Nationale tuinvogeltelling 2013

Gestart door Bart van Hoogstraten, januari 06, 2013, 11:53:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Waar het toe dient weet ik niet precies maar ik vind het altijd wel "gezellig" om mee te doen. 19 en 20 januari is het weer zover: http://www.tuinvogeltelling.nl/
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Goed dat je er op wijst, Bart.
Om iets te weten te komen over de doelstellingen, zie het verslag van vorig jaar.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Net bij de ochtendpauzekoffie alvast een "oefen nationale tuinvogeltelling" gedaan en ik kwam op maar liefst 12 soorten bij mijn voederplek in een half uur (full contact met mijn tuin, overvliegend niet meegeteld). Een Grobo en een stel Kauwtjes waren net te laat anders waren het er 14 geweest! En dit ondanks de opvallende afwezigheid van Kuifmees, Staartmees en Keep deze winter. Wederom geen Mus (hoewel de jaarlijkse nr. 1 bij de telling, in mijn tuin helaas een zeldzaamheid). Kwestie van goed voeren dus en je krijgt een "gekkenhuis". Aanwezigheid Mus blijft volgens mij meer een kwestie van nestgelegenheid dan van voedselaanbod. (Ik woon in een wijk met voornamelijk platte bitumen daken).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

mazza

ja de folder hangt al op de koelkast zoals aangeraden maar deze vergeet ik toch nooit. wle verhuisd dus ben benieuwd wat de resultaten zijn. er zit hier wel wat maar binnen een tijdsbestek van een half uur, tel je bij ons helemaal mis. stedelijk gebied soms niets en als we al iets zien lijken ze elkaar steeds af te wisselen
groetjes van Marion

slechtvalk07

Als het koud gaat worden, hoop ik nog op de komst van Goudhaan, Lijster en Matkop. Lijster is wel aanwezig, maar bezoekt haast nooit tuinen ivm het kattengevaar, bij kou moeten ze wel. Dit jaar onverwacht veel Vinken, Koolmezen en Pimpelmezen in de tuin, ongeveer twee keer zo veel als vorig jaar. Bij proeftelling dit weekend kwam ik op 13 soorten in een half uur, Heggemus verscheen precies binnen de tijd. Bij mij Mus afgelopen weekend op 1, met zo'n 30 exemplaren (ze wonen onder de dakpannen).

Anne Sytske Keijser

mazza

dakpannen inderdaad, doet me denken aan een observatie laatst. Toen viel me op dat huismussen ook met genoegen tussen en onder zonnepanelen vertoefden.


ik ben benieuwd of ze dan ook daar gaan broeden. Als dat zo is zou dat heel mooi zijn ter uitbreiding van broedplaats nu zoveel plaats onder de dakpannen verdwijnen met al die geisoleerde daken.
groetjes van Marion

Albert de Jong

Leuk dat je de Tuinvogeltelling promoot, Bart! Het lijkt me leuk om na de telling wat ervaringen uit te wisselen op dit forum. Enkele weken na de telling brengen Sovon en Vogelbescherming weer een gezamenlijk verslag uit, met daarin wat cijfers.

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: mazza op januari 08, 2013, 14:21:16 PM
dakpannen inderdaad, doet me denken aan een observatie laatst. Toen viel me op dat huismussen ook met genoegen tussen en onder zonnepanelen vertoefden.


ik ben benieuwd of ze dan ook daar gaan broeden. Als dat zo is zou dat heel mooi zijn ter uitbreiding van broedplaats nu zoveel plaats onder de dakpannen verdwijnen met al die geisoleerde daken.

