keverresten in braakbal

Gestart door Robert Heemskerk, april 10, 2007, 00:30:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag keverforum,

Tijdens een wandeling in de bossen bij Petten, vond ik onder een naaldboom verschillende braakballen met daarin veel grote dekschildjes van kevers..

Ik vraag me nu af welke vogel (?) dit achterlaat?

Een opvallend dekschildje was een groenkleurige met gele rand?
Is die geelrand te benoemen naar deze foto?




lo.troisfontaine

laten we even van een vogel uitgaan;  ik dacht dat een klapekster (buiten uilen dan), ook nog wel eens zoiets als een braakbal zou kunnen achterlaten.  de gladde groene dekschild met gele rand zou kunnen duiden op een mannelijk exemplaar van de "gewone geelrand" Dytiscus marginalis. Maar de juiste combinatie kan ik dan niet geheel leggen, want dit is een waterkever.

of de bewuste vogel zou deze bij zijn drinkplaats verrast moeten hebben.
Misschien een vraag voor de echte vogelaars onder ons?

Jeroen Nagtegaal

Die geelgerande komt toch ook vaker uit het water, mischien vloog dit exemplaar rond en is uit de lucht geplukt?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Robert Heemskerk

#3
Opvallend was dat er veel braakballen lagen, van behoorlijk formaat; 4-5 cm
De naaldbomen waren verder vrij hoog waar ze onder lagen.
Verder was er rondom deze braakballen ook een grote plek met 'witachtige uitwerpselen?' te zien..
Enkele ballen lagen bovenop de strooisellaag maar bij het verwijderen van wat bladeren vond ik er veel meer eronder.. Een vaste braakplek dus :lol:


Zijn die grote kevers misschien in de nacht aktief buiten het water? en zo een goede prooi voor een uil?

Is het mogelijk dat toch een uil het voorzien heeft op zo'n hoeveelheid grote kevers? (tientallen)

Als ik bovenstaande foto beter bekijk, lijkt het alsof er ook een snavel uit de braakbal steekt (rechts). Maar dat kan ook verbeelding zijn en ook een keverschildje.
Dit had ik op de plek zelf niet gezien.., stom dat ik de bal niet heb meegenomen..
Ik had niet veel tijd toen..  

marcel123

CiteerZijn die grote kevers misschien in de nacht aktief buiten het water? en zo een goede prooi voor een uil?
Waterkevers kunnen vliegen.

Als je ze wilt vangen kan je een stuk zwart landbouwplastic neerleggen. Rondvliegende waterkevers zien dat als een plas water en landen erop.