwe 'subspecies' kaarten zijn ook erg goed. Om de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten: bij Bookdepository toen-ie uitkwam voor ruim 16 euro gekocht (geen idee hoeveel het nu kost). Er is overigens ook een veel dikker en groter deel verschenen van dezelfde auteurs dat The Complete Birds of North America heet (ook van NatGeo), uitgegeven in 2005. Hier staat veel meer informatie in, en ook maar rond de 20 euro bij BD!

Ik kan echter de Sibley guides ook aanraden: in 2000 verscheen het grote deel (met Red-tailed Hawk voorop) en in 2003 de handzamere delen: Eastern en Western, die uiteraard minder soorten bevatten (want alleen voor die regio), maar erg handzaam en de platen vind ik fantastisch. Ook weer voor een prikkie te koop bij BD trouwens... De Eastern versie zou eigenlijk in ieders kast moeten staan... Je weet nooit wanneer je hem nodig hebt als je tegen die Blackpoll Warbler aanloopt op Vlieland  ;)

snwja3

CiteerIk kan echter de Sibley guides ook aanraden: in 2000 verscheen het grote deel (met Red-tailed Hawk voorop) en in 2003 de handzamere delen: Eastern en Western, die uiteraard minder soorten bevatten (want alleen voor die regio), maar erg handzaam en de platen vind ik fantastisch. Ook weer voor een prikkie te koop bij BD trouwens... De Eastern versie zou eigenlijk in ieders kast moeten staan... Je weet nooit wanneer je hem nodig hebt als je tegen die Blackpoll Warbler aanloopt op Vlieland  ;)

En is ook te verkrijgen als App op Iphone/Android, heb je de geluiden er ook gelijk bij!
Wietze Janse

Jos Welbedacht

Dank voor de reacties. De Sibley heb ik al, zowel de complete (met de Red-Tailed Hawk) als die van oostelijk Noord-Amerika. Die gidsen zijn echter niet zo compleet qua teksten, en dat lijkt mij een voordeel bij de National Geographic gids.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

MarcelHaas

Citaat van: Jos Welbedacht op maart 08, 2012, 11:33:38 AM
Dank voor de reacties. De Sibley heb ik al, zowel de complete (met de Red-Tailed Hawk) als die van oostelijk Noord-Amerika. Die gidsen zijn echter niet zo compleet qua teksten, en dat lijkt mij een voordeel bij de National Geographic gids.

Jos,

Als het je om teksten gaat, moet je absoluut deze gids aanschaffen: http://www.bookdepository.co.uk/National-Geographic-Complete-Birds-North-America-Jonathan-Alderfer/9780792241751. Dit boek bevat alle platen van de NatGeo gids (uiteraard niet die van de nieuwste versie, want dit boek verscheen immers al in 2005) en een aanzienlijke hoeveelheid tekst. Voor in het veld is dit boek uiteraard niet geschikt (te groot en te dik)...

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

MarcelHaas

David Sibley is overigens bezig met een tweede editie van zijn boek uit 2000, voorlopig in de planning voor 2013.

MarcelHaas

Een beetje shameless zelfpromotie  ;D

Mijn boek ('Extremely rare birds in the WP') is eindelijk te bestellen bij Natuur en Boek, voorraad komt ongeveer rond half april...

http://www.natuurenboek.nl/details.aspx?lnPKID=20825

Timo Roeke

Niets mis mee Marcel. Thanks. Ik bestel er meteen twee.

LucV

Iemand ervaring met "Terns of Europe and North America" van Klaus Malling Olsen en Hans Larsson ( Helm Identification guides) ?

KorHaan

"Terns of Europe and North America" heb ik; prachtige gids, schitterende tekeningen.
23 soorten komen aan bod.
Alleen al van Visdief zijn er 24 afbeeldingen; 6 van 2e zomer t/m adult, 6 van juveniel t/m 1e zomer, plus 12 vliegbeelden van juv. tot adult.
Zeer uitgebreide teksten, zoals Malling Olsen ook in zijn meeuwenboek geeft, verspreidingskaartjes, plus 24 bladzijden met goede foto's achterin.

Bovendien een handig formaat, dat makkelijk mee te nemen is. Een aanrader!


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

frankneijts

Citaat van: KorHaan op maart 14, 2012, 19:27:34 PM
"Terns of Europe and North America" heb ik; prachtige gids, schitterende tekeningen.
23 soorten komen aan bod.
Alleen al van Visdief zijn er 24 afbeeldingen; 6 van 2e zomer t/m adult, 6 van juveniel t/m 1e zomer, plus 12 vliegbeelden van juv. tot adult.
Zeer uitgebreide teksten, zoals Malling Olsen ook in zijn meeuwenboek geeft, verspreidingskaartjes, plus 24 bladzijden met goede foto's achterin.

Bovendien een handig formaat, dat makkelijk mee te nemen is. Een aanrader!