Ik vergat aan mijn bevinding over de Huismus hierboven eraan toe te voegen dat er een woonwijk is in Nijmegen Oost (bij de Limoskazerne) waar alleen maar oude huizen met dito pannendaken staan maar daar ontbreekt de Huismus dus ook volledig -> op het kazerneterrein zit Steenmarter... Er zijn volgens mij 3 bepalende factoren voor aanwezigheid Huismus; 1 nestgelegenheid, 2 voldoende voedsel, 3 afwezigheid Steenmarter...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

In onze wijk liggen op alle huizen mussen-pannen. We hebben hier geregeld 20 huismussen in de tuin, die dan proberen met z'n alle tegelijk 2 vetbollen te delen....
Als ze morgen weer ruzie maken zal ik het wel tegen ze zeggen "Ga maar naar Bart, Die heeft ook lekkere vetbollen in z'n tuin en daar hoef je er geen ruzie om te maken" ;)

Ik heb voor morgen voor de facebookpagina "Natuur in Haarlem" bericht geprogrammeerd om 9:30, over de tuinvogeltelling. Met links naar de tuinvogeltelling site en suggestie om voor jezelf een oefen-telling te houden....

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op januari 08, 2013, 16:52:46 PM
"Ga maar naar Bart, Die heeft ook lekkere vetbollen in z'n tuin en daar hoef je er geen ruzie om te maken" ;)

Stuur ze maar deze kant op! :blink: Ik heb voor mezelf en de buuv een paar jaar geleden een tuinhuis met pannendak gebouwd en daarbij de openingen onder de nokvorsten en in de dakrand opzettelijk voor ze opengelaten. Maar ze willen maar niet komen nestelen... (ook onbeperkt voeraanbod voor ze en er zitten geen Steenmarters).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andrestr

Mooie vogelvriendelijke tuin heb je aangelegd Bart.
Met vriendelijke groet André.

wittemus

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 08, 2013, 12:18:01 PM
Aanwezigheid Mus blijft volgens mij meer een kwestie van nestgelegenheid dan van voedselaanbod. (Ik woon in een wijk met voornamelijk platte bitumen daken).

De habitat moet geschikt zijn. Niet alleen voedsel, niet alleen nestgelegenheid.
Huismussen kiezen omgevingen waar het voedsel binnen zeer korte afstand van het nest te vinden is.
Maar nesten worden door huismussen niet alleen onder daken gemaakt, waar je, gezien de voorbeelden, vanuit lijkt te gaan.

Huismussen kunnen heel goed overweg met gierzwaluwstenen, huiszwaluwnestkommen, Klimop, bamboe, de randen van rolluiken als die dicht onder de dakgoot zitten, en zo nog het een en ander.

Voedsel voor huismussen bestaat niet alleen uit zaden, maar ook uit insecten. Met name de jongen  hebben insecten nodig om gezond op te groeien en uit te vliegen.

Mocht je meer willen weten:
Nesten: http://www.huismussenforum.nl/viewforum.php?f=7&sid=fd0909dd4be71fb63fffa2b5fa9eccc8
Voedsel: http://www.huismussenforum.nl/viewforum.php?f=8&sid=fd0909dd4be71fb63fffa2b5fa9eccc8

mvg
Liset Karman
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

wittemus

Citaat van: mazza op januari 08, 2013, 14:21:16 PM
dakpannen inderdaad, doet me denken aan een observatie laatst. Toen viel me op dat huismussen ook met genoegen tussen en onder zonnepanelen vertoefden.

Als de ruimte krap genoeg is zodat grotere vogels er niet bij kunnen, dan is de kans groot.
Dat zou heel mooi zijn, want er zijn steeds meer mensen die zonnepanelen op de daken willen hebben.

mvg
Liset Karman
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

wittemus

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 08, 2013, 16:34:29 PM
Er zijn volgens mij 3 bepalende factoren voor aanwezigheid Huismus; 1 nestgelegenheid, 2 voldoende voedsel, 3 afwezigheid Steenmarter...

