Dan nog heb je die rotjochies die al weken voor oud en nieuw illegaal vuurwerk afsteken. En dat zijn ook vaak diegenen die schade aanrichten door bijv. illegaal vuurwerk aan een verkeersbord te hangen. Dat kan niet met een astronautje denk ik!
En ik denk dat dat nu juist het probleem is; het illegale vuurwerk en het afsteken buiten de tot daartoe bepaalde tijden. Als er gewoon binnen die 16 uur zou worden gebleven, denk ik dat we allemaal dat vuurwerk wel prima hadden gevonden (of je er nu voor bent of niet).
Dus zelfs met georganiseerd vuurwerk, waar ik zelf ook een voorstander van ben, los je de problem niet op.
Daarnaast heb je ook de eerder genoemde vuurwerk-lobby, waardoor het moeilijk zal zijn om de plannen er doorheen te krijgen.
Rest ook nog de vraag welk publiek je nu trekt met een georganiseerde vuurwerkshow. Als je alleen een grote vuurwerkshow in Amsterdam houdt (naar voorbeeld van Sydney of Londen), dan hebben mensen elders in het land niets.
Ik was twee jaar geleden in het Verenigd Koninkrijk met de feestdagen. Daar is vuurwerk het hele jaar door te verkrijgen, maar met O&N heb ik twee hele vuurpijlen gezien en dat was het. Zelfs op 'Guy Fawkes' dag (5 november), als de Engelsen vuurwerk in de lucht schieten om de mislukte aanslag van Guy Fawkes en compagnons op het/de Engelse parlementsgebouw(en) herdenken, is het vuurwerk dat afgeschoten wordt door consumenten minimaal.
In plaats daarvan worden er veel vuurwerkshows gegeven waar je, al dan niet tegen betaling, het vuurwerk kunt aanschouwen.
Dus wellicht is een oplossing om kleinere vuurwerkshows in het hele land te organiseren. Maargoed, dan nog een oplossing voor het illegale vuurwerk. Dan hebben we toch het ongeluk dat bij onze zuiderburen veel zwaarder vuurwerk het hele jaar door te verkrijgen is, wat i.c.m. de open grenzen een probleem vormt.
Genoeg van mijn kant nu, ik wens iedereen i.i.g. een gelukkig nieuwjaar en laten we hopen dat het meevalt met het vuurwerk.
De beste wensen!
Laurens
EDIT: denk ook dat je op een natuur forum wellicht een vertekend beeld krijgt van een algemene mening cq draagvlak voor het afschaffen van vuurwerk.
Wellicht is dit iets voor ons allen volgend jaar?
http://www.omroepbrabant.nl/?news/186031562/Hondenbezitters+ontvluchten+vuurwerk+tijdens+jaarwisseling+op+natuurcamping+Sint+Anthonis+.aspxAlle zeldzaamheden vluchten hier ook naartoe tijdens O&N, dus je kunt vanuit je woonkamer makkelijk soorten als Humes, bruine boszanger en pestvogel zien!