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Is als Dutch Birding Vogelgids no. 3 ook ooit in het Nederlands vertaald ("Sterns van Europa en Noord-Amerika") met uiteraard dezelfde opzet, kleurplaten en foto's. Uiteindelijk eind jaren '90 in de ramsj terecht gekomen voor een fancy prijsje. Misschien nog ergens als winkeldochter op een bestofte plank?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ArjanH

#161
Vandaag "Roze is een kleur" aangeschaft. Een boek over een zoektocht (zonder succes) in Myanmar naar de als uitgestorven beschouwde Rozekopeend. Overigens gaat de auteur niet alleen in op zijn pogingen deze soort te zien / herontdekken maar beschrijft hij ook uitvoerig het land Myanmar. Af en toe wordt de politiek er mijns inziens wat al te veel bijgehaald, maar niettemin is het toch interessant voor mensen die gefascineerd zijn door uiterst zeldzame of uitgestorven vogels.

Jildert

Weet iemand waar nieuwe exemplaren van 'Avifauna van Nederland' (zowel deel 1 als deel 2) verkrijgbaar zijn?

Folkert Jan

Citaat van: Jildert op juni 20, 2012, 12:38:22 PM
Weet iemand waar nieuwe exemplaren van 'Avifauna van Nederland' (zowel deel 1 als deel 2) verkrijgbaar zijn?

Zijn niet te verkrijgen. Ik heb vorige week een 2e hands besteld via bol.com, maar heb nog steeds niks in huis  :(
Een tweedehands atlas van de nederlandse broedvogels had ik later besteld en had ik gister in huis!
Mooi boek, maar ik had gehoopt er meer informatie over biotoop en gedrag in te vinden. Het gaat voornamelijk over de verspreidingskaartjes en de verschillen t.o.v. 1970.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op juni 20, 2012, 14:11:29 PM
Citaat van: Jildert op juni 20, 2012, 12:38:22 PM
Weet iemand waar nieuwe exemplaren van 'Avifauna van Nederland' (zowel deel 1 als deel 2) verkrijgbaar zijn?

Zijn niet te verkrijgen. Ik heb vorige week een 2e hands besteld via bol.com, maar heb nog steeds niks in huis  :(
Een tweedehands atlas van de nederlandse broedvogels had ik later besteld en had ik gister in huis!
Mooi boek, maar ik had gehoopt er meer informatie over biotoop en gedrag in te vinden. Het gaat voornamelijk over de verspreidingskaartjes en de verschillen t.o.v. 1970.

Daar is een "atlas" natuurlijk ook voor bedoeld.....hoewel in de 'Atlas van de Nederlandse Broedvogels' nog aardig veel staat over biotoop en dan vooral m.b.t. specifiek Nederlandse situaties! De informatie die jij bedoelt vind je het 'makkelijkst' (immers als samenvatting van de tot dan bekende informatie) in 1 van de handboeken zoals BWP of 'de Glutz' en als vogelaar die in méér is geinteresseerd dan alleen 'vlekjes & streepjes', ontkom je er feitelijk niet aan om daarover te kunnen beschikken, digitaal of analoog. Natuurlijk wordt veel kennis over vogels geupdate via het www en allerlei tijdschriften (en is dus niet bij te benen in boeken) maar een heleboel informatie is ook al eeuwen bekend, evenals het wiel..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

August

Citaat van: Jildert op juni 20, 2012, 12:38:22 PM
Weet iemand waar nieuwe exemplaren van 'Avifauna van Nederland' (zowel deel 1 als deel 2) verkrijgbaar zijn?
Op Deze site heb ik ze vandaag eindelijk kunnen vinden goed deel2 nieuw deel 1 zo goed als nieuw
Wel bij verschillende antiquariaaten http://www.antiqbook.com/index.php?l=nl&o=
August van Rijn

Jeroen Nagtegaal

Deel 2 ligt in Arnhem nog als nieuw als het goed is in het antiquariaat
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

#167
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 21, 2012, 13:57:05 PM
Deel 2 ligt in Arnhem nog als nieuw als het goed is in het antiquariaat

Die heb ik nu in mijn bezit  ;D  (stond 2e hands op bol.com)
Echt zo goed als nieuw!  :duim:

Mogelijk dat ze meedere exemplaren hebben, want het staat er nog steeds op http://www.bol.com/nl/p/avifauna-van-nederland-2/666844697/#product_secondhand
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

August

Citaat van: rnbflavour op juni 21, 2012, 14:53:37 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 21, 2012, 13:57:05 PM
Deel 2 ligt in Arnhem nog als nieuw als het goed is in het antiquariaat

Die heb ik nu in mijn bezit  ;D  (stond 2e hands op bol.com)
Echt zo goed als nieuw!  :duim:

Mogelijk dat ze meedere exemplaren hebben, want het staat er nog steeds op http://www.bol.com/nl/p/avifauna-van-nederland-2/666844697/#product_secondhand
Wel een prijsverschil heb er net 28 euro voor betaald voor een nieuwe
August van Rijn