Voedsel is voor ieder dier altijd nummer 1.
Pas als dat er voldoende is komt voorplanting, dus nestgelegenheid in een goed habitat.
Habitat voor de Huismus bestaat uit zowel voedsel in de vorm van zaden, als voedsel in de vorm van insecten, drink- en badwater, zand voor stofbad, maagstenen en zouten, predatoren en dekking er tegen of vluchtplaatsen, nestconcurrenten en voedselconcurrenten, soorten die helpen tijdig alarm te geven waardoor de huismussen eerder de dekking in gaan, enzovoort.

Je zult zien, als je voedsel en nesten rond hebt, dat je dan aan de gang moet voor vluchtplaatsen en dekking. En vervolgens blijkt de gezondheid een punt te worden dus moeten er waterbaden en zandbaden komen. En zo groeit het tot het een volledig habitat is geworden.

mvg
Liset karman
Stichting Witte Mus 
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

wittemus

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 08, 2013, 17:46:43 PM
Ik heb voor mezelf en de buuv een paar jaar geleden een tuinhuis met pannendak gebouwd en daarbij de openingen onder de nokvorsten en in de dakrand opzettelijk voor ze opengelaten. Maar ze willen maar niet komen nestelen... (ook onbeperkt voeraanbod voor ze en er zitten geen Steenmarters).

Als er geen huismussen binnen een straal van ongeveer 2km zijn, dan kan het even duren voordat ze het eilandje vinden dat jullie gemaakt hebben voor ze .. Maar als de winter niet alsnog komt, gaat het broedseizoen van de huismussen dit jaar heel vroeg beginnen. (Hier zijn er al (nog steeds) volop mannetjes huismussen met zwarte snavels, dus paringsbereid.)
Dat betekent een grotere kans op meer broedsels, en grotere groepen juvenielen die voor zichzelf nieuw habitat moeten zien te vinden. Met voor jou kans dat ze ook bij jou en je buurvrouw terecht komen.

Dus wie weet wordt 2013 het jaar dat jij ook huismussen op je erf krijgt.
Zou mooi zijn.  8)

mvg
Liset Karman
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Margreet Kwh

Bart, dat tuinhuis ziet er leuk uit :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: wittemus op januari 09, 2013, 11:52:27 AM
Dus wie weet wordt 2013 het jaar dat jij ook huismussen op je erf krijgt.
Zou mooi zijn.  8)

Lijkt me geweldig en ooit moet het gebeuren want mijn tuin voldoet aan al jouw eerder genoemde eisen.  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Micha van den Boogerd

Vanmorgen van 8:45 tot 9:15 geteld. 12 soorten incl. Goudvink en Glanskop. Morgen kijken of de huismus en vlaamse gaai ook acte de presence geven.

Bart van Hoogstraten

Ik keek net even op de site van de ntvt. Daar kun je je postcode intikken om te kijken wat er zoal bij je in de buurt geteld is en wat de top 10 is. Bij mij in de buurt (6532) staat de Stormmeeuw op 5 met in totaal 7 stuks. Ik heb hier nog nooit een Stormmeeuw over zien vliegen, laat staan contact met een tuin of beplanting zien maken. Raar verhaal...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Micha van den Boogerd

Inderdaad. Grauwe gans staat met meer dan 2000 in de top 10 in Flevoland. Tenzij een paar boeren ook mee hebben gedaan....

Overvliegend is toch expliciet niet de bedoeling. Op dat lijstje stonden bij mij ook kokmeeuw, aalscholver, blauwe reiger, grote bonte specht, kauw, roek, kraai en staartmees.

frankw

Bart, dat jij iets niet ziet betekend niet automatisch dat het er niet is of dat het niet gebeurd, dat maakt het niet meteen een raar verhaal..

Bertine

Hier vandaag toch echt 12 kokmeeuwen in de tuin. Niet overvliegend (dan waren het er nog veel meer), maar echt contact met de grond. Had nog niet eerder een meeuw in de tuin gehad. Eentje zelfs nog in zomerkleed (zwarte kop). Als ze bij mij vandaag in de tuin zitten, waarom dan bij anderen niet?
Vriendelijke groet,
Bertine Mouw

Micha van den Boogerd

Bertine, je hebt helemaal gelijk. Ik had ze vanmiddag ook in de tuin. De buurman had namelijk buiten brood neergegooid, dat hebben ze hier in de buurt zo in de gaten. Maar bij mijn voederplaats komen ze nooit. Ik had ze dus tot vandaag alleen in de buurt rond zien vliegen en bij de huizen aan de overkant van de straat op de nok zien zitten.



Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankw op januari 19, 2013, 15:41:04 PM
Bart, dat jij iets niet ziet betekend niet automatisch dat het er niet is of dat het niet gebeurd, dat maakt het niet meteen een raar verhaal..

Hier alle Stormmeeuwwaarnemingen van dit jaar in de gehele provincie Gelderland van een achterbuurman van me (niet bepaald de eerste de beste vogelaar). Blijf het een raar verhaal vinden... Wel zitten hier veel Kokmeeuwen; ik gooi het op een determinatiefout.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankw

Het enige dat dat zegt is dat Menno pas 1 Stormmeeuw heeft ingevoerd.. Wellicht voert hij niet alles in of komt dat later nog.
Persoonlijk voer ik ook niet elke Stormmeeuw in die ik zie. 

Jan2002

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 19, 2013, 15:55:59 PM
Blijf het een raar verhaal vinden... Wel zitten hier veel Kokmeeuwen; ik gooi het op een determinatiefout.
Als ik vragen en uitlatingen van niet-vogelende collega's, vrienden e.d. af en toe hoor, denk ik dat er in de NTVT een vrij hoog percentage determinatiefouten zit. Ik schat in dat er bijv. veel merelvrouwen voor lijsters (of omgekeerd) uitgescholden worden, en veel heggemussen voor huismussen, om maar wat te noemen.
Groet,
Jan

hiskodevries

Maakt toch niet uit. De tuinvogeltelling is toch vooral bedoeld om de samenleving te betrekken bij vogels
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Laurens89

Wellicht dat mensen denken het de NTVT, laat ik maar wat brood in de tuin gooien. Doe je dat bij mij in de tuin, dan heb je binnen de 5 minuten een 30-tal meeuwen, waaronder storm de laatste paar dagen (prov. Utrecht).

En tja, meeuwen zijn sowieso niet de makkelijkste soortgroep voor determinatie, zeker niet voor de onervaren vogelaar. Dus er zal inderdaad wel heel veel verkeerd gaan met de determinatie daarvan, en andere vogels op d tuinvogeltelling. Veel mensen weten zelfs niet eens dat er verschillende soorten meeuwen bestaan (gevalletje zeemeeuw :P).

Buurvrouw zegt ook altijd standaard koolmees, ook al is het een pimpelmees.

Bart van Hoogstraten

Ik heb hem gedaan van 16:15 tot 16:45 en kwam tot maar 10 soorten full-contact. Uiteraard niets spectaculairs maar wel een Grobo-mannetje wat zich mooi liet zien en fotograferen (door vies raam) op een appel (ja ze eten fruit!) en op de voedersilo. Maar ik blijf het wel lastig vinden met die aantallen... Ik had bijvoorbeeld 2 Roodborstjes maar weet eigenlijk zeker dat dat dezelfde was (ik heb hier maar 1).

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Laurens89

Leuke foto's Bart, ondanks het raam zijn ze erg mooi. Helaas wonen wij midden in een stad/dorp en hebben we geen grobo's in de tuin. Om (als je het niet erg vindt) nog even terug te komen op je mussen. Die zijn hier (IJsselstein, prov. Utrecht) ook eigenlijk totaal verdwenen. Terwijl er naar mijn weten niets is veranderd (hier).

Zelf kwam ik er uiteraard te laat achter, anders had ik sowieso een paar meeuwensoorten kunnen scoren met mn brood-truc!