Folkert Jan

Citaat van: August op juni 21, 2012, 17:27:37 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 21, 2012, 14:53:37 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 21, 2012, 13:57:05 PM
Deel 2 ligt in Arnhem nog als nieuw als het goed is in het antiquariaat

Die heb ik nu in mijn bezit  ;D  (stond 2e hands op bol.com)
Echt zo goed als nieuw!  :duim:

Mogelijk dat ze meedere exemplaren hebben, want het staat er nog steeds op http://www.bol.com/nl/p/avifauna-van-nederland-2/666844697/#product_secondhand
Wel een prijsverschil heb er net 28 euro voor betaald voor een nieuwe

Hoe heb je dat geflikt?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Ik had in Arnhem er maar €19,-- voor nodig... een goed uitziende 2e hand. Daarbij nog eens 3 boeken die 2e hands samen zo'n €40,-- waard zijn, voor €8,-- extra.

De antiquariaten afgaan is zeker succesvol. In Nijmegen zou er ook een zitten met veel vogelboeken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

August

Citaat van: rnbflavour op juni 21, 2012, 18:04:50 PM
Citaat van: August op juni 21, 2012, 17:27:37 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 21, 2012, 14:53:37 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 21, 2012, 13:57:05 PM
Deel 2 ligt in Arnhem nog als nieuw als het goed is in het antiquariaat

Die heb ik nu in mijn bezit  ;D  (stond 2e hands op bol.com)
Echt zo goed als nieuw!  :duim:

Mogelijk dat ze meedere exemplaren hebben, want het staat er nog steeds op http://www.bol.com/nl/p/avifauna-van-nederland-2/666844697/#product_secondhand
Wel een prijsverschil heb er net 28 euro voor betaald voor een nieuwe

Hoe heb je dat geflikt?
http://www.antiqbook.com/books/bookinfo.phtml?nr=1295945052&l=nl&seller=
Hier is die 30 euro
August van Rijn

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: August op juni 21, 2012, 22:52:47 PM
http://www.antiqbook.com/books/bookinfo.phtml?nr=1295945052&l=nl&seller=
Hier is die 30 euro
En bij hun andere vestiging in Arnhem dus €19,-- Verwacht dat dat dus ook wel is in Nijmegen.
Mochten mensen naar Nijmegen gaan. Doe je verrekijker om. De eigenaar is ook vogelaar. Kan dus eens extra korting opleveren.

Wil zelf ook nog in Nijmegen gaan kijken. Maar heb er de tijd nog niet voor gehad.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

August

Ik kan beide exemplaren voor 80 euro krijgen van iemand in Katwijk. Ik zelf heb ze nu al binnen dus als iemand interesse heeft wil ik dat wel doorgeven
August van Rijn

Albert de Jong

Ons eerste jaarverslag (2011) vanuit de Biesbosch is uit. Hier te downloaden.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Jildert

Voor de liefhebber: Antiquariaat van Hoorn te Nijmegen heeft nog meerdere exemplaren van 'Avifauna van Nederland (deel 2)' in de aanbieding.

GijsB

Citeer
Dutch Birding Kenmerkengids
Nils van Duivendijk e.a.,
uitgave Dutch Birding Association
ISBN 90-74345-34-4

Is deze nog ergens te koop? Ik heb hem tot nu toe nog nergens kunnen vinden namelijk.
Gijs

snwja3

Citaat van: dralion13 op september 25, 2012, 22:36:20 PM
Citeer
Dutch Birding Kenmerkengids
Nils van Duivendijk e.a.,
uitgave Dutch Birding Association
ISBN 90-74345-34-4

Is deze nog ergens te koop? Ik heb hem tot nu toe nog nergens kunnen vinden namelijk.

Alleen de nieuwe compleet herziene en aagevulde Engelse uitgave, de Nederlandse uitgave van Dutch Birding is een collectors-item geworden.
Wietze Janse

Vincent Hart

Citaat van: snwja3 op september 26, 2012, 08:49:59 AM
Citaat van: dralion13 op september 25, 2012, 22:36:20 PM
Citeer
Dutch Birding Kenmerkengids
Nils van Duivendijk e.a.,
uitgave Dutch Birding Association
ISBN 90-74345-34-4

Is deze nog ergens te koop? Ik heb hem tot nu toe nog nergens kunnen vinden namelijk.
Alleen de nieuwe compleet herziene en aagevulde Engelse uitgave, de Nederlandse uitgave van Dutch Birding is een collectors-item geworden.
Heb Wouter ('Laatvlieger', als beheerder van dit topic) gevraagd of ie de Engelstalige uitgave wil toevoegen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jos Welbedacht

Ik zie dat de ringersbijbel van Svensson, vernieuwd en wel, ook weer op de markt komt: http://www.nhbs.com/identification_guide_to_european_passerines_tefno_18495.html.  Ik dacht dat die al enige tijd niet meer verkrijgbaar was, dus dat is gunstig!